Hur stor skillnad är det på ljuset från LED 2700k och 3000k?

Måste jag matcha diskbänk och takbelysningen i kök med samma LED färg ex. 2700K?

Det är stor skillnad mellan dem. Hur viktigt det är att matcha, tror jag är en smaksak, och lite en fråga om hur mycket ljust kommer att överlappa från de olika ljuskällorna.

Den videon säger tyvärr inte ett dugg om inte köket som visas är helt neutralgrått,
spelas in med helt neutral videokamera och visas på en bildskärm som är helt
neutral vilket nästan inga datorskärmar är (de flesta är blåtonade för att det ger en
upplevelse av att de är ljusstarkare vid jämförelse i butiker). En kalibrerad och
neutral skärm verkar vara den som avviker i det sammanhanget fast den är mer
korrekt i färgåtergivningen.

Metalltiger skrev:
Den videon säger tyvärr inte ett dugg om inte köket som visas är helt neutralgrått,
spelas in med helt neutral videokamera och visas på en bildskärm som är helt
neutral vilket nästan inga datorskärmar är (de flesta är blåtonade för att det ger en
upplevelse av att de är ljusstarkare vid jämförelse i butiker). En kalibrerad och
neutral skärm verkar vara den som avviker i det sammanhanget fast den är mer
korrekt i färgåtergivningen.
Jag håller inte riktigt med. Tycker att videon, utan att på något sätt utge sig för att vara exakt, ger en bra fingervisning av upplevelsen av de olika färgtemperaturerna.

• Gilla
Opture
  • Laddar…
Dessutom så råkar jag ha ett antal LED-lampor med olika färgtemperatur
som jag kör parallellt för ett kommande projekt. Videon liknar inte alls verkligheten.
I samma rum med vita väggar har jag 2700 till 5000 K och skillnaden är mycket
mindre än i videon.
(Jag tror videon egentligen är en enda stillbild som "skruvats" i Photoshop i reklamsyfte.)

Metalltiger skrev:
Dessutom så råkar jag ha ett antal LED-lampor med olika färgtemperatur
som jag kör parallellt för ett kommande projekt. Videon liknar inte alls verkligheten.
I samma rum med vita väggar har jag 2700 till 5000 K och skillnaden är mycket
mindre än i videon.
(Jag tror videon egentligen är en enda stillbild som "skruvats" i Photoshop i reklamsyfte.)
För att fortsätta på ditt resonemang så stämmer ju bara din uppelevse att det upplevs att "skillnaden är mindre" på just den vita nyans du har och med just det glanstal du har på dina väggar. Upplevelsen kommer vara subjektiv hur man än gör då det är nästan omöjligt att skapa identiska förutsättningar vid varje enskild tillämpning.

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Felet med videon är att den upptar en liten yta i förhållande till hur rummet ser ut när
du står mitt i det. Har du en okalibrerad bildskärm så blir ögat dessutom lurat av att omgivande
skärmyta inte är neutral utan oftast åt det blå hållet. Färgtonen och glanstalet spelar
ingen roll för hur skillnaden mellan två ljuskällor som belyser ytan (vitaktig nyans) uppfattas
om du inte blir bländad av reflexer. Hur synsinnet kompenserar för olika färgtemperaturer beror
på många faktorer och bl.a. hur stora ytorna är väsentligt. Att som i videon ha hälften av varje
överdriver den upplevda skillnaden.

Skillnaden mellan subjektiv upplevelse och uppmätta värden är jag rätt bekant med, jag har foto
som hobby och har mätutrustning för att mäta både på ljuskällor och färgade ytor. Vi känns igen
på att rummet vi redigerar bilder i är neutralgrått och vi är klädda i svarta ninjadräkter. En del av
oss är dessutom gråhåriga för att inte sabba kalibreringen av bildskärmarna. Färg och
färgåtergivning är en viktig del av fotandet och det är just därför jag (igen) sågar videon som exempel.
Rigga upp ett fullskaligt experiment i rätt miljö i stället och lita på synen som då inte blir lurad
som i videon.

Finns det några 6000K spotar, ca 5w ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.