Vilken nivå känner du passar bäst på dig som elkopplare?

  • Koppla el, nej aldrig i livet, det är ju farligt! Byta en trasig glödlampa på sin höjd…

    7 Röster 2,0%
  • Jag kan byta kontakt på en skarvsladd/byta sladd på en bordslampa men längre än så går jag inte.

    11 Röster 3,2%
  • Nog kan jag byta ett eluttag och en fast ljusarmatur.

    41 Röster 11,8%
  • Att utöka med ytterligare ett uttag och fast ljusarmatur från befintliga dito är inga problem!

    97 Röster 28,0%
  • Drar fram och klammar kabel för ett nytt uttag/ljusarmatur från elskåpet, nemas problemas!

    80 Röster 23,1%
  • Byta/sätta upp ny elcentral är en baggis, det är bara att hålla reda på kablarna!

    27 Röster 7,8%
  • Jag gör all el i hela kåken själv, det blir bäst så och kostar minst pengar!

    84 Röster 24,2%
  • Antal röster
    347
mycke_nu skrev:
Antagligen är det större risk att få problem med FB om man har ett besiktningsprotokoll med anmärkningar än inget protokoll alls.

Vem vet vart enkla kommentarer som "JFB saknas" eller "ledningar från 1950-talet" kan leda en nitisk skadereglerare?
De är ju dessutom objektivt sett dessutom en relativt stor risk. Antagligen större än "hemmapul"... OVIR är OVIR oavsett vem som drog dit den.
 
Har varit otydlig i mitt skrivande. (såg det när jag läste era svar)
Jag menade inte att installationen är olaglig, när en obehörig utfört den. Jag menar att utförandet inte blir lagligt bara för att en behörig "besiktar" installationen. Såg att mitt tidigare svar kan misstolkas.

Har själv fått några besiktnings anmärkningar på installationer jag utfört, så jag är inte felfri:surprised:

de har varit följande anmärkingar:
Skylt med uppgift om största tillåtna säkring samt kabelarea saknas. (på knivsäkrings grupp)

Gruppschema ej komplett. (Hade ej hunnit renskriva gruppschemat, så en grupp var märkt med text på maskeringstejp)

Elschema ej uppdaterade efter ändringar (de innehöll röda ändringar = ej renritat)

Och den värsta av allt, Lock på kabelkanal saknas...

Har iallafal inga "tunga" anmärkningar, Ovanstående anmärkningar berodde bland annat på att vi inte var klara med installationen, besiktningen skedde före vårt så kallade slutdatum. efter som besiktningen var beställd av kunden så utfördes den ändå, Däremot fick vi berröm för att kunna visa upp alla testprotokoll, som besiktningsmannen frågade efter. han kom tex. och sa att han vill se protokollen för kontorsrum 215, samt ventilationsrum A400. vi tog fram de protokollen omgående.


Har bara kännedom om en enda brand där ersättningen minskats. det var för 5-6 årsedan
Där en person som fick minskad ersättning från FB efter brand, pga felaktiga elinstallationer. där var det översäkrat 16A på 1,5mm2 + glappkontakt. hans garage brandskadades ganska svårt branden startade i en kopplingsdosa, ersättningen minskades rejält. 15% fick han ut. garaget var "bara" 2år....
Efter återuppbyggnaden gjordes ny elinstallation, det var under återuppbyggandets gång han berättade att det brunnit pga el-fel samt att ersättningen blivit låg. Han var dock mycket noga med att få el-ritningar, alla mätprotokoll mm. Han sa att försäkringsbolaget hade "grillat" honom hårt med frågor angående installationen efter att brandorsaken blivit känd. Han kunde inta tala om vem som utfört installationen, så försäkringsbolaget kunde inte ställa skadeanspråk på någon annan än innehavaren. detta pga anläggningsinnehavaren har det yttersta ansvaret när anläggningen är i drift.

Han sa att han gjorde en rejäl ekonomisk förlust. Men det blev ingen misstänkt för olovligt installationsarbete.

FB krävde dock en el-besiktning av bostadsfastigheten efter garagebranden, annars kunde inte brandförsäkringen förnyas efter nästa förfallodatum, I bostadsfastigheten var det inga konstigheter.

det är enda gången jag vet att FB minskat ersättning vid brand orsakad av el.

har däremot stött på där försäkringsbolaget vill ha elbesiktning, det har varit lokaler där riktigt stora värden försäkrats. Dock aldrig hos privatpersoner utom i fallet ovan..

Klart att elinstallatörer gör fel, lika som läkare glömmer operationsdukar i patienter som får ligga i kroppen i åratal (det hörde jag på radion igår).

Men visar det sej att det är ett uppenbart el-fel som installatören gjort då får installatörens ansvarsförsäkring kanske gå in och ersätta skadan. eller täcka upp det egna försäkringsbolagets minskade ersättning.

En sak är säker säkra installationer tar inte eld så lätt.
Vem som än gjort installationen
Så gör rätt och sov med gottsamvete.
 
  • Gilla
Martin_B och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet från verkliga hus är att om en färg tog slut för elektrikern så tog man bara en annan färg. Inget är givet, inte heller att de färger som använts i centralen överensstämmer med vad som är i dosorna.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Från elsäkerhetsverkets sida.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Felaktiga-elinstallationer-kan-bli-brandfalla/

samma text här nedanför, har markerat lite med fet stil

Felaktiga elinstallationer kan bli brandfälla

Elsäkerhetsverket har startat ett projekt där bränder och elinstallationer i äldre fastigheter kartläggs för att hitta orsaker till varför de uppstår.

Den här artikeln förekommer även i Elsäkerhetsverkets nyhetsbrev Aktuellt nummer 3.

