Vet att detta har diskuterats tidigare, men vill väcka frågan på nytt.

Ska bygga nytt hus, platta på mark, ca 180 kvm boyta, 2 plan. I grunden självdragsventilation, uppvärmning med vedpanna och vattenburen golvvärme + radiatorer på övervån. Måste gräva ner vatten och el fram till husgrund, en sträcka på drygt 45 meter. Är det värt att i samma veva lägga ner rör för förvärmd/förkyld tilluft?

Vad säger erfarenheterna, nu några år efter tidigare trådar?

Om man skulle göra detta, hur mycket kyler det på vintern, med tanke på vatten som ska gå samma väg. Riskerar jag att frysa vattnet när jag värmer tilluften?

Tacksam för svar, idéer och synpunkter.

Mikael_L
osko skrev:
Om man skulle göra detta, hur mycket kyler det på vintern, med tanke på vatten som ska gå samma väg. Riskerar jag att frysa vattnet när jag värmer tilluften?
Japp, absolut en reell risk.

Jag kalkylerade precis ett projekt där projektören hade valt att dra tilluften i marken som på sommaren skulle kyla och på vintern värma luften. Se till att bara du lägger ner den på rätt djup så borde de inte vara något.
Skulle dock rekommendera att man prata med en konsult.

Jag skulle oroa mig över mikrobiell tillväxt i det markröret?
-Tex när du drar in varm fuktig luft i augusti och luften dras
igenon ett markrör där den kyls ner och kondenseras...

osko skrev:
V........ bygga nytt hus, platta på mark, ca 180 kvm boyta, 2 plan. I grunden självdragsventilation, uppvärmning med vedpanna och vattenburen golvvärme + radiatorer på övervån. Måste gräva ner vatten och el fram till husgrund, en sträcka på drygt 45 meter. Är det värt att i samma veva lägga ner rör för förvärmd/förkyld tilluft?

.
Utan att ha kunskap i själva frågan så undrar jag följande;

Kan man verkligen bygga med självdragsventilation med dagens krav på luftomsättning.

Jag trodde denna ventilationsvariant dog i.o.m att kraven skärptes?? :confused:

@hakaner

Ang tillväxt så är det ett vanligt ifrågasättande jag sett tidigare. Undrar dock, växer det bättre i ett plaströr än i skogen som luften kommer ifrån? Och hur ser det ut i alla de större hus som byggdes på 90-talet med liknande system men via kulvert? Finns det några förslag på lösningar?

@roland53

Kanske bör tillägga att det enligt bygglovet är ett fritidshus, vilket förändrar många krav. Ex energideklaration, tillgänglighet etc. Tror det samma gäller ventilation. Det är ju dock inget skäl att fuska med ventilationen. Mer specifikt så är tanken självdrag via skorsten i kombination med mekanisk ventilation från kök och två badrum. Bifogar planritningar om du (eller någon annan) har ytterligare tips eller idéer.

Skärmavbild 2014-10-14 kl. 18.41.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Det växer definitivt mer mögel i ett rör med en massa kondensfukt än i skogen.

Jag hade inte chansat och dragit husets tillluft genom en potentiell mögeltunnel för att spara några kWh.

Vill minnas att jag läste en uppsats om det där som länkades här på byggahus. Kontentan var väl att det inte lönar sig ekonomiskt i villor utan att det är både enklare och billigare att köra med roterande växlare och frikyla/splitkyla.

Mögeltillväxt går att räkna på, det du behöver ansätta är;
* Utetemperatur
* Markens temperatur
* Fukthalt [g/m^3] (Eller kondenseringstemperatur för uteluften)
* Verkningsgrad på värmeöverföringen mellan mark/luft i röret

-Räkna igenom ett antal driftsfall (framförallt varma sensommardagar)
& se om du får kondensering i röret vid något tillfälle.
-Får du kondensutfällning så får du kontrollera tillväxtvillkoret vid den rör/mark-temperaturen
-Utan att räkna noggrant på det så ser jag en uppenbar risk för påväxt inuti röret.

=> Jag skulle aldrig riskera att dra in luft innehållande mögelsporer in till huset!

matsa79
Jag har ett sådant system och har haft det i drift i snart tre år. En skillnad är dock att jag har mekanisk ventilation ftx. Jag har en brunn i ena änden av systemet så jag kan kan och har oxå spolat rören en gång. Problemet med mögel kan väl uppstå om man aldrig spolar rent, men hos mig har rören hållit sig fina och rena. Som mest har jag haft en temperaturökning med över 30 grader, Det var i december 2012 det var -26,2 ute och luften vi fick in var 7,2 grader plus. Med mitt luftflöde tjänar jag 0,096 kwh per grad och timma som luften är varmare, detta medförde att jag tjänar vid dessa tillfällen mer än 3 kr i timmen men på vintern så är ett snitt mer runt ca 1-1,5 kr i timman som jag tjänar. Det blir iaf några kr per år.

matsa79 skrev:
Jag har ett sådant system och har haft det i drift i snart tre år. En skillnad är dock att jag har mekanisk ventilation ftx. Jag har en brunn i ena änden av systemet så jag kan kan och har oxå spolat rören en gång. Problemet med mögel kan väl uppstå om man aldrig spolar rent, men hos mig har rören hållit sig fina och rena. Som mest har jag haft en temperaturökning med över 30 grader, Det var i december 2012 det var -26,2 ute och luften vi fick in var 7,2 grader plus. Med mitt luftflöde tjänar jag 0,096 kwh per grad och timma som luften är varmare, detta medförde att jag tjänar vid dessa tillfällen mer än 3 kr i timmen men på vintern så är ett snitt mer runt ca 1-1,5 kr i timman som jag tjänar. Det blir iaf några kr per år.
Om det nu är så att risken för påväxt är störst på sommaren så kanske ett alternativ vara att med ett spjäll skifta så luft tas direkt från utsidan på sommarhalvåret då utetempen är behagligt varm och dirigera om och ta det via det långa markröret vintertid?? Givetvis medveten om att hålla stenkoll på att röret är rent. :)

roland53 skrev:
Givetvis medveten om att hålla stenkoll på att röret är rent. :)
Det är ju just detta som är det svåra. Dels så ska man komma ihåg att kontrollera sitt 20-30 meter långa markrör då och då, och sedan ska man dessutom rengöra det vid behov. Oerhört lätt att missa.

pelpet skrev:
Det är ju just detta som är det svåra. Dels så ska man komma ihåg att kontrollera sitt 20-30 meter långa markrör då och då, och sedan ska man dessutom rengöra det vid behov. Oerhört lätt att missa.
Ja, men lite vaken får man väl vara om man har ett sådant system och är medveten om riskerna.

Det går väl an när man har småbarn, man sätter en godispåse i ena änden på röret och släpper ner barnet i andra änden med lämplig fluffig klädsel. Lämpligen varje lördag så är både rengöring och lördagsgodis räddat. :cool:

(Ja, inte barnets rengöring. Barnet får saneras efteråt)

Om man nu ska gräva upp tomten för att lägga ner ett markrör så borde det vara mycket säkrare att lägga ner en slinga med markvärmeslang, koppla till en värmeväxlare och dra luften genom denna. Mycket enklare att hålla rent, även om det inte går att få ett sånt system passivt.

matsa79
Det finns flera färdiga system man kan köpa med jordvärmeväxlare. Jag har 3*30 meter rör i marken, de är parallellt kopplade. Så med en högtryckstvätt och rörrensningsslang på 20 meter kan jag lätt spola allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.