13 273 läst · 76 svar
13k läst
76 svar
Bygga nytt kök, vad tänka på?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Det jag menar är att elektriker sätter inte onödigt hög kapslingsklass där det inte behövs (frånsett från vissa undantag) för att dom inser att det inte gör så stor nytta. Det är bara jobbigare att montera och kostar mer.Brallan84 skrev:Det jag menade med personlig syn var det du refererade till att onödigt hög ip-klass kan ses som hempular-varning. Jag tycker argumentet inte håller för att inte gå upp en ellr två klasser. Sedan vad Svensk standard säger är ju helt korrekt, IP20 it is. Dock skulle jag VILJA ha högre klass på just de uttagen, då det fortf. finns diskmaskiner med vattenslangen som brast som om någon satt en knivspets i den. Det skapas bra tryck i slangen och ha det strilande mot eluttaget känns för mig inte så bra. Vad känns bäst, inte få någon att tro att en hempulare varit i farten, eller undvika strilande vatten mot ett eluttag?
Ang. sista meningen så kan jag hålla med Müssli
Man installerar efter dom vanliga scenarierna, i ett badrum så räknar man till exempel inte med att någon ska stå med en duschslang och spruta vatten på ett uttag som sitter 1200mm från duschmunstycket, hade så varit fallet så hade man inte fått haft uttag i de flesta badrum.
Och som fullmoon säger, det är ju endast när locket är stäng som den högre kapslingsklassen gäller och i ett uttag för diskmaskin så sitter ju alltid stickproppen i.
När något är överarbetat, då är det troligen hempulat också.
Men med detta så sätter jag punkt i denna diskussionen för min del.
//Patrik
Jag skulle nog påstå att ett dränkt vägguttag är ett av de minsta problemen om vattenslangen till diskmaskinen brister...Brallan84 skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
En annan fundering är hur man lämpligast drar flexslangarna/rören till alla uttag. takbelysningen är väl given men övriga uttag, dras de också i taket och sedan ner i väggen. Idag är det draget under golvet men skulle något bli fel är det ju betydligt svårare att åtgärda än ett fel i undertaket. Väggarna består idag av 10mm masonit som jag tänkt skruva byggplyfa på innan gipset så man får något vettigt att skruva i men då får man väl såga upp spår för alla rör och ta upp hål på rätt ställen innan skivorna skruvas upp och är det ROT dosor som kommer att användas?
Jag kan förstå att man vill köra med IP 44 till diskmaskinen om man tidigare råkat ut för att det har börjat läcka. Dock försvinner IP 44 när det sitter en kontakt uttaget. Sedan så är ändå inte uttagets IP klassning så viktig om diskmaskinen börjar spruta vatten... Då är vattnet det stora problemet....
Den direkta skaderisken är vattnet inte uttaget....
Däremot så skulle jag vilja ha IP 44 klassade uttag i badrum.
Den direkta skaderisken är vattnet inte uttaget....
Däremot så skulle jag vilja ha IP 44 klassade uttag i badrum.
Nu är jag bara hempulare så rätta mig gärna.Brallan84 skrev:
Om diskmaskinsslangen brister och det sprutar ut ett antal liter vatten i sekunden rakt över eluttaget så bör ju jordfelsbrytaren bryta inom någon sekund och därefter så är inte elen ett problem. Det stora problemet därefter blir ju att tills man kommer hem från jobbet så har kanske 3-4 kubikmeter vatten sprutat rakt ut i köket, fyllt hela bjälklaget till bredden för att till sist rinna ner i källaren och förvandla den nyrenoverade gillestugan till en inomhuspool.
Den enda gången som eluttaget skulle vara farligt i samband med en läckande diskmaskinsanslutning är väl om man försöker dra ur kontakten samtidigt som vattnet sprutar för fullt. Men när det står en fontän bakom diskmaskinen så är det väl ingen som tror att det blir bättre av att slita loss diskmaskinen och försöka att slänga ut den genom fönstret? Vattnet slutar ju inte att spruta för det.
Redigerat:
Kopplingsdosa för inkommande el monteras lämpligast upptill på vägg i anslutning till dörröppning.Peter_K skrev:En annan fundering är hur man lämpligast drar flexslangarna/rören till alla uttag. takbelysningen är väl given men övriga uttag, dras de också i taket och sedan ner i väggen. Idag är det draget under golvet men skulle något bli fel är det ju betydligt svårare att åtgärda än ett fel i undertaket. Väggarna består idag av 10mm masonit som jag tänkt skruva byggplyfa på innan gipset så man får något vettigt att skruva i men då får man väl såga upp spår för alla rör och ta upp hål på rätt ställen innan skivorna skruvas upp och är det ROT dosor som kommer att användas?
