Hej
Det antogs en lag om byggfelsförsäkringen 2005. Men hur var det innan??
Jag köpte en husbyggsats 2003 och där ingår byggfelsförsäkringen för byggsatsen (640 000). Sedan har jag till största del gjort resten själv (exkl. el, VVS och plattsättning). Jag har ringt Gar-Bo för att komplettera upp till 1 500 000, men det gick inte fick jag till svar. Så jag släppte den tanken och nöjde mig med 640 000.
I byggsamrådsprotokollet står det inget, förutom en liten ruta, "byggfelsförsäkring bifogad" som inte är ifylld. Huset är ännu inte slutbesiktigat, men det närmar sig med stormsteg.
Så om någon vet hur reglerna var när jag började bygga vore jag tacksam för lite upplysningar.
Tack på förhand!

Såg du svts program uppdrag granskning om byggfelsförsäkringar?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46152&a=567688

Jag tycker att du ska ta kontakt med en som är väl insatt i försäkrings frågor och ihop med denna skriftligen be Gar-bo att svara på alla oklarheter som du har.
Det är en väldigt svårt för en "vanlig person" att förstå sig på villkoren.

Det finns även info på Gar-bo hemsida...men den hjälper nog knappast dig.

jag tycker inte att du ska godta en slutbesiktningsman som är utsedd av Gar-bo, välj istället en som du har förtroende för och få denna godkännd (skriftligen) av Gar-bo.

Spela upp scenarier som kan inträffa och be Gar-bo svara konkret utifall försäkringen faller ut och på vilket sätt och med vilken självrisk.

Men i nuläget skriver du att du endast har försäkring på matrialet....har du inget på entreprenaden?
ingår el vvs plattsättning i husleverantörens åtagande?
Står det i försäkringsbrevet att vvs,el,plattsättning är medförsäkrat?

/R

ps. det finns ingen lag som kräver att du behöver en byggfelsförsäkring eftersom du påbörjat ditt bygge 2003.

Ja, jag såg "Uppdrag Granskning" och blev väl inte klokare efter det, i övrigt blir svaret nej på dina övriga tre frågor.

-Jag har ingen försäkring på entreprenaden.
-Varken el, VVS eller plattsättning ingår i husleverantörens åtaganden.
-Det står inte i försäkringsbrevet att el, VVS och/eller plattsättning är medförsäkrat.

Tack för ditt snabba svar. Vad jag egentligen var ute efter var om det fanns någon lag som krävde det av mig eftersom jag påbörjade mitt bygge redan 2003.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.