Om man bänder plywood till lite mer än en halvmåne och sedan fixerar den så att det stannar sådär. Kommer den att knäckas efter en viss tid eller kommer den bara att ta den formen?
Vet inte om det ens går att böja bygg-plywood så pass mycket.

Det beror på tjockleken, böjradien och kvaliteten. Om den är fixerad utefter hela längden och håller för själva böjningen lär den hålla sedan också. Är den fixerad i ändarna och fri däremellan ökar risken att den knäcks efter en stund. Det går att öka böjligheten genom att blöta och värma under förutsättning att den är vattenfast limmad. Vill du ha tjock plywood snävt böjd kan du ta flera tunna som du böjer och limmar ihop.

Ahaaa! Tack för bra svar!

det finns massor av tips på you tube fast man måste söka på engelsk då svenska you tube klipp i snickeri är det väldigt ont om. Ett av alla tips

Pär

pär h skrev:
det finns massor av tips på you tube fast man måste söka på engelsk då svenska you tube klipp i snickeri är det väldigt ont om. Ett av alla tips

Pär
Jo jag har kollat detta! men jag var nyfiken på hur det skulle bli om man gjorde som enligt min beskrivning. Mne nu vet jag då Avemo förklarade så fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.