Väldigt intressant detta ämne :)

Håller på att bygga hus och var inte på ett KNX-system men efter man fått reda på kostnader har man börjat kika på andra system.
Tellstick verkar ju vara ett bra alternativ, men man läser ju om lite begränsningar osv så man blir lite tveksam..

Min tanke var att kunna hålla koll på temperatur köra delar av belysningen från mobilen, skapa scener tex. "väckaklocka" ljuset i rummet ökar stegvis tills full styrka och kanske spotify i bakrunden.
Funkar detta med en tellstick?

Eller skall man satsa på ett Fibaro System?

Tacksam för hjälp!!
 
Roblarsson skrev:
Väldigt intressant detta ämne :)

Håller på att bygga hus och var inte på ett KNX-system men efter man fått reda på kostnader har man börjat kika på andra system.
Tellstick verkar ju vara ett bra alternativ, men man läser ju om lite begränsningar osv så man blir lite tveksam..

Min tanke var att kunna hålla koll på temperatur köra delar av belysningen från mobilen, skapa scener tex. "väckaklocka" ljuset i rummet ökar stegvis tills full styrka och kanske spotify i bakrunden.
Funkar detta med en tellstick?

Eller skall man satsa på ett Fibaro System?

Tacksam för hjälp!!
Jo det skulle funka med Tellstick. Men om jag hade byggt nytt och haft möjlighet att konfigurera från början, men avfärdat KNX så skulle jag nog satsat på z-wave/fibaro. Jag antar att du tittat lite i denna tråden?

http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/201788-z-wave-da-haus-hemautomation.html

Om inte annat, börja läsa, framörallt första sidorna har du ju lite psoter om varför TS valde z-wave
 
Håller med MMR. Jag skulle välja följande system (vid nyinstallation) i denna ordning: KNX, Z-wave (typ fibaro), Tellstick. Är det en mindre installation man är ute efter duger Tellstick bra. Men vill man göra lite mer avancerade, eller större grejer så duger det inte riktigt.

Jag kör själv KNX i vårt nybyggda hus (2013) men kompletterar med Tellstick för ett par lampor och temperatursensorer.
 
Tellstick funkar till icke kritiska funktioner som utebelysning och lampor. Även temperatur loggning. Jag har ett nätverk med 1wire som loggar temperatur till switcking som styr tellstick enheterna . Fast funderar på att byta tellstick till zwave liknande för att få ett dubbelriktat protokoll. Prismässigt är ju tellstick oslagbart. Fundera på vilka funktioner du vill ha. Och vilken budget du har.
 
Tack för tipset på den andra tråden Ang. Zwave. Väldigt rolig läsning:)
Kostnsdsmässigt så ärju Tellsticken väldigt bra, men eftersom vi bbygger nytt så måste jag ändå köps dimmers osv. Då skulle jag lika gärna kunna köpa fibaro dimmers och de prylarn jag behöver direkt dit, då behöver de inte bli så dyrt..
Får fundera lite på detta, för de verkar ju löjligt kul :-D
 
Efter att ha velat fram och tillbaka länge mellan tellstick och Z-wave slog jag idag till på en tellstick. Ekonomin fick bli avgörande och till det jag vill göra nu så lär det funka alldeles utmärkt. Kanske blir det en uppgradering någon gång i framtiden.

En sak jag inte riktigt får till är det här med grupper i Enlighter eller snarare hur man schemalägger en grupp? Nu har jag schemalagt varje enhet för sig men det känns för omständigt. Valde Enlighter eftersom den finns både till iPhone och iPad.
 
Har blivit så att jag har fått en Tellstick Duo över. PM:a mig om du är intresserad.
 
johan63 skrev:
Har lekt lite med min Raspberry pi och min Telldus net.
resultatet blev detta.
[länk] :D
Snyggt! Den gråa temp/fukt-mätaren, vilken modell är detta? Jag har Viking från Teknikmagasinet och den visar enbart temp.

Vad använder du för verktyg för att logga?
 
På Raspberryn kör jag Linux ( Debian) med myqsl och webbserver. Guide finns på nätet. Googla raspberry + telldus net . Raspberryn hämtar data från telldus och sparar det i databasen. Som sedan visas på sidan. Givaren kommer från en väderstation som lagt av. Står dock inget namn på den. Den vita givaren är en 36-1797 från Clas i sjön. ( mycket dålig räckvidd) orginal. Men mina är ombyggda med längre antenner.
 
Min tid som Tellstick Net-användare kan nog bli ganska kortvarig, den har redan missat flera tändningar/släckningar samt släckt vid fel tidpunkt trots att allt är rätt konfigurerat. Dessutom får en dimmer spelet om man använder olika enheter för att dimra. Så nu lutar det åt en Zipabox istället.
 
Om ditt internet är nere när det ska tändas/släckas, skiter det sig. Om du har den äldre typen av nexadimmer, så tål den inte två "on", ens med tid mellan..
Den går in i dimningsmod då (ljuset ökar/minskar tills man trycker på em knapp igen...). Ingetdera har med tellstick .net i sig att göra :(
 
sunqan skrev:
Om ditt internet är nere när det ska tändas/släckas, skiter det sig. Om du har den äldre typen av nexadimmer, så tål den inte två "on", ens med tid mellan..
Den går in i dimningsmod då (ljuset ökar/minskar tills man trycker på em knapp igen...). Ingetdera har med tellstick .net i sig att göra :(
Internet fungerade vid båda tillfällena som jag såg att den missade. Använder Nexas senaste dimmer heter något med 252. Sen stör det mig lite att jag inte vet om signalen gick fram eller inte. Trodde inte att jag skulle bry mig om det innan jag köpte men nu känns det som en miss. Funderar dock på att använda termometrar med 433MHz även i fortsättningen då dessa har ett lite trevligare pris.
 
Jag misstänker att det är många fler som har Tellstick.net idag än vad det var för ett år sedan, tror även att det är fler som utnyttjar scheman och att många har samma tid inställd så att Telldus servrar inte pallar med anstormningen.
 
På senaste tiden har jag märkt att telldus live blivit segare. Det kanske beror på antalet användare som ständigt ökar. Vi kanske skulle påpeka detta för telldus ? Så kanske de förstår problemen med att timer funktionen ibland missar.
http://telldus.mine.nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.