3 851 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Forex - gör ful kartläggning av kunder?
Jag växlade idag pengar på forex, eller snarare köpte pengar med mitt visa-kort. Köpte valuta även för ca 2 veckor sedan av samma tjej på Forex. För 2 veckor sedan fick jag många frågor, reflekterade inte över detta utan det var bara en trevlig pratglad tjej. Fick frågor om det var semester, hur länge jag skulle vara borta och minns inte på rak arm mer. Idag började köpet med att hon ville titta på mitt visa-kort, stoppade ner det i "skålen" under glaset o hon tog upp det o höll det ganska flackt uppåt, hon mumlade om att hon kollar på de 4 första siffrorna för att se vilken bank kortet är kopplat till. Sedan var hon lika trevlig idag, frågade om det var affärer eller nöje.
När jag kom hem började jag bli lite misstänksam ang vis-kortet o frågorna. Varför vill Forex veta vilken bank jag har? Mitt alltid misstänksamma sinne tror att hon höll upp kortet flackt för att kameran skall fota mina uppgifter, alltså namn. Tog ovanligt lång stund att hämta valutan också som bara var 600kr i svenska motsvarat, gick hon till en dator under tiden för att regga min info i nån lista? Är jag paranoid? :wow: 1:a gången dock så slapp jag visa kortet, men det kanske är en ny rutin.
Nästa gång ska jag väga lämna visa-kortet. Och kommer inte svara på några frågor heller.
Någon annan med samma erfarenhet?
När jag kom hem började jag bli lite misstänksam ang vis-kortet o frågorna. Varför vill Forex veta vilken bank jag har? Mitt alltid misstänksamma sinne tror att hon höll upp kortet flackt för att kameran skall fota mina uppgifter, alltså namn. Tog ovanligt lång stund att hämta valutan också som bara var 600kr i svenska motsvarat, gick hon till en dator under tiden för att regga min info i nån lista? Är jag paranoid? :wow: 1:a gången dock så slapp jag visa kortet, men det kanske är en ny rutin.
Nästa gång ska jag väga lämna visa-kortet. Och kommer inte svara på några frågor heller.
Någon annan med samma erfarenhet?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ingen egen erfarenhet av detta, men just Forex har fått mycket kritik.
Det gällde då s.k. penningtvätt, och kanske har Forex tvingats att strama upp sin penninghantering.
http://www.svd.se/naringsliv/bransc...t/forex-vidoppet-for-penningtvatt_7036455.svd
http://www.svt.se/ug/mangmiljonbelopp-tvattas-genom-vaxlingskontoren
Att de ger sig på så små summor som du nämner är dock kanske lite märkligt.
Vilken valuta växlade du till?
Det gällde då s.k. penningtvätt, och kanske har Forex tvingats att strama upp sin penninghantering.
http://www.svd.se/naringsliv/bransc...t/forex-vidoppet-for-penningtvatt_7036455.svd
http://www.svt.se/ug/mangmiljonbelopp-tvattas-genom-vaxlingskontoren
Att de ger sig på så små summor som du nämner är dock kanske lite märkligt.
Vilken valuta växlade du till?
Alla banker är misstänksamma idag. Misstänksamma om du kommer med kontanter och vill sätta in på ditt konto, misstänksamma om du vill ta ut, misstänksamma om du vill föra över till ett annat land. De har på uppdrag av finansinspektionen krav på sig att ställa en massa frågor.
Jag använder aldrig kort vid växling hos Forex om kortet är utställt av annan bank.
Dom räknar detta som kontantbetalning och det blir en saftig avgift.
Det blir billigare om man tar ut kontanter från bankomat och sedan växlar.
Dom räknar detta som kontantbetalning och det blir en saftig avgift.
Det blir billigare om man tar ut kontanter från bankomat och sedan växlar.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Sverige har världens näst högsta skattetryck och låga straffsatser på grova brott. Dvs är du ekonomisk brottsling så skall du gå på hårt eftersom maxstraffet är lågt. Dessutom har staten paranoia och tror att alla Svensson har pengar i madrassen. Den nya våta drömmen som ger karriär i regeringskretsar är att avskaffa kontanter och göra precis alla köp spårbara (att EU knappast lär avskaffa Eurosedlar på €500 glömmer man för tillfället, kanske drömmer man om att precis som i öststaterna på 80-talet göra innehav av kontanter illegalt).
Jag har samma erfarenhet som du från förra året då jag och min fru (som är född utomlands) kom tillbaka från semestern i hennes hemland och ville växla in en present vi fått från hennes föräldrar för vårt nyfödda barn. Vi behandlades som om vi skulle skicka pengar till Al-Shabaab för några tusenlappars skull, hos Forex givetvis.Forex har fått hårt tryck från Svenska regeringen för att man inte registrerat alla växlingar. Växlar du mer än 5000 kr hos Forex får du räkna med krav på ID.
Jag har samma erfarenhet som du från förra året då jag och min fru (som är född utomlands) kom tillbaka från semestern i hennes hemland och ville växla in en present vi fått från hennes föräldrar för vårt nyfödda barn. Vi behandlades som om vi skulle skicka pengar till Al-Shabaab för några tusenlappars skull, hos Forex givetvis.Forex har fått hårt tryck från Svenska regeringen för att man inte registrerat alla växlingar. Växlar du mer än 5000 kr hos Forex får du räkna med krav på ID.
Liknande trådar
-
Hål i väggen i badrummet- vad gör jag nu???
Badrum -
Störtregn vid gjutning av platta - hur gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Placering av ventilation (Fresh-ventiler). Hur skulle ni göra?
Ventilation -
Hur göra med varmvattenberedare off-grid?
Vatten & Avlopp -
Forex ställer frågor vid växling, o kollar visa-kortet
Övrigt Off Topic