Har ett källarrum som nu ska fixas.
Murat med iso-leca block, 4år gammalt. Raka fina väggar. Två ytterväggar och två innerväggar.
Souterräng så det mesta är egentligen över mark. Ca 16kvm golvyta med 210cm takhöjd.
Tycker det verkar vara mycket jobb med vanligt putsbruk.
Verkar som om man ska ha minst 10mm tjockt och hålla på med avdragsbanor osv
Finns det nån genväg?
Går det bredspackla med tex Cascos husfix eller nått annat?
Borde ju räcka med några mm tjocklek, ungefär som att bredspackla en strukturtapet?
Tänkte rolla väggarna vita efteråt.
Var först inne på gipsputs men det kanske är dumt ifall det blir lite fukt inne i nått hörn.
Murat med iso-leca block, 4år gammalt. Raka fina väggar. Två ytterväggar och två innerväggar.
Souterräng så det mesta är egentligen över mark. Ca 16kvm golvyta med 210cm takhöjd.
Tycker det verkar vara mycket jobb med vanligt putsbruk.
Verkar som om man ska ha minst 10mm tjockt och hålla på med avdragsbanor osv
Finns det nån genväg?
Går det bredspackla med tex Cascos husfix eller nått annat?
Borde ju räcka med några mm tjocklek, ungefär som att bredspackla en strukturtapet?
Tänkte rolla väggarna vita efteråt.
Var först inne på gipsputs men det kanske är dumt ifall det blir lite fukt inne i nått hörn.
Jag putsade nyligen väggarna i min källare som jag har som snickarbod, dvs lite enklare utrymme. Då använde jag B-bruk och lade på det så tunt det gick med putsbräda och utan avdrag. Jag "smetade" mest på putsen så att den skulle täcka, men inte mer. Därefter gick jag på med kvast, sedan målade jag vitt och jag är nöjd med det.
Mina väggar var inte så jämnt murade och med en del rester av bruk och betong som runnit ner från när de gjöt valvet. Detta tillsammans med tunn puts och kvastad yta gav ett fint resultat. Lite rufft men med mycket liv.
Mina väggar var inte så jämnt murade och med en del rester av bruk och betong som runnit ner från när de gjöt valvet. Detta tillsammans med tunn puts och kvastad yta gav ett fint resultat. Lite rufft men med mycket liv.
Ardex A31 är nog det du vill ha! Snabbt, enkelt, primerfritt samt torkar snabbt! Finns i andra fabrikat men jag kör mest med detta eller A30, du kan lägga det tunnt 0-5 mm.... om det är raka väggar!
Lycka till.....
Lycka till.....
Putsa som nybörjare är inte jättelätt, och det är tungt och skitigt.
Jag putsade min utbyggnad invändigt. Blev ok (verkstad, inte så noga). Nu håller jag på med utsidan, blir kanon. Kul att veta att man lärt sig tekniken och nu kan göra snygga putsningar!
Jag putsade min utbyggnad invändigt. Blev ok (verkstad, inte så noga). Nu håller jag på med utsidan, blir kanon. Kul att veta att man lärt sig tekniken och nu kan göra snygga putsningar!
Nu är det klart. Gjorde som "pjodden"
Körde " putsbruk C hand" och bredspacklade på tunt 2-3mm med en stor plast-avdragsbräda.
Borstade sen med blöt kvast så det blev lite randigt, tog ca 8h för hela rummet inklusive pysslet med ytterhörn vid dörr och fönstersmygar.
Nu får det torka några veckor innan målning.
Spårade för el först också. Köpte Julas betongspårfräs för 800kr, skar som kniv i smör i lecan.
Körde " putsbruk C hand" och bredspacklade på tunt 2-3mm med en stor plast-avdragsbräda.
Borstade sen med blöt kvast så det blev lite randigt, tog ca 8h för hela rummet inklusive pysslet med ytterhörn vid dörr och fönstersmygar.
Nu får det torka några veckor innan målning.
Spårade för el först också. Köpte Julas betongspårfräs för 800kr, skar som kniv i smör i lecan.
Minns inte vilket märke det var på putsen. Putsbruk C-hand. Tror jag köpte på Hornbach men det finns överallt. Hade ingen primer men dammsög och borstade väggarna först med blöt borste för dom var dammiga. Knackade även bort allt fogbruk som stack utanför fogarna.G Greenoz skrev:
Gjorde på samma sätt i garaget för några år sedan men gjorde då ”slutfinishen” med avdragsbräda i plast istället för med borste. Blev slätare yta då.
Okej, tack för svaret. jag ska ge mig på detta projektet i det närmast tänkte jag. Såg väldigt fint ut på bilden du la ut!P para skrev:Minns inte vilket märke det var på putsen. Putsbruk C-hand. Tror jag köpte på Hornbach men det finns överallt. Hade ingen primer men dammsög och borstade väggarna först med blöt borste för dom var dammiga. Knackade även bort allt fogbruk som stack utanför fogarna.
Gjorde på samma sätt i garaget för några år sedan men gjorde då ”slutfinishen” med avdragsbräda i plast istället för med borste. Blev slätare yta då.
Liknande trådar
-
Hur putsa lecablock vid övergång till gipsskiva?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Putsa leca - nåt jag missat
Fasad -
Hur putsa/spackla källarvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa källarvägg utvändigt bestående av "Lecablock". Vilken cement?
Grund & Markarbeten -
Putsa invändig källarvägg på lecablock
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus