Nu är Woodsen tillbaka under huset:)
Blev en utomhustimer i uttaget hehe, så nu kör jag inställt på 65% RH men med intervall om 5 timmar avstängd och 3 timmar drift. Får se hur det går :)
 
Vad har du haft för RH. Tidigare?
Jag har loggat ett tag och har 60-65% i krypgrunden. Tänkte vi bor ju rätt nära visade det sig:)
 
Jo jag har också loggat ett tag efter åtgärden och räknar man ut snittet så har jag legat på ca 63% och 15c. Men då har avfuktaren fått jobba en hel del också. Sommaren var ju extrem dessutom.
Innan jag började hade jag som sagt 95% och mer därtill.

Idag ligger jag på dryga 70% och får se vart jag landar nu när avfuktaren går på timer :)

Vad hade du för avfuktare då`?
 
aaha okej, det kanske står tidigare i tråden, har kanske inte läst allt.

jag har ingen avfuktare, men började logga nu efter sommaren då jag sanerat hussvamp. så jag noterar dagligen RH samt temp i krypgrund samt inomhus.

känns som jag har bra värden än så länge

MVH
 
thestrut skrev:
aaha okej, det kanske står tidigare i tråden, har kanske inte läst allt.

jag har ingen avfuktare, men började logga nu efter sommaren då jag sanerat hussvamp. så jag noterar dagligen RH samt temp i krypgrund samt inomhus.

känns som jag har bra värden än så länge

MVH
Har uppdaterat med lite värden då och då bara..

Ligger du på 60-65% RH utan avfuktare är det ju väldigt bra!!
Har du plast på marken?
Berätta gärna hur det ser ut i din grund:) Har liksom fått lite intresse för just sådant här när man själv har haft problem och lagt ner mkt jobb och läst på rejält om detta.
 
Hej!

jaa under förutsättning att hygrometern för 249:- från clas ohlsson fungerar så=)

ingen plast på marken...

gammal 1800-tals timmerkåk.

har i sommar rivit bort alla innerväggar, gjutit ny sula samt murat upp med leca runt hela huset samt under innerväggar.

det är bara sand i backen. ingen plast.

har kanske 12-15 ventiler på 120 m2
 
varför drar ni inte avfuktarensavlopp till vanliga avloppet? finns det någon nackdel med det?
Kan förstå att man kanske vill se hur mycket vatten man får bort iaf dom första veckorna men sen har man nog tröttnat på det...
 
thestrut skrev:
Hej!

jaa under förutsättning att hygrometern för 249:- från clas ohlsson fungerar så=)

ingen plast på marken...

gammal 1800-tals timmerkåk.

har i sommar rivit bort alla innerväggar, gjutit ny sula samt murat upp med leca runt hela huset samt under innerväggar.

det är bara sand i backen. ingen plast.

har kanske 12-15 ventiler på 120 m2
Det var ett skapligt jobb! Nice!
Hehe den fungerar nog, jag kör med en Oregon från Clas och den är kanon! 3st trådlösa sensorer under huset:)
Antar att din kåk ligger på plan mark också så du inte får vatten dit, och markförhållandena är bra!
 
nino skrev:
varför drar ni inte avfuktarensavlopp till vanliga avloppet? finns det någon nackdel med det?
Kan förstå att man kanske vill se hur mycket vatten man får bort iaf dom första veckorna men sen har man nog tröttnat på det...
Avloppet går ju bra att använda, men jag vill inte göra något hål där som ska tätas osv. Känns inte bra :)

Vattnet leder man ner under plasten bara, eller som jag ville, gör en ledning ut från huset.
Jag ser ingen anledning att veta hur mycket vatten man får ut i början, det är RH som är intressant:)

Ang termometern kolla den här : http://www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR501/36-5158

Oregon är bra och används ofta för krypgrunder
 
Hej!

Hur har det gått för er hittills under vintern, ni som har Woodisar?
De ska ju vara enligt vad man läst sig till sämre när det blir minusgrader, även om man kanske nu inte behöver köra dem när det är kallt så kanske det behövs i vissa fall.

Vad har ni för temp i era krypgrunder på vintern ni som har mätarna uppsatta?
 
jag har ingen avfuktare, haft mellan -2 och +5 grader i krypgrunden och luftfuktighet runt 40% (35-50)
 
thestrut skrev:
jag har ingen avfuktare, haft mellan -2 och +5 grader i krypgrunden och luftfuktighet runt 40% (35-50)
Shit!
Här är det snabba svar som gäller! :)

Har du någon markplast eller krypgrundisolering eller är det "barmark"?
Är ventilerna öppna?
 
Tjena!

Jag kör med en DS15 och den går på timer 2 timmar på morgonen och 2 på kvällen om RH är för högt.
Funkar klockrent hela tiden! Men min MRD10 vill inte ge effekt när det är svalare.

Markplast och stängda ventiler. Har som lägst haft 2c i krypgrunden i vinter. Då har det varit -15 eller kallare utomhus.
RH ligger på 50 någonting vintertid
 
holmberg87 skrev:
Tjena!

Jag kör med en DS15 och den går på timer 2 timmar på morgonen och 2 på kvällen om RH är för högt.
Funkar klockrent hela tiden! Men min MRD10 vill inte ge effekt när det är svalare.

Markplast och stängda ventiler. Har som lägst haft 2c i krypgrunden i vinter. Då har det varit -15 eller kallare utomhus.
RH ligger på 50 någonting vintertid
Jag har läst igenom tråden och du har ju gjort ett kanonjobb!
Och all information, bilder och spekulerande är guld värt för oss som ligger i startgroparna!

Och visst hade du din MRD i ett eget mindre utrymme under hallen?

Planerar själv för att göra allt "självklara" jobb med sanering, tätade ventiler, krypgrundsisolering och plast för att sedan köra en Woods TDR28FS eller två Woods DS12F till ett Älvsbyhus med krypgund som vi ska köpa. Lite oklart än hur det ska gå med avledningen av kondensvattnet då jag ogärna vinklar mig in på avloppet...
Är mest inne på att göra en stenkista under plasten och isoleringen, men lite tveksam till om det blir problem med tjälen mitt under huset.

Hur har ni gjort med avrinningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.