118 587 läst · 359 svar
119k läst
359 svar
"Servicebil" kostnad, rimligt?
Halli hallå.. jag tror ni spårat ur lite i tråden medan jag tittade bort :eek:
..oavsett vad man nu har för utbildning (eller inte..), vad man pysslar med på dagarna, skulder (eller inte..) så är ju ingen yrkesgrupp varken bättre eller sämre än den andra - och framförallt är ingen person mer eller mindre värdefull än den andra! Vi hade inte utvecklats varken som människoras eller individ utan att alla i samhället dragit/drar sitt strå till stacken..
Det betyder dock inte att alla (oavsett utbildning och yrke) är hederliga och ärliga.. (eller bra på vad de arbetar med..) men det är ju en annan sak.. ska man döma någon ska man göra det efter de gjort något fel, inte i förebyggande syfte (läs: innan).. och inte heller döma ut en hel yrkeskår för att man har dålig erfarenhet av EN persons arbete!
Sååå.. tänk positivt nu hörrni
MVH Sandra
..oavsett vad man nu har för utbildning (eller inte..), vad man pysslar med på dagarna, skulder (eller inte..) så är ju ingen yrkesgrupp varken bättre eller sämre än den andra - och framförallt är ingen person mer eller mindre värdefull än den andra! Vi hade inte utvecklats varken som människoras eller individ utan att alla i samhället dragit/drar sitt strå till stacken..
Det betyder dock inte att alla (oavsett utbildning och yrke) är hederliga och ärliga.. (eller bra på vad de arbetar med..) men det är ju en annan sak.. ska man döma någon ska man göra det efter de gjort något fel, inte i förebyggande syfte (läs: innan).. och inte heller döma ut en hel yrkeskår för att man har dålig erfarenhet av EN persons arbete!
Sååå.. tänk positivt nu hörrni
MVH Sandra
MEN NU ÅTER TILL DÄR JAG BÖRJADE MIN TRÅD!
Har hittat fakturan från vår rörmokare efter en nedrans massa letande *phu*.. och såhär låg det till (i mitt fall då).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Timpenning: 550 kr
Servicebil: 100 kr / timmen
Milersättning: 60 kr / mil
Sedan får jag lov att erkänna att efter "servicebilskostnaden" stod med.. så kontrollerade vi vad alla småsaker på listan kostade (utifrån spec).. alltifrån skruvar, rörböjar till jag vet inte vad .. så vi vet ungefärligt påslag på grejerna också.
MEN det är inget vi ordar nått om.. (vi är fullt medvetna om att man måste ta betalt för sina tjänster/saker).. ej heller timpenningskostnader eller milersättning (förutom när de ville ta ut den felaktigt) är nått problem.
Det som vi hakade upp oss på (och blev snopna över) är just den där servicebilskostnaden.. (det handlar ju om en hel del pengar i slutänden och man borde ju iaf kunna tycka att de måste ha en bil och ta sig från punkt A till punkt B.. oavsett - för att kunna ta sig an ett jobb?)
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
PS - Vi funderade på att skicka en faktura tillbaka på parkeringsavgift.. 100 kr i timmen
Har hittat fakturan från vår rörmokare efter en nedrans massa letande *phu*.. och såhär låg det till (i mitt fall då).
Sedan får jag lov att erkänna att efter "servicebilskostnaden" stod med.. så kontrollerade vi vad alla småsaker på listan kostade (utifrån spec).. alltifrån skruvar, rörböjar till jag vet inte vad .. så vi vet ungefärligt påslag på grejerna också.
MEN det är inget vi ordar nått om.. (vi är fullt medvetna om att man måste ta betalt för sina tjänster/saker).. ej heller timpenningskostnader eller milersättning (förutom när de ville ta ut den felaktigt) är nått problem.
Det som vi hakade upp oss på (och blev snopna över) är just den där servicebilskostnaden.. (det handlar ju om en hel del pengar i slutänden och man borde ju iaf kunna tycka att de måste ha en bil och ta sig från punkt A till punkt B.. oavsett - för att kunna ta sig an ett jobb?)
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
PS - Vi funderade på att skicka en faktura tillbaka på parkeringsavgift.. 100 kr i timmen
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Det hade jag lätt gjort! Riktigt bra ide'. Ifrågasätter de avgiften så e det ju bara att säga " Ni frågade ju inte"Snigla skrev:MEN NU ÅTER TILL DÄR JAG BÖRJADE MIN TRÅD!
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
Förutom att jag tycker storleken på kostnaden per post vad avser bilen är väldigt hög så ser jag som sagt egentligen inte något konstigt i att man delar upp det i de olika posterna.Snigla skrev:MEN NU ÅTER TILL DÄR JAG BÖRJADE MIN TRÅD!
Ha en trevlig dag!