Masoniten fäst mot reglar? Riv masoniten, dra flex och vp-rör och fäst upp alla apparatdosor mot reglar. Elen till ugn,micro, kyl/frys etc. dras ju direkt från centralen så dessa kräver inga kopplingsdosor, dra rör på smidigast sätt. I tak, dra ihop så behöver du inte hålla koll när du sågar hål för spottar.
Montera plyfa med förborrade hål för alla dosor. På med gips, samma där med hål.
Drar du flexrör så INTE så snäva böjar, då är det hopplöst att dra fk i dem sen.
Fundera på ev. musikanläggning etc. högtalare, nätverk och antennkabel. Hellre dra för mycket än att komma på i efterhand.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Ja masoniten är spikad direkt på regelstommen. Tänkte slippa jobbet att riva ner all masonit men det blir nog mer jobb att ta upp spår och försöka fästa alla dosor.
Tänkte ju ha ledspotar i taket men hur är det pottor, behövs väl ändå då drivdornet ger en del värme? sitter spännväv idag och under det råspont som jag tänkte spika läkt på för gipsen och då blir ju utrymmet bara 28mm.
Tänkte ju ha ledspotar i taket men hur är det pottor, behövs väl ändå då drivdornet ger en del värme? sitter spännväv idag och under det råspont som jag tänkte spika läkt på för gipsen och då blir ju utrymmet bara 28mm.
Och om du inte har JFB? Finns inga regler för att montera JFB till diskmaskin.Janus82 skrev:Nu är jag bara hempulare så rätta mig gärna.
Om diskmaskinsslangen brister och det sprutar ut ett antal liter vatten i sekunden rakt över eluttaget så bör ju jordfelsbrytaren bryta inom någon sekund och därefter så är inte elen ett problem. Det stora problemet därefter blir ju att tills man kommer hem från jobbet så har kanske 3-4 kubikmeter vatten sprutat rakt ut i köet, fyllt hela bjälklaget till bredden för att till sist rinna ner i källaren och förvandlat den nyrenoverade gillestugan till en inomhuspool.
Den enda gången som eluttaget skulle vara farligt i samband med en läckande diskmaskinsanslutning är väl om man försöker dra ur kontakten samtidigt som vattnet sprutar för fullt. Men när det står en fontän bakom diskmaskinen så är det väl ingen som tror att det blir bättre av att slita loss diskmaskinen och försöka att slänga ut den genom fönstret? Vattnet slutar ju inte att spruta för det.
Ja, vatten är ettklart större problem i detta fall, men varför behöva argumentera emot en högre ip-klass? Jag säger ju inte till alla i bilen att ta av sig bältet när vi kör på motorvägen, för de hjälper sällan ändå. Låt oss säga att det är falsk säkerhet.
Gör rätt från början. Sätta kofoten i väggen o slita loss allt tar nog inga längre tider, kul o riva!Peter_K skrev:Ja masoniten är spikad direkt på regelstommen. Tänkte slippa jobbet att riva ner all masonit men det blir nog mer jobb att ta upp spår och försöka fästa alla dosor.
Är det 12v led? Finns ju belysning som inte kräver något större djup. Det står oftast monteringsanvisning och minsta rekommenderade djup.
http://www.hidealite.se/Support/FAQ/Installation/1159913.html
Där har du matnyttig info.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Det är krav på jordfelsbrytare på 30mA i kök. Står i länken jag länkade tidigare.Brallan84 skrev:Och om du inte har JFB? Finns inga regler för att montera JFB till diskmaskin.
Ja, vatten är ettklart större problem i detta fall, men varför behöva argumentera emot en högre ip-klass? Jag säger ju inte till alla i bilen att ta av sig bältet när vi kör på motorvägen, för de hjälper sällan ändå. Låt oss säga att det är falsk säkerhet.
PSA med larmkontakt på allt och saken är klar....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 379 inlägg
Kan hålla med Brallans tankar om varför inte, men det som inte är gjort så som det brukar göras sticker ut lite, och man brukar inte använda IP44 under diskbänken. Inte för att det är dåligt på något sätt, men många sådana ovanliga lösningar kan få folk att höja på ögonbrynen och kanske få nya ägare att kräva en elbesiktning etc. Så varför inte hålla sig till praxis?
JFB är helt riktigt ett krav för uttag till DM, fast endast i bostäder etc där (små) barn vistas. På kontor finns inte detta krav då uttaget knappast kan sägas av avsedd för allmänbruk.
JFB är helt riktigt ett krav för uttag till DM, fast endast i bostäder etc där (små) barn vistas. På kontor finns inte detta krav då uttaget knappast kan sägas av avsedd för allmänbruk.
Med tanke på hur många grupper ett modernt kök behöver; är det någon som vid nybyggnad ritar huset/lägenheterna så att gruppcentralen placeras i köket ?.-. skulle jag nog göra, i en större villa skulle jag dessutom föredra en gruppcentral i "pannrum/tvättstuga ( Värmesystem & tvättanorningar") och en väldigt "köksnära", allt för att spara kabeldragning....