9 639 läst · 5 svar
10k läst
5 svar
Gräva ut källare med berg under befintlig betongen, effektivt arbetssätt och isolera?
Jag funderar på att gräva ut min källare på 100m2 fördelat på 4 olika rum som är ganska jämstora. Det finns en del berg på tomten och risken är väl att det finns en del berg under betongplattan. Huset är byggt 1926 och med stomme i betong och med puts. När jag bygger upp det igen kommer jag att köra med fiberduk, makadam, 20cm isolering, armering, vattenburna värmeslingor, betongplatta, klinkers. Om det är mycket berg så är min tanke att låta delar av berget vara kvar istället för att ta bort det. Min fråga:
1) Om man bara isolerar+vattenslingor där man lyckats gräva ut, kommer det att vara mycket svinn av värmen? Exempelvis kan man isolera 60% av golvytan längs en slingrad bana och hur långt in från isoleringskanten måste man lägga värmeslingan utan fått för mycket värmesvinn mot berget? Kan man gjuta betongen direkt på berget eller måsta man ha isolering mellan berg och betong, om så hur tjock isolering är minimum?
2) Om man tryckluftsborrar och kör med snigeldynamit på delar av det berget som huset år på, kommer dessa vibrationer sprida sig till den delen av berget som husgrunde står på och påverka huset och skapa sprickor? Hur nära väggen kan man borra?
3) Jag funderar på att använda en microgrävare typ Cat 300 9D (väger 1000kg och går in mellan dörrposterna med sina 73cm, är det effektivare än att gräva för hand? Takhöjden är 2m i källaren.
4) Finns det något mätinstrument som man kan använda innan man bilar upp det gamla betonggolvet som indikerar hur mycket berg det ligger under betongen för att anallysera om detta projekt är värt det?
Tack för er hjälp här på forumet
/Per
1) Om man bara isolerar+vattenslingor där man lyckats gräva ut, kommer det att vara mycket svinn av värmen? Exempelvis kan man isolera 60% av golvytan längs en slingrad bana och hur långt in från isoleringskanten måste man lägga värmeslingan utan fått för mycket värmesvinn mot berget? Kan man gjuta betongen direkt på berget eller måsta man ha isolering mellan berg och betong, om så hur tjock isolering är minimum?
2) Om man tryckluftsborrar och kör med snigeldynamit på delar av det berget som huset år på, kommer dessa vibrationer sprida sig till den delen av berget som husgrunde står på och påverka huset och skapa sprickor? Hur nära väggen kan man borra?
3) Jag funderar på att använda en microgrävare typ Cat 300 9D (väger 1000kg och går in mellan dörrposterna med sina 73cm, är det effektivare än att gräva för hand? Takhöjden är 2m i källaren.
4) Finns det något mätinstrument som man kan använda innan man bilar upp det gamla betonggolvet som indikerar hur mycket berg det ligger under betongen för att anallysera om detta projekt är värt det?
Tack för er hjälp här på forumet
/Per
Mitt råd är :
lägg ner detta projekt och höj värme i källaren i stället så får du varmare golv utan att riskera att huset rasar av sprängningar och utgrävningar ....
Står huset på berg så finns det berg direkt under betongen... tror inte att dom som byggt ditt hus har grävt och sprängt mer än det behövdes att lägga i avloppsrör och gjuta golvet. Det är inte riskfritt att borra och spränga berg när huset redan står på plats.
Tänk på att för i tiden var cement en dyr material och man var inte så generös med den när man blandade och husets stomme kan vara känsligare för vibrationer än man kan förvänta sej ....
gaia
lägg ner detta projekt och höj värme i källaren i stället så får du varmare golv utan att riskera att huset rasar av sprängningar och utgrävningar ....
Står huset på berg så finns det berg direkt under betongen... tror inte att dom som byggt ditt hus har grävt och sprängt mer än det behövdes att lägga i avloppsrör och gjuta golvet. Det är inte riskfritt att borra och spränga berg när huset redan står på plats.