Bilden visar den ödestigra effekten av en spik i ett elrör. Foto: ElsäkerhetsverketBränder orsakade av olika typer av elfel är en vanlig brandorsak idag. 2010 kom Elsäkerhetsverket ut med en rapport där man tittade på elbränder och orsaker i allmänna byggnader och bostäder. Rapporten visar att de flesta elbränderna startade i spisen eller i en lysrörsarmatur . Det finns ett stort mörkertal eftersom Elsäkerhetsverket bara får in de mest allvarliga fallen - rapporteringen är frivillig för drabbade privatpersoner.

Under 2012 kartlägger nu Elsäkerhetsverket vad som orsakar elbränder i gamla fastigheter kopplat till elinstallationer. Det kan handla om såväl äldre privata bostäder som äldre allmänna fastigheter. Med hjälp av insatsrapporter från de kommunala räddningstjänsterna över hela landet får Elsäkerhetsverket underlag. Det kan i sin tur leda till ett besök på platsen för att hitta eventuella elrelaterade orsaker.

Det finns också ett samarbete där man hämtar in uppgifter från SKL, Statens Kriminaltekniska Laboratorium i Linköping. Deras experter på brandutredning kan ibland ge viktig fakta om vissa ärenden. Lars Melchert, inspektör på Elsäkerhetsverket, arbetar med Elsäkerhetsverkets förstudie.

- Vi åker ut till platsen och försöker se tecken på var branden kan ha startat, berättar han. Man kan till exempel se spår av kortslutning på en elledning, eller i en kopplingsdosa där en varmgång har uppstått som i sin tur antänt brännbart material. Det är verkligen ett detektivarbete.

Spik på fel ställe

Förutsättningen för att Elsäkerhetsverket ska kunna hitta ett elfel i samband med en brand är att det finns något kvar av fastigheten så att den inte är helt nedbrunnen. Något så simpelt som en vanlig spik till en upphängd tavla, kan vara orsak till att en brand uppstår om den träffar en elledning i väggen.

Vanliga fel

Mycket kan hända då man renoverar en gammal fastighet för det finns massor bakom väggarna som man inte ser. När man exempelvis kopplar ihop gamla elledningar, som är isolerade med gummi och tjärpapp, med nya elledningar kan det skapa problem. Den gamla isoleringen faller sönder och kan orsaka överledning till jord med varmgång och brand som följd.

-Idag är det många "hemmafixare" som renoverar sina gamla hus. Olagliga och felaktiga elinstallationer kan leda till bränder. Man förstår inte riskerna och branden är ett faktum, säger Lars Melchert.Spisar vanligaste startplatsen

Bränder kan också orsakas av att det blivit fel på en elprodukt. Den vanligaste brandorsaken, enligt räddningstjänsternas statistik, är att någon glömt eller av misstag slagit på en elektrisk spisplatta. Elsäkerhetsverkets rapport från 2010 visar att 153 personer omkom i elbränder mellan år 2000 och 2010. I nästan hälften av de fallen var spisen en startkälla. Övriga vanliga felkällor är lysrörsarmaturer men även diskmaskiner har en ökande trend vad det gäller startplatser. Hos MSB har man fört statistik över diskmaskinsbränder sedan 1998.

- Det har legat på en relativt konstant nivå men vi ser en viss ökning de senaste 10 åren, med bränder som startat i diskmaskiner, säger Mattias Strömgren som jobbar med olycksutredningar och analys på MSB.

Nästa steg?

- I vår utredning fokuserar vi på bränder som har med elinstallationer att göra, säger Lars Melchert på Elsäkerhetsverket. Det är ett outforskat område. Vi vet sedan förut att de allra flesta bränder i bostäder orsakas av en produkt till exempel spis. Men nu vill vi försöka ta reda på hur det ser ut gällande elinstallationer.

Elsäkerhetsverkets rapport av förstudien ska vara klar under november månad och får utvisa hur man kommer att gå vidare.

- I en förlängning skulle det kunna medföra ett nytt krav på besiktningar av gamla fastigheter, säger Lars Melchert.


Bildtext:

Bilden visar den ödestigra effekten av en spik i elrör.

Fakta:
•Under 2011 omkom 103 människor i bränder.
•Räddningstjänsten larmas till cirka 6000 bostadsbränder per år.
•Cirka 2000 bränder per år har en "okänd" brandorsak
•Brandskyddsföreningen uppger att försäkringsbolagen får 30 000 anmälningar om brandskador.
•Försäkringsbolagen uppskattar att närmare 20-30 procent av de anmälda brandskadorna är elbränder


(Försäkringsbolag och Räddningstjänst har olika definition på vad som är en elbrand).


Text: Cia Edlund
Foto: Elsäkerhetsverket

Källor:

MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap), Brandskyddsföreningen Sverige och Räddningstjänsten.

Sidansvarig: Per Hellström

Publicerad: 2012-09-26
Senast uppdaterad: 2012-09-27
 
Har bara kännedom om en enda brand där ersättningen minskats. det var för 5-6 årsedan
Där en person som fick minskad ersättning från FB efter brand, pga felaktiga elinstallationer. där var det översäkrat 16A på 1,5mm2 + glappkontakt. hans garage brandskadades ganska svårt branden startade i en kopplingsdosa, ersättningen minskades rejält. 15% fick han ut. garaget var "bara" 2år....
Efter återuppbyggnaden gjordes ny elinstallation, det var under återuppbyggandets gång han berättade att det brunnit pga el-fel samt att ersättningen blivit låg. Han var dock mycket noga med att få el-ritningar, alla mätprotokoll mm. Han sa att försäkringsbolaget hade "grillