Är det någon som vet vilken typ av fyrhjulsdrift det är på denna? Har letat på nätet men finner inget, någon mellandifferential lär det inte vara när den är framhjulsdriven vid "normal" körning.
 
tlundberg skrev:
Problemet är att man måste vänta fyra år och nästan 20000 mil innan man kan köpa en XC60 till samma pris som en splitter ny Duster :(
Jo, man ska nog inte inbilla sig att det är gratis att köra premium bara för att den är tre år gammal.
 
foppson skrev:
Är det någon som vet vilken typ av fyrhjulsdrift det är på denna? Har letat på nätet men finner inget, någon mellandifferential lär det inte vara när den är framhjulsdriven vid "normal" körning.
Samma som nissa x-trail som jag fattat det det.
 
Chaly
Andy78 skrev:
Kollade på en sådan förut har inte den trumbromsar bak?
Vad är det för fel på trumbromsar bak på en terrängkärra?
 
MrPlow
Christian_S skrev:
Krocksäkerheten är lite sådär vad jag läst.
Krocksäkerheten lär vara jättebra (vi skulle vara positiva här!)
 
inget alls, om det hade varit en terrängkärra
Sådana har 4x4 samt hög och lågväxel och vinsh framtill och krok bak.
Skulle du själv ge dig ut i terrängen med enbart 2wd?
 
Chaly
Andy78 skrev:
inget alls, om det hade varit en terrängkärra
Sådana har 4x4 samt hög och lågväxel och vinsh framtill och krok bak.
Skulle du själv ge dig ut i terrängen med enbart 2wd?
Mjae, aldrig kört en riktig 4wd så jag kan nog inte uttala mig. Fast jag ser inte riktigt nackdelarna med trumbromsar på en bruksbil? Om vi använder det uttrycket istället...
 
Det är ju helt klart en bil som väcker debatt i alla fall! :D
På vilket forum man än läser så är det samma sak. Av de som äger den är 9/10 nöjda med bilen och av de som inte äger den så totalsågar 9/10 den.

Innan provkörningen så va jag skeptisk. Trodde att den skulle kännas mycket plastigare och skramligare än vad den gör.
Den överträffade mina förväntningar gällande kvalitétskänsla på en bil för 150k.

Självklart är alla kommentarer välkomna. Jag vet vad jag har köpt och blir inte ledsen om nån sågar den. Men det skulle vara kul om nån med förstahandsåsikter kom med ett inlägg.
Från någon som frivilligt har köpt den för egna pengar med andra ord.

Hela konceptet med Dacia är ju budget så att det är trumbromsar i bak är inte så konstigt.
Vilken är den billigaste SUV:en med skivbromsar runt om?

Kollar man lite olika tester på Youtube så verkar det helt klart va en bra off-road kärra.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
maah skrev:
Det är ju helt klart en bil som väcker debatt i alla fall! :D
På vilket forum man än läser så är det samma sak. Av de som äger den är 9/10 nöjda med bilen och av de som inte äger den så totalsågar 9/10 den.

Innan provkörningen så va jag skeptisk. Trodde att den skulle kännas mycket plastigare och skramligare än vad den gör.
Den överträffade mina förväntningar gällande kvalitétskänsla på en bil för 150k.

Självklart är alla kommentarer välkomna. Jag vet vad jag har köpt och blir inte ledsen om nån sågar den. Men det skulle vara kul om nån med förstahandsåsikter kom med ett inlägg.
Från någon som frivilligt har köpt den för egna pengar med andra ord.

Hela konceptet med Dacia är ju budget så att det är trumbromsar i bak är inte så konstigt.
Vilken är den billigaste SUV:en med skivbromsar runt om?

Kollar man lite olika tester på Youtube så verkar det helt klart va en bra off-road kärra.
Det var likadant med Skoda för ett antal år sedan. Nu är de flesta överens om att det i alla fall är en OK bil.
 
Jag tycker det verkar som att Dacia är med i matchen numera vad gäller säkerhet och kvalitet, vilket de inte var i början. Även deras övriga bilar verkar ha skärpt upp sig ett snäpp. Själv är jag lite sugen på en Lodgy.

Jag tror att en Dacia blir betydligt billigare per mil än många andra bilar på grund av den lilla värdeminskningen som följer av ett lågt pris, samt att det inte är en massa extrautrustning som kan gå sönder.

Det kan läggas till att dacia duster blev utsedd till en av världens bästa bilar av top gear (tror jag) eftersom den gjorde att många köpare faktiskt kunde ha råd med en ny SUV.
 
Med tanke på bilförarens uttal av märket i terrängtestet ovan undrar jag hur ni säger.

Säger ni "Daasia" eller "Dattchia"?
 
Chaly
Dattchia
 
MrPlow
Daasia
 
Jag säger "Dattchia" men säljaren på Upplands Motor hade ett tredje uttal som va typ "Daachia"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.