Hej alla glada Krabbelurer,
Efter att ha skiftat en hel massa ventiler i mina radiatorer så har jag nu fyllt mitt radiatorsystem med vatten och kört igång fjärrvärmeväxlaren. Varmt och skönt igen, men, jag noterar ett tryckfall på mätaren.

Jag körde upp trycket till 0,9 bar, och det ser på mätaren ut som att systemet tappar cirka 0,1 bar per dygn ner till 0,55 bar, där det stannar till.

Detta fenomen föranleder en ju att tro att det läcker någonstans i systemet, men efter att ha skrutinerat dels alla kopplingar som jag har petat på, och allting annat, så konstaterar jag att det är tätt.

Jag har däremot en radiator på den högre nivån i huset som jag ännu inte har luftat pga rund luftnippel.
Jag funderar på om det kan ha något samband med tryckfallet? :banghead:

Tacksam för svar!

Åsa Lund
Kan det nog ha, fortsätt lufta dagligen i en vecka till eller så och kolla om du får trycket att hålla

Krilleman
Lufta ett element med rund luftnippel är inga problem.

Stäng termostaten och lossa på muttern ovan termostaten (den som sitter på böjen) Var beredd med en trasa och lossa lite på gängan. Först kommer lite vatten, sen luften. Dra åt när det kommer vatten igen!

Klart

4819124_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pontstone skrev:
Jag har däremot en radiator på den högre nivån i huset som jag ännu inte har luftat pga rund luftnippel.
Stäng både tillopp och retur på elementet, byt sedan luftningsnippeln.

Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.