Tänk på att för i tiden var cement en dyr material och man var inte så generös med den när man blandade och husets stomme kan vara känsligare för vibrationer än man kan förvänta sej ....
gaia
Hej !
Vi renoverade ett liknade hus för några år sedan det var byggd 1925 med granit sten i grunden.
Efter dränering hadde vi fortfarande 2 hörn + en skorsten som inte ville bli riktig torr.
När vi bilade upp plattan så låg den en liten insjö under hela huset.
På den tiden (1925) så la dom tegel rör som dränering under plattan samt att dom la krossat sten för att hjälpa på avrinningen.
Vårat hus stod på berg i 3 hörn och med tiden så kommer det in fin sand som lägger sej i sten skärvorna och suger upp allt vatten(
Vi bilade upp plattan,bilade även ner dom bergsknallar som stack upp och grävde ner oss så långt det gick.
Fixade ny dränering och 2 brunnar under källargolvet,fyllde med mackadam,la 5cm frigolit (tror jag) innan vi armerade och la slang för vattenburen varme sen gjöt vi plattan.
Ett jädra skitjobb att bära ut all massa,sten och rester av bottenplatta men resultatet blev bra.
En torr källare med 2,05m takhöjd.
Vi renoverade ett liknade hus för några år sedan det var byggd 1925 med granit sten i grunden.
Efter dränering hadde vi fortfarande 2 hörn + en skorsten som inte ville bli riktig torr.
När vi bilade upp plattan så låg den en liten insjö under hela huset.
På den tiden (1925) så la dom tegel rör som dränering under plattan samt att dom la krossat sten för att hjälpa på avrinningen.
Vårat hus stod på berg i 3 hörn och med tiden så kommer det in fin sand som lägger sej i sten skärvorna och suger upp allt vatten(
Vi bilade upp plattan,bilade även ner dom bergsknallar som stack upp och grävde ner oss så långt det gick.
Fixade ny dränering och 2 brunnar under källargolvet,fyllde med mackadam,la 5cm frigolit (tror jag) innan vi armerade och la slang för vattenburen varme sen gjöt vi plattan.
Ett jädra skitjobb att bära ut all massa,sten och rester av bottenplatta men resultatet blev bra.
En torr källare med 2,05m takhöjd.
Hej!
Jag har precis gjort det jobbet du beskriver. Hus byggt 1951 med väggarna murade direkt på berg och så en oisolerad sula gjuten emellan - 94m2 golvyta. Tjockleken på betongen varierade mellan 1cm (berg direkt under) till 16 cm.
Hyrde bilmaskin på Cramo och satte igång (förra sommaren). Kan säga att det årets semester gick åt till etapp 1 dvs bila golv, skottkärra ut och sedan gräva ut för att få plats med kommande uppbyggnad.
Under plattan var det packad sprängsten i varierande storlek - efter 2 dagars spettande och grävande gav jag upp och hyrde en minigrävare. 900kg utan hytt som precis gick in höjdmässigt. Enorm skillnad! Tog med denna 3 dagar att gräva och sedan skottkärra ut hela källaren. Fick hjälp av min bror att gräva medan jag körde kärran annars hade det tagit längre tid.
Efter grävningen återstod en massa berg som låg i vägen. Började med kilar och slägga och tryckluftsborr. Fick inte bort allt förra sommaren utan fick fortsätta denna sommar. Fuskade med snigeldynamit när det var för svårt med kilarna.
I år har jag fått bort resterande berg. Lagt nytt avlopp, lagt nytt inkommande vatten (kommunalt), läktat nytt innertak, dragit ny el samt grusat och grovavjämnat. Tog också in en firma som flyttade elcentralen och en annan som satte en stålbalk som ersättning för en del av hjärtväggen som revs i samband med utgrävningen.
Det har gått åt 2 semestrar plus en jäkla massa ledig tid under ett och ett halvt års tid och det är fortfarande en hel del kvar. Hade räknat med att gjuta nya golv i vinter efter att ha isolerat men har nu bestämt mig för att senarelägga det till nästa år.
Så det är ett ordentligt projekt du har framför dig men det går! Fördelen för oss är att vi inte har bott där nere under de år vi bott i huset. Endast använt som förråd och tvättstuga. Skulle vi ha behövt ytan direkt för boyta hade vi fått göra en snabbare lösning/ta in hjälp.
Jag kommer att isolera 10 cm cellplast och sedan gjuta 8-10cm med vattenburen värme ingjutet. Takhöjden blir cirka 215cm efteråt (var 208 innan). Visst hade 20 cm isolering varit bättre men det går helt enkelt inte att komma ned mer i mitt fall. Eftersom det är en källare och det finns markfukt så kommer jag att ha klinkers i hela källaren för att det bättre ska kunna andas. Ytterväggarna blir putsade.
Jag har inte fått några sprickor i väggarna av allt mitt borrande. Har tagit bort berg ända in till ytterväggarna. Har fått ta bort stenar som suttit halvt ingjutna i själva väggen. Inga problem.
Lycka till!
Jag har precis gjort det jobbet du beskriver. Hus byggt 1951 med väggarna murade direkt på berg och så en oisolerad sula gjuten emellan - 94m2 golvyta. Tjockleken på betongen varierade mellan 1cm (berg direkt under) till 16 cm.
Hyrde bilmaskin på Cramo och satte igång (förra sommaren). Kan säga att det årets semester gick åt till etapp 1 dvs bila golv, skottkärra ut och sedan gräva ut för att få plats med kommande uppbyggnad.
Under plattan var det packad sprängsten i varierande storlek - efter 2 dagars spettande och grävande gav jag upp och hyrde en minigrävare. 900kg utan hytt som precis gick in höjdmässigt. Enorm skillnad! Tog med denna 3 dagar att gräva och sedan skottkärra ut hela källaren. Fick hjälp av min bror att gräva medan jag körde kärran annars hade det tagit längre tid.
Efter grävningen återstod en massa berg som låg i vägen. Började med kilar och slägga och tryckluftsborr. Fick inte bort allt förra sommaren utan fick fortsätta denna sommar. Fuskade med snigeldynamit när det var för svårt med kilarna.
I år har jag fått bort resterande berg. Lagt nytt avlopp, lagt nytt inkommande vatten (kommunalt), läktat nytt innertak, dragit ny el samt grusat och grovavjämnat. Tog också in en firma som flyttade elcentralen och en annan som satte en stålbalk som ersättning för en del av hjärtväggen som revs i samband med utgrävningen.
Det har gått åt 2 semestrar plus en jäkla massa ledig tid under ett och ett halvt års tid och det är fortfarande en hel del kvar. Hade räknat med att gjuta nya golv i vinter efter att ha isolerat men har nu bestämt mig för att senarelägga det till nästa år.
Så det är ett ordentligt projekt du har framför dig men det går! Fördelen för oss är att vi inte har bott där nere under de år vi bott i huset. Endast använt som förråd och tvättstuga. Skulle vi ha behövt ytan direkt för boyta hade vi fått göra en snabbare lösning/ta in hjälp.
Jag kommer att isolera 10 cm cellplast och sedan gjuta 8-10cm med vattenburen värme ingjutet. Takhöjden blir cirka 215cm efteråt (var 208 innan). Visst hade 20 cm isolering varit bättre men det går helt enkelt inte att komma ned mer i mitt fall. Eftersom det är en källare och det finns markfukt så kommer jag att ha klinkers i hela källaren för att det bättre ska kunna andas. Ytterväggarna blir putsade.
Jag har inte fått några sprickor i väggarna av allt mitt borrande. Har tagit bort berg ända in till ytterväggarna. Har fått ta bort stenar som suttit halvt ingjutna i själva väggen. Inga problem.