MVH Sandra
Men din kommentar om att man har bil för att ta sig till ett jobb oavsett och därför kanske inte skulle ta med den haltar ju lite. Om vi utgår ifrån att personen som ska utföra jobbet hos dig har en anställning så är ju dennes transport från hemmet till arbetsplatsen en sak som normalt hanteras av den enskilde med därtill hörande skatteavdrag.
Att den anställde måste ta sig från firman med utrustning, verktyg och materiel är ju en kostnad som företaget har och som då måste betalas av beställaren på ett eller annat sätt. Det finns ju ingen annan som betalar och inget lär vara gratis heller.
(jag försvarar inte dom 100 kr/tim alt 60 kr/mil)
Man kan väl säga så här: I offerten bör alla kostnader stå med som kommer att komma på fakturan. Med enda skillnaden att eventuella timmar (för poster med timkostnad) av naturliga skäl inte kan stå med på offerten.
I en ev offert hade de säkert gjort det.. utan offert (och utan att vi frågade specifikt) får man sedan bita i det sura äpplet istället när fakturan kommer :banghead:Nerre skrev:
Vi har haft både rörmokare, elektriker och snickare här som gjort jobb åt oss (flera ggr).. utan problem (ja hm problem har det varit kanske - men inte med deras fakturor).. detta var en ny rörmokare vi anlitade och den första hantverkare som vi stött på som tagit ut timpenning för en bil!
Nu i efterhand vet jag att det inte är helt ovanligt i framförallt större städer.. men för oss var det lite snopet - och irriterande eftersom det handlade om fler tusenlappar än en..
Man lär så länge man lever..
MVH Sandra
Hoppas inte det var mig du trodde du skulle "tycka synd om", jag har hela tiden hävdat att vi får skylla oss själva som inte frågade om ev tilläggskostnader från början!blackadder skrev:
Min tråd skapades i undran vad ni har för erfarenheter och åsikter om "servicebilskostnader" allmänt.. speciellt då på timbasis.. jag/vi har haft många hantverkare här (och vid vår tidigare hus) och ingen har tagit ut sådana kostnader (alltså för servicebil) innan.
MVH Sandra
Här var det 100 kr i timmen för "servicebilen" och så ytterligare 60 kr/mil för bränsle o slitage..Hummingbird skrev:Råkade ut för samma sak nu när jag gjorde mitt badrum. Anlitade en firma som tillsammans med 2 andra firmor jobbade som om de var en, men där alla lämnade var sin offert. Ena offerten hade dock galna påslag och just den här typen av kostnad - nämligen att bilen skulle kosta per timme han var hos mig, i praktiken en slags förhöjd timpeng som inte går på rotavdraget. Han fick inte uppdraget.
Nog för att bil o bränsle kostar, men några 65kr + moms per timma är det då rakt inte! Det är bara osmakligt!
.. och ändå hade de inte grejerna med sig som de skulle!
MVH Sandra
Inte jag heller, det är bra att ha specificerat vad som kostat vad. Hade bara inte räknat med en timpenning på en bil..oavsett prisklass (och som jag sa innan, visserligen informerade de inte oss om den kostnaden.. MEN vi frågade heller inte vilket vi borde ha gjort.. eller ja inte om bilen kanske men om det tillkom några kostnader typ!)oceanis skrev:Förutom att jag tycker storleken på kostnaden per post vad avser bilen är väldigt hög så ser jag som sagt egentligen inte något konstigt i att man delar upp det i de olika posterna.
Men din kommentar om att man har bil för att ta sig till ett jobb oavsett och därför kanske inte skulle ta med den haltar ju lite. Om vi utgår ifrån att personen som ska utföra jobbet hos dig har en anställning så är ju dennes transport från hemmet till arbetsplatsen en sak som normalt hanteras av den enskilde med därtill hörande skatteavdrag.
Att den anställde måste ta sig från firman med utrustning, verktyg och materiel är ju en kostnad som företaget har och som då måste betalas av beställaren på ett eller annat sätt. Det finns ju ingen annan som betalar och inget lär vara gratis heller.
(jag försvarar inte dom 100 kr/tim alt 60 kr/mil)
Jaaaa.. lite haltande är den nog, men det var inte helt felaktigt tycker jag ändå. Om man anlitar en hantverkare (oavsett om det är en egen företagare eller anställd) så behöver de ju nått slags fordon att ta sig från plats a till b (nu bortser jag från vad bilen bör/kan innehålla).
Om de inte hade tillgång till en bil, så skulle de inte heller kunna ta jobb utanför gångavstånd från företagets lokaler.. såå det är ju något de behöver ha.. inte bara för att ta sig till mig utan för att ta sig till nått/någonstans.. så där är det ju lite "ge och ta" mot kunderna sett.. precis som med allt annat man köper in till företaget - för att kunna utföra de jobb man ska..
