Hjulstoppar är det klossar att lägga under hjulen så vagnen inte rullar iväg så tror jag det följer med på MSX, det följer med PSX iaf.

100km/h kittet är dämpare och ett TÜV intyg på att den klarar 100km/h kraven Tyskland har. Det gäller dock bara i 5år så däcken inte får vara äldre enligt 100km/h kraven. Skall du köra 100km/h efter 5år i Tyskland måste du sätta på nya puckar. Jag köpte 100-kittet för att få dämpare.

Hjul. Dyrt att uppgradera när du köper vagn, det är inte som med bilar.

Jag skulle välja med stödben monterade. Till denna är det special som vagnen redan är förberedd för.

Lastnät och kapell kan du fundera på. Näten är väldigt dyra att köpa i efterhand och kapell lika så.

Jag köpte min av PPanhanger i Bassum. Funkade utmärkt.
 
Det är 12" hjul på MSX3000 så ställ in dig på dubbfria hjul eller ställ av den på vintern. Det är inte lått att hitta dubbade 12" som tål 750kg/st.
 
skaanlj skrev:
Har nu sålt min Golf och ska väl börja planera min resa.

Jag vill som sagt ha en Anssems MSX 3000 med tillbehör, vill kunna köra bilar, grus/singel, sopor m.m på det därav föll valet på denna trailer.
Köpspec:
* Trailern
* Höga lämmar
* "Hjulstopp" X 2
* 100km kit, är det något man skall/behöver ha? ingår det eller måste man välja till? vad innefattar det?
* Hjul, vilka ska man ha/lev. trailern med, kan man välja? Vad ska man isf. välja?
* Stödben, skall man best. direkt eller ska man köpa hemma och montera själv? Är dom bra dom benen som dom monterar? Är det "vevstödben eller "fasta" ben med låsningen i fästet?

Tips mottages tacksamt på fler/mer tillbehör eller "måsten" till traliern!

Sen VAR skall man köpa enl. er mening?

Andra saker man skall lägga till?

/ Andreas
Menar du verkligen MSX? Har den verkligen lämmar som option?
 
Bordwand... 350mm finns som tillval.
 
100km gäller väl bara i Tyskland och några få andra länder.Absolut inte i Sverige.
 
Jepp, 100km/h gäller inte i Sverige. Men det kostar i princip inget extra att få med papperen om man ändå skall sätta på dämpare.
 
Robert-san01 skrev:
100km/h kittet är dämpare och ett TÜV intyg på att den klarar 100km/h kraven Tyskland har. Det gäller dock bara i 5år så däcken inte får vara äldre enligt 100km/h kraven. Skall du köra 100km/h efter 5år i Tyskland måste du sätta på nya puckar. Jag köpte 100-kittet för att få dämpare.
Däcken ska vara yngre än 6 år. 5år och 11 månader är alltså ok.

Däremot får du bara åker 100 om släpet är reggad i tyskland. Du behöver ett 100-skylt med sigill på släpet.

Ser ut så här:
http://lexikon.freenet.de/images/de...e_muster.jpg/578px-100kmh-plakette_muster.jpg
 
Redigerat:
gti8v skrev:
100km gäller väl bara i Tyskland och några få andra länder.Absolut inte i Sverige.
Fast det skadar ju inte att ha ett släp som är gjort för att fungera bra i 100 även i sverige......
 
Robert-san01 skrev:
Bordwand... 350mm finns som tillval.
ok.
 
Robert-san01 skrev:
Det är 12" hjul på MSX3000 så ställ in dig på dubbfria hjul eller ställ av den på vintern. Det är inte lått att hitta dubbade 12" som tål 750kg/st.
http://www.anssems.nl/PDF/Anssems_MSX_ENG.pdf
10" hjul, hjulstopparna du menar är nog "parkeringsstopparna" för släpen, frågeställningen gällde nog hjulstoppsbalkarna som är extra tillbehör till MSX. Det kan även vara värt att tänka på att lämmarna till en MSX inte sitter i gångjärn, utan man plockar bort dem istället för att fälla dem.
 
Gilbert skrev:
[länk]
10" hjul, hjulstopparna du menar är nog "parkeringsstopparna" för släpen, frågeställningen gällde nog hjulstoppsbalkarna som är extra tillbehör till MSX. Det kan även vara värt att tänka på att lämmarna till en MSX inte sitter i gångjärn, utan man plockar bort dem istället för att fälla dem.
Japp Gilbert, just dom balkarna jag tänkte på. Fällbara lämnar spelar ingen roll, ska mest ha den som biltransport dock vill jag kunna sätta på lämmar vid behov. Var det inte nått om att 10 tums hjulen var undantagna från vinterdäckslagen?

På dom sidor jag tittat på verkar det vara 12 tums hjul.
Någon som vet något om slitsarna i plåten på utsidan på långsidorna, dom man skall sätta spännbanden i, när kom dom? Har sett dom på EN bild på nätet, någon som vet något om detta?
 
Redigerat:
BTW. ingen som har en MSX 3000 man skulle kunna få kika lite, skulle gärna se den live innan köp. Gärna i närheten av Stockholm, Södermanland eller Östergötland då för smidighets skull.
 
Någon mer som vill ner och handla? Jag kan ju typ lasta MINST två kärror till på det flaket, lite samkörning är ju alltid bra!

/ Andreas
 
Nä har precis fått nr skylt till mitt:wow:
 
Litet trådlyft..

Någon som vet om det är någon idé att försöka importera ett begagnat släp från exvis Tyskland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.