Lycka till!
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Det finns en del knep och fusk som man kan använda.
Vill man inte bära ut det man gräver upp kan man hyra ett transportband som tömmer det i containern. Man kan också ta hem en torrsugsbil som suger upp allt löst material, sand, sten och uppbilad betong, till en tank och kör iväg det.
Vill man inte lassa runt tonvis med makadam så tar man lösa Lecakulor som väger en tiondel och dessutom isolerar en del.
Vill man inte bära ut det man gräver upp kan man hyra ett transportband som tömmer det i containern. Man kan också ta hem en torrsugsbil som suger upp allt löst material, sand, sten och uppbilad betong, till en tank och kör iväg det.
Vill man inte lassa runt tonvis med makadam så tar man lösa Lecakulor som väger en tiondel och dessutom isolerar en del.
Hej. Har precis gjort ett liknande projekt.
Som Speed Triple skriver- ta den tid som behövs och stressa inte.
Under resans gång hinner man ju hitta nya lösningar och även behov på var man vill ha ny el samt vatten/golvbrunnar. Så projekten tenderar att svälla. Men i slutändan värt allt slit.
En fördel med gamla hus är att bottenplatten sällan är en del av den bärande konstruktionen. Ofta gjutna efter det att grundmur och väggar murats upp.
Är den oarmerad så är det en enkel match att bryta upp.
Att fundera på är:
Har du dränerat runt huset innan.
Finns det vattenflöde in under platta, eller är det "stoppat" mha dränering.
Cellplasten är kappilärbrytande, så plattan ska inte dra vatten, och man kan ju förstärka med ytterligare åldersbestädig plast. Men tänk på att när du värmer upp plattan finns det risk att det suger upp fukt via sockeln och väggarna.
Så man ska nog inte vara för ivrig att lägga ut värmeslingorna för nära kanten.
Kolla lite i EPS-handboken, där står en hel del matnyttigt.
Mitt handfasta tips är att om du inte redan börjat. Ta ett av de värsta rummen längst in som du inte behöver just nu och bryt upp golvet och se vad som döljer sig där och du fär även en uppfattning om vad som behöver göras.
Som Speed Triple skriver- ta den tid som behövs och stressa inte.
Under resans gång hinner man ju hitta nya lösningar och även behov på var man vill ha ny el samt vatten/golvbrunnar. Så projekten tenderar att svälla. Men i slutändan värt allt slit.
En fördel med gamla hus är att bottenplatten sällan är en del av den bärande konstruktionen. Ofta gjutna efter det att grundmur och väggar murats upp.
Är den oarmerad så är det en enkel match att bryta upp.
Att fundera på är:
Har du dränerat runt huset innan.
Finns det vattenflöde in under platta, eller är det "stoppat" mha dränering.
Cellplasten är kappilärbrytande, så plattan ska inte dra vatten, och man kan ju förstärka med ytterligare åldersbestädig plast. Men tänk på att när du värmer upp plattan finns det risk att det suger upp fukt via sockeln och väggarna.
Så man ska nog inte vara för ivrig att lägga ut värmeslingorna för nära kanten.
Kolla lite i EPS-handboken, där står en hel del matnyttigt.
Mitt handfasta tips är att om du inte redan börjat. Ta ett av de värsta rummen längst in som du inte behöver just nu och bryt upp golvet och se vad som döljer sig där och du fär även en uppfattning om vad som behöver göras.
Liknande trådar
-
Pris gräva ut 60 m2 för källare
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kan man utifrån en teknisk beskrivning utläsa hur djupt man kan gräva ut en källare?
Grund & Markarbeten -
Gräva ut och isolera källare, vilken metod?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gräva ut källare
Byggmaterial & Byggteknik -
gräva ut källare på berg. Olika nivåer, pordrän
Grund & Markarbeten