Sedan har man ju det här med innehållet i bilen, storleken på bilen osv. Vissa yrkesgrupper behöver ju ha mer med sig än andra.. och det är ju förståeligt att de på nått vis vill ha igen lite pengar för att de får åka omkring och "lagerhålla" en del pryttlar (som du sa, man har inte företag för att gå back varje månad..).. men där är ju gränsen hårfin (enligt mig då).. som jourbil måste man ju ha allt möjligt för man vet oftast inte vad problemet är.
Men om man t ex bli anlitad för att byta ut en spräckt rörkrok.. så vet man ju vad jobbet är och vad som behövs (visst det kan ske oförutsedda saker då bilens grejer kan vara bra att ha, men jag tror du förstår vad jag menade iaf).. en sådan gång skulle ju jag själv (som privatperson) tjäna på att åka och hämta hantverkaren på företaget ifråga (med rörböjen och de verktyg de vill ha med sig.. vs låta h*n komma till mig (då h*n tar betalt för både milen och bilen så att säga). Nu var det väl ett lite väl enkelt exempel.. då det inte tar så lång tid (oftast) att byta ut en rörkrok.. men tänk de jobb som fortgår ett par dagar, pengarna tickar iväg..
Den haltar fortfarande lite än.. men principen är att det är en kompromiss med inköp av verktyg, bilar och annat i ett företag.. och vad man tar ut av kunderna.. som företagare får man ju dra av momsen.. man har avskrivningar osv. Köper man bra verktyg håller de länge (bra investering..)..förbrukningsvaror ska givetvis kunderna stå för (kanske inte nödvändigtvis.."bitarna/borrarna" till en skruvdragare.. men skruvarna som används till "beställarens jobb" osv).. vissa saker räknas in i timpenningen, andra saker separerar man..
Större företag/kedjor har ju såklart andra förutsättning än små..
Äh nog svammlande av mig för nu haha
Svårt å sätta ord på vissa saker ibland, men jag försökte förklara (sen om det är rimligt eller inte, det är en annan sak!)
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Även en muntlig offert är väl en offert, men den är ju betydligt svårare att bevisa hur den såg ut.Snigla skrev:
Regeln skulle väl kunna vara så enkelt att man inte får ta ut avgifter vars storlek man inte har informerat om på förhand OCH att samtliga avgifter skall informeras om på samma sätt.
Då får man även bort såna här saker som finstilta avi-avgifter och sånt (eftersom de informeras inte om på samma sätt som huvudpriset).
Och självklart är det den som vill ha betalt som ska bevisa att kunden har fått informationen (då är en skriftlig offert enklast).
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Så om kunden inte frågar vad det kostar så ska hantverkaren alltså inte kunna ta betalt?Nerre skrev:
Om kunden frågar "Vad tar ni i timmen?" så kan man inte komma dragandes med extraposter i efterhand. Precis där och då är det läge att säga "...och sen tar vi 100 kr/timme för bilen och 60 kr milen.". Gör man inte det får man liksom stå sitt kast.blackadder skrev:
Om kunden inte frågar så får hantverkaren tala om kostnaderna, för att sen kunna ta betalt. Hantverkaren ska inte kunna göra sig en hacka på att kunden missar att fråga.blackadder skrev:
Problemet här är ju dialoger som:
"Vad tar ni för jobbet?"
"Vi tar 300 spänn timmen plus bilersättning."
"Åh vad fint, hur lång tid tror ni det tar?"
"Det är två dagars jobb ungefär"
"Perfekt, det köper vi."
"Hej, här kommer fakturan, 12 timmar a 600 spänn, eftersom vi var två man, och så 3x2 mil a 50 spänn milen och sen 16 timmar biltid a 70 spänn timmen"
"Vadå biltid?"'
"Ja, bilen kostar per timme"
"Men den har ju bara stått parkerad utanför oss 6 timmar varje dag?"
"Ja, klockan står ju inte stilla för att bilen står stilla och vi tar ju betalt per timme."
"Men.. jaha, men varför 600 spänn timmen? Du sa ju 300 förut?"
"Ja men vi var ju två man."
"Varför ska jag betala för att ni var två? Det var ju bara en av er som jobbade?"
"Ja men nu var vi två man hos er, hade vi inte varit två hade nån av kunnat jobba hos en annan kund, det måste ju ni betala för."
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
M.a.o samma beteende som ni förkastar när hantverkarna gör så.Nyfniken skrev:
Skulle det nu komma till en lag där Pelle hantverkare inte får ta betalt för den bilmaskin han var tvungen att hyra för att göra jobbet, bara för att han glömde berätta att det kommer kanske behövas, kommer den merkostnaden som företagen råkar ut för att landa rakt i knät på mig som kund.