peternicklas
Behövwer byta ut fjärrkontrollerna till motorstyrningen av garageportarna. Fjärrkontrollen idag ger samma signal för öppna eller stänga. De fjärrströmbrytare jag har funnit växlar mellan 2 olika läge, jag skulle behöva en som har en återfjädrande funktion när signalen bryts. http://www.jula.se/2-kanals-rf-sandare-wbt-912-400075 är en sändare, men finns det något liknande mottagare som bara är aktiv medan den får en signal. Jag söker en funktion likt en dörrklocka. Finns det något sådant?
 
Thelastviking skrev:
Tjenare!

Jag har precis införskaffat ett tellstick paket med massa eluttag och har även skapat massa scheman via telldus live hemsidan för att tända och släcka alla lampor vid solnedgång respektive soluppgång, och det fungerar klockrent! Har även planer på att skaffa nexas elpuckar för att styra alla taklampor och sisådär. Har även 2 st sensorer för att mäta ute/inne temp. och luftfuktigheten.. Ska även skaffa flera sensorer för att hålla koll på luftfuktigheten på vinden och nere i källaren men vad vinner jag kontra förlorar ( om jag nu förlorar ngt ) på tellstick net VS Zwave?

Med vänlig hälsning Tompa
Med z-wave får du 2-vägskommunikation, dvs du får svar /status på att det verkligen har utförts det kommando som du skickat samt att det är mer pålitlig kommunikation. Jag har blandat z-wave och 433 MHz. Hade tellstick först men tyckte att den inte räckte till. Köpte då en zipato zipabox med stöd för 433 MHz. Det finns en tråd om zipabox här på forumet.
 
peternicklas
matsv skrev:
Med z-wave får du 2-vägskommunikation, dvs du får svar /status på att det verkligen har utförts det kommando som du skickat samt att det är mer pålitlig kommunikation. Jag har blandat z-wave och 433 MHz. Hade tellstick först men tyckte att den inte räckte till. Köpte då en zipato zipabox med stöd för 433 MHz. Det finns en tråd om zipabox här på forumet.
Har Z-Wave något pryl för att styra en garageport. Portens motor ska bara en kort signal. Fjärrkontrollen jag har idag har bara en knapp. Bra om det fungerar med Tellstick.
 
OpiMaza
johan63 skrev:
Mitt senaste projekt. En Flygradar. :)
Raspberry Pi + DVB-T Stick
[länk]
Den va ju frän, hur funkar det ?
 
OpiMaza skrev:
Den va ju frän, hur funkar det ?
Radarn skickar all flygdata till Flightradar 24 på så sätt kan vem som helst ta del av datan på www.flightradar24.com
Min lilla radar är bara en av 100 tusen tals i världen. Men roligt är det.
 
johan63 skrev:
Radarn skickar all flygdata till Flightradar 24 på så sätt kan vem som helst ta del av datan på www.flightradar24.com
Min lilla radar är bara en av 100 tusen tals i världen. Men roligt är det.
Dvb-t låter som det har nåt med TV att göra...? Eller är det radarn?
 
berne88 skrev:
Är inne på köpa en tellstick, men undrar lite vad kostar sj sändaren. Alltså den som sitter i tex väggutaget? Går det att dimmar med dom?
Om du funderar på en Tellstick, titta även på RFXCOMs alternativ RFXTRX. Jag valde den eftersom att många rekommenderade den för bättre stabilitet.

När det gäller programvara så är jag själv väldigt förtjust i Domoticz, som fungerar både med RFXCOM och Tellstick. Jag kör den dessutom på en dedicerad Raspberry Pi vilket ökar stabiliteten en hel del (jämfört med Windows).
 
johan63 skrev:
Nytt projekt på G.
[länk]
Kommer ej in på sidan :confused:
 
Per62 skrev:
Kommer ej in på sidan :confused:
Testa igen ! ska fungera....
 
johan63 skrev:
Testa igen ! ska fungera....
Nu funkar det klockrent! :)
 
johan63 skrev:
Testa igen ! ska fungera....
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.