Jag är ordförande i en bostadsrättsförening. En av våra medlemmar har klagat på att det under sommaren har regnat så mycket att de har fått fuktskador på en del hörn mellan tak och vägg på fönsterväggen. Skadorna yttrar sig som svagt missfärgade partier i färgen. Jag skulle gärna vilja få synpunkter på detta från forumet.

Under det senaste åskregnet gick jag ut och noterade att inget regnvatten rann längs fasaden eller sprutade ut ur stuprören. Väggen är putsat tegel i ett 6-våningshus med byggår 1938.

MEDLEMMEN anser att föreningen skall fukttäta fasaden så att detta inte upprepas, och måla om deras rum. De har tagit hit en konsult som har fuktmätt väggen i rummet med en metod där man inte borrar in någon avkännare i väggen. Resultatet var mellan 30 och 40 för övrig vägg och mellan 60 och 70 för det missfärgade området. Detta indikerar endast på något förhöjda värden men säger inte hur mycket fukt som förekommer, allt enligt konsulten.
Från bruksanvisningen för Gann Hydromette UNI 1 - B50: Mycket torr: 20-40. Normalt torr: 40-60. Halvtorr: 60-80. Fuktig: 80-110. Mycket fuktig: 110-130. Våt: Över 130.

MIN ÅSIKT om detta är att fastigheten är byggd enligt normala och sunda principer från 30-talet, och lägenheterna är därför inte helt isolerade från naturens påverkan: Är det kallt ute blir ytterväggarna i lägenheterna kalla. Regnar det mycket kan en del fukt tränga in i tegelväggarna och därefter avdunsta – en helt naturlig process.

Om ytskiktet i en lägenhet skadas av väggen rör sig med temperaturväxlingar eller den naturliga fukten i väggen beror det på dåligt underarbete vid målningen – inte pga att väggen är felkonstruerad - och att föreningen därför inte är skyldig att åtgärda ytskiktet i lägenheten.

Åsikter?

Redigerat:
Om fukt missfärgat innerväggen är det inte bara lite fukt som enkelt dunstar bort, utan det är mycket vatten i väggkonstruktionen som inte dunstar bort på en fikarast. Och då är inte dåligt underarbete vid målning en faktor över huvud taget.

Det är föreningens ansvar att se till att skalet är i gott skick. Det står i föreningens stadgar. Följdskador på till exempel bostadsrättsinnehavarens tapeter, på grund av att husets yttre skal läcker in vatten är också föreningens ansvar. Gör en skadeanmälan till ert försäkringsbolag så det görs en riktig besiktning av skadans omfattning. På så sätt blir det inte käbbel baserade på åsikter.

Vårt försäkringsbolag - Länsförsäkringar - har meddelat att de inte ersätter fuktskador som inte är ledningsrelaterade, dvs fuktskador av översvämningar osv ersätts inte.

Om det är mycket fukt i väggkonstruktionen inbillar jag mig att det måste synas även på fasaden där fukten skall ha trängt in. Fasaden utanför denna lägenhet är hel, utan sprickor eller andra skador. Det går inga rör i väggarna i detta område. Fuktmätningen inne i lägenheten visade på "något förhöjda värden".

Jag bifogar några foton:
- Interiören visar det skadade området, dvs området inramat i rött är var konsulten har mätt fukten, det som är inramat i grönt är det missfärgade området - missfärgningen syns knappt.
- Två foton av stuprörsinfästningen. Medlemmen tror att regnvatten har kommit in genom borrhålen.
- En fuktskada på en helt annan del av fasaden, regn- och smältvatten har rynnit ner från översta balkongen. Fukt_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stuprör_1.jpg
Skapa konto

Stuprör_2.jpg
Skapa konto

Fasad_vån4.jpg
Skapa konto

Ytterväggarna på 30-talshus brukar vara halvmetertjocka murade tegelväggar. Är du säker på att fukten kommer från fasaden? Kan det inte komma uppifrån? Vad finns ovanför?

Om fasaden är fuktskadad syns det inte utanpå. Men om ni knackar bort putsen och underlaget som putsen sitter på kommer ni se att isolering och träkonstruktionen är fukt- och mögelskadad eftersom ventilationen inte kommer åt ordentligt där.

På sista bilden har putsen lossnat och det ser ut att vara skadat vid balkongens infästning. Det kallar jag för bristande underhåll. Att vatten kommit in via borrhålen där stuprören sitter är lite långsökt eftersom dom sannolikt inte går in längre än det underliggande teglet.

Ni bör göra en fasadrenovering. Det är det enda ni kan göra för att förhindra ytterligare skador i fler lägenheter.

Vanbeasten: Väggarna är enbart i tegel och puts, utan trä eller isolering. Vi håller på med en fasadrenovering, dvs vi putsar om fläckvis där putsen har lossnat. Fasaden är bara 20 år gammal, så vi ser inget behov av en totalrenovering.

ZipLock: Du har rätt om väggarna. Ovanför finns en exakt likadan lägenhet, utan fuktskador eller rör i närheten. Rören för radiatorn går ut åt andra hållet och är minst två meter från det missfärgade väggpartiet.

Nej, jag tror inte att fukten kommer från fasaden, eller någon annan stans ifrån. Jag tror att de "något förhöjda värdena" beror på naturliga svängningar i luftfuktigheten utomhus och att medlemmen tar det här som intäkt för att få sin lägenhet ommålad på föreningens bekostnad. Men jag är inte kunnig inom området, därför frågar jag forumet om råd. Finns det någon som har erfarenhet av Gann Hydromette UNI 1 - B50? Hur skall mätvärdena tolkas?

Redigerat:
Att punktlaga är inte att renovera utan snarare att sminka..

Hade det varit naturliga variationer i luftfuktigheten hade mätvärdena varit mer eller mindre de samma över hela väggytan, vilket för oss i in på nästa fråga. Det bästa sättet att tolka mätvärdena från den mätaren som användts är enligt min erfarenhet att inte stirra sig blind på de absoluta siffrorna på displayen utan snarare om något område på en vägg avviker från resten av väggen.

I ditt läge skulle jag ta in en skadetekniker som får presentera en åtgärdsplan.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.