krilleman_215 skrev:
Vatette skall endast användas till vatette! Inte "mfl"!

Yrrol: vet du vilket rsk det är på förmiskningen. Vad står det på kvittot när du handlade?

Vatette brukar vara duktiga att skriva på deras delar, typ va eller vatette.

Kuterlite är ju den korrekta förminskningen till ballofix!
Går hur bra som helst,måste man så får man ;) Inte ett läckage än så länge

Krilleman
Slaktarn82 skrev:
Går hur bra som helst,måste man så får man ;) Inte ett läckage än så länge
Det kanske går hur bra som helst. Oavsett är det inget man ska göra. Dåligt tips att skriva på forat.

Det ända rätta är att följa monteringsanvisningarna så vet man att det blir korrekt!

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Okok, Här kommer ett hett tips 1926273
där har du delen som absolut funkar till din ballofix 12*10 av kort model.

Y
DSC_0059.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Du har alltså köpt en ny korrekt förminskning! (y)

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Blir tveksam.

• När jag drog båda med nya förminskningarna så klickade ena till. Andra inte.
  • Kollade senare så allt var tätt, vilket ena inte var.
  • Drog för kung och fosterland på båda.
  • Hjälpte inte, fortsatte smygläcka på den ena.
  • Tog isär båda. Den som var tät, och som jag tror klickade, den förminskningen var nu i två delar.
  • Den som fortsatte smygläcka är fortfarande i ett stycke.
Jag var i butiken och kollade på nya förminskningar och då tog han först fram den modell som inte passar.
Jag sa det var fel och han blev tveksam och menade på att dessa som jag försökte med nu inte bottnar riktigt i ballofixen.

Så jag är ju väldigt tveksam om någon av modellerna är rätt överhuvudtaget?

DSC_0070.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

krilleman_215 skrev:
Risken är att man överdrar kopplingen och får en deformation som inte tillverkaren har tänkt sig.
Man ska alltid följa respektive tillverkares monteringsanvisning!!!!
ågud nu fick jag superångest efter hur jag drog. Som ena bilden visar så har jag ibland gjort streck för kunna dra 1,25varv när det är pressningar som ska nypatag om rör och sådär. Fast nu när det krånglade, eller nu när jag tog isär ballofixerna och bytte mot nya så drog jag bara så hårt jag kunde. Lär väl explodera närsomhelst...

Redigerat:
Krilleman
Jag kanske var för snabb i mitt antagande att du inhandlade två kuterlite förminskmingar?

Y
Jo jag prövade kuterlite men ena blev inte tät hur hårt jag än drog.

Jag antog då att ballofixen var skadad av första förminskningarna av annan sort.

Tog då isär kalaset inför att byta ev skadad ballofix, och ena kuterlite föll i två delar, medans den läckande kopplingen fortfarande var en hel förminskare. (bilden)

* Är kuterlite verkligen rätt till ballofix?
* Ska det klickatill när man draråt?
* Ska den vara i en enda del, eller bli tvådelat efter att man dragit åt?

Redigerat:
Ja, det ska klicka till när du drar åt. Krilleman får rätta mig här :)

Om det är stål i anslutningsslangen kan du råkat ut för samma problem som jag hade. Stålet är för hårt för att förminskningshylsan ska orka nypa åt och det blir inte tätt. Jag var tvungen att använda en mindre Ballofix och sätta en övergång mot röret på andra sidan.

Staffans2000
Det sa bara klick.

Ljudet uppstår när förminskningen delar sig i en klämring och en bussning. Klämringen pressas in i bussningens kona och därmed tätar och låser den röret.

Staffan

ClasseClas
Det är meningen att förminskningen ska brists med ett klick annars tätar den inte.

Y
Är det väldigt vanligt att dom inte klarar nypafast i dessa slangar så att jag inte ens bör försöka engång till med likadana delar?

Är det bästa att göra som Patrick E att byta till mindre ballofix istället?

Krilleman
Ja, en förminskning ska dela sig i två delar efter "klicket".

Kuterlite är helt korrekt!

Något som jag förbisett i denna diskussion är ju att Broen inte verkar vara OK att montera på slät ända av mässing...

Vatette är en av dessa som fått korrekt typgodkännande för montage på mässing.

Kan detta kanske vara anledningen till att du inte får det att täta ordentligt Yrrol?!

Byt ballofix! Och om du kan så köp en "färdig" (tex 12x10) ballofix om det finns en sådan! (y)

Redigerat:
Y
Så kan du ju inte avrunda, det är ju du som vet allt. Finns det en färdig 12x10? ;)

Kanske skulle gevika för vatettes kulventiler, borde ju lira bra ihop med gustavsbergs grejer. Tycker dock att dom kan kärva när man stängerav/på tillskillnad från ballofixerna som alltid gått lätt för mig iaf.

Krilleman
8546961 är "färdig" 12x10 utan förminskning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.