Har planer på att byta ut en del av mitt tarkettgolv (trestav) i vardagsrummet för att lägga klinkers där en kamin senare ska stå (ca 1,5 kvm). Lite fundersam om det är några problem att göra detta p g a att det ligger vattenburen golvvärme under, rädd att skada värmeslingor när jag sågar upp golvet. Har inte koll på hur värmeslingorna ligger, kommer de direkt under trägolvet eller brukar det ligga något mellan själva trägolvet och slingorna? Huset är byggt 2006 och står på en betongplatta.

En variant skulle kunna vara att bara fräsa ner trägolvet där klinkersen ska ligga och då se till att man lämnar någon mm eller två av trägolvet och sen lägger klinkersen på det. (tror att golvet är 14 mm idag och klinkersen är väl runt 10 mm + fix att sätta det i.) Vill helst ha klinkersen i samma nivå som golvet i övrigt, annars vore ju enklaste lösningen att bara lägga klinkers direkt ovanpå trägolvet + en kantlist runtom.

Om huset är byggt med golvvärme från början , så är den med all sannolikhet ingjuten i betongen. Då gör det inte så mycket om du kapar ngn mm för djupt, förutom att klingan på sågen tar stryk. Har du några ritningar eller bygghandlingar från när huset byggdes? Där bör det framgå hur golvvärmen är lagd.

Det framgår inte av de handlingar jag har särskilt tydligt hur värmeslingorna ligger. Det nämns på något ställe att "det vattenburna golvvärmesystemet består av skarvlöst ingjutna plaströr". Kan ju tolkas som att det är ingjutet i betongplattan. Får ta och ringa Myresjöhus och kolla.

Om jag kapar upp golvet och lägger klinkers, måste jag lämna mellanrum mellan trägolv och klinkersen eller kan jag fylla med klinkers ända ut mot golvet?

Då är det ingjutet, men dubbelkolla gärna. Jag hade lämnat lite mellan trä och klinkers och täckt med en list. Trägolvet rör ju sig med skiftningar i luftfuktigheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.