8 896 läst · 6 svar
9k läst
6 svar
lyktstolpe ivägen
ett dåligt enkelgarage ska rivas och eventuellt ska ett dubbelgarage byggas istället. Problemet är att just i kanten på nuvarande infarten står en lyktstolpe som om man bygger ett dubbelgarage kommer hamna mitt på infarten.
Vem står för flytten av denna? Det är alltså kommunens gatubelysning det handlar om.
Är det överhuvudtaget möjligt att få den flyttad? Vad skulle det kosta?
Vem står för flytten av denna? Det är alltså kommunens gatubelysning det handlar om.
Är det överhuvudtaget möjligt att få den flyttad? Vad skulle det kosta?
Gissningsvis så får du stå för flytten av denna, det vanliga är att det lokala energi bolaget ansvarar för belysningen så du bör väl börja med att kontakta kommun och om de hänvisar till energibolaget så får väl de ge dig ett kostnadsförslag...
Själva flytten är kanske inget problem, snarare vad det kostar!
Själva flytten är kanske inget problem, snarare vad det kostar!
Jag hade samma problem i sommras. Jag ringde tekniska kontoret i min kommun och sa att jag vill ha den flyttad. Dom ville ha 2500:- för att flytta den, och jag sköt i höjden.
Jahapp sa jag, jag har min grävkillen här så då flyttar vi den själva om det skall kosta sådär mkt. Då fick han arslet ur vagnen och kom och gjorde en besiktning och flyttade den gratis istället
Jahapp sa jag, jag har min grävkillen här så då flyttar vi den själva om det skall kosta sådär mkt. Då fick han arslet ur vagnen och kom och gjorde en besiktning och flyttade den gratis istället
Jag var själv i kontakt med min kommun (Haninge) om detta problem. Fick en preliminär kostnad på 10000 för att flytta stolpen 2 meter. Tycker det är en förfärlig kostnad då jag köpt en 'färdig' lösning där hus, bygglov, utstakning och tomt ingick i paket priset. Dom anser att jag kunde flyttat på infarten, dock så gör läget och tomtstorleken detta omöjligt.
Väldigt vanligt, tyvärr. Det handlar helt enkelt om entreprenadupphandlingen från kommunens sida; man vill ha alla ledningar under gatan (VA, fjärrvärme, tele, gatubelysning, kabelTV, bredband...) nedlagda innan man bygger klart vägen. Annars skulle man ju behöva gräva upp allting igen senare, förstöra vägen och behöva asfaltera och lägga kantsten etc igen, vilket blir mycket dyrare och tar längre tid.smygarn skrev:
Och man kan ju inte heller veta om den blivande byggherren tänker lägga garageinfarten till höger eller vänster på fastigheten, så ibland blir en flytt nödvändig.