Då tycker jag du ska titta på CTC V40 Lambda, fin panna det med! :)
 
Jag kanske är för sent ute, men ör det inte bättre att satsa på ett miljövänligare system?
Jag föreslår BERGVÄRME.

TREVLIG hELG
Axelman
 
axelman skrev:
Jag kanske är för sent ute, men ör det inte bättre att satsa på ett miljövänligare system?
Jag föreslår BERGVÄRME.

TREVLIG hELG
Axelman
Du har uppenbarligen bestämt dig för att sabba så många trådar som möjligt med dina vansinnigt idiotiska inlägg.

Tråkigt!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
xdigger: Ja den är inte dum. Lite dyr den med, men vi får se. Just nu är inte valet av panna det som krisar, utan hur jag använder kulvert, varm/hetvatten, vad för tank och funktioner inne med mera.

Jo axelman, du är för sent ute. :) Denna gång blir det vedpanna. Å andra sidan är ved och sol ganska miljövänligt totalt sett.
 
Thomasp: jag tror att om det ska kännas ok med ved så vill man nog ha nåt sånt, å andra sidan så länge man har en effektivitet över 90% så är det rätt okej! :)
 
fredda skrev:
[länk]

Ursäkta "offtopic" men jag tål inte miljötalibaner utan verklighetsförankring.
En enkel fråga från min sida, var ser du dessa i denna tråden? Och varför denna affekt? Kom in med lite egna tankar kring frågorna här, att skrika och länka något lösryckt troligen utan möjlighet att göra egen reda i saken , det är något jag inte tål. :)

Vi kanske ska börja en tråd med solid, långtgående verklighetsförankring? Erfarenheten säger dock att det blir få medverkande när det blir tillräckligt grå verklighet.
 
Att hävda att en toppmodern vedpanna inte är miljövänlig är ett uttalande som man kvalificerar in sig till miljötalibanklubben med.

Sista från mig rörande det i den här tråden!
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
+1 på det.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag återgår gärna till huvudfrågan/orna och hoppas jensaro, BG, DB09 m.fl. hänger på.

Låt säga att jag kör en 50 kWH vedpanna och en solförberedd 4,5 m3 acktank i pannrummet. Någonstans där hamnar jag oavsett. Där hamnar också hydrofor och vattenpump.

1) Kulverten verkar ju klara hetvatten men jag har som sagt två rör, inte fyra. Går det att köra hetvatten in till någon slags tank eller liknande som delar på vattnet till golvvärme och radiatorer och tappvarmvatten, eller måste jag köra mindre varmt vatten in och spetsa det för att jag "saknar två rör" i min kulvert?

2) Vad är det jag ska ha inne - tank på några hundra liter + TVA + ngn slags styrning? Jag tänkte att om jag kommer fram till de stora dragen, kan jag tjöta på er (och lusläsa tråden) och spalta upp detaljerna allt eftersom.

Jättetacksam om ni orkar ta er tid. :) Behöver spika anläggning inom några veckor bara och håller på med brunn och maskinhall samtidigt, parallellt med en snart treårig son och veckopendling Gbg-Sthlm på jobbet.

**edit**
Jag har bollat ämnet på ett annat forum tidigare och fick där rådet att bara köra varmvatten genom kulverten till govvärmen, ha en tank, vvb och/eller plattvärmeväxlare inne men skicka förvärmt vatten från en förrådsberedare i acktanken till vvb:n för att spara el vid tappvarmvattenproduktion. Vad tror ni om det?
Jag är ute efter den långsiktigt snålaste lösningen vad gäller elförbrukning. Jag bygger s.a.s. systemet på lång sikt och funderar som sagt på att addera en soldel efterhand.
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
50kW? Hur stort hus har du? Det viktigaste som jag ser det är underförbränd och 50cm ved!

1. Du borde kunna ha en "vanlig acktank" med hetvattenslinga alternativt en värmeväxlare för att få ut varmvatten. Antar att när du har två rör så laddar du din tank inne i huset. Tror jag hört nån som har jätteacktank vid eldstaden och sen en mindre acktank i huset och så har man nån form av kulvertstyrning som "hämtar" varmvatten när tanken inne i huset börjar bli tom misstänker jag.

2. Ungefär så tror jag det är men inte helt säker, finns säkert nån som VET. ;)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det du skriver med en typisk 500 liter slavtank inne som satsladdas med hjälp av lämplig styrning från huvudtanken är bra i ditt fall tycker jag. Därifrån shuntar du ut värme och tar du VV via TVA blir det riktigt bra med prima avkylning och låg retur från slaven. Och inga problem med att VV dröjer o.dyl som följer med VV via kulvert. Rätt utfört kan du få lägre förluster så här än med fler rör i kulvert och VV och nedshuntat värmevatten i den.

Temperaturtåligheten är inget du behöver tänka på, dels tål den en del dels är tiden begränsad vid satsladdning.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
thomasp skrev:
.............................

**edit**
Jag har bollat ämnet på ett annat forum tidigare och fick där rådet att bara köra varmvatten genom kulverten till govvärmen, ha en tank, vvb och/eller plattvärmeväxlare inne men skicka förvärmt vatten från en förrådsberedare i acktanken till vvb:n för att spara el vid tappvarmvattenproduktion. Vad tror ni om det?
Jag är ute efter den långsiktigt snålaste lösningen vad gäller elförbrukning. Jag bygger s.a.s. systemet på lång sikt och funderar som sagt på att addera en soldel efterhand.
Det ser jag som en dålig lösning finns ingen anledning att ha annat än en rejält isolerad större ack ute vid pannan helt utan något som har med VV-beredningen att göra. Och panna med rejäl effekt som du skrev är bra så kan man elda koncentrerat och effektivt för laddning av acken.

Du ska inte behöva någon direktel för VV i ditt fall och vill du gå på med solpaneler är det helt ok att dumpa den energin i huvudtanken. Lägg krutet på att du får bra funktion kring slavtanken inne med de shuntningar du behöver om du har behov av flera temperaturnivåer för värmedelen och sen TVA för VV. Att dimensionera så att du på kort tid kan ladda slaven är fördelaktigt så du inte behöver ligga och pumpa hetvatten mot kulvertförlusterna onödigt länge. Och givetvis placera slaven riktigt välisolerat också, isolering av ackarna är nyckel 1A i de här systemen och 1B är effektiv och rationell effektiv eldning och vedhantering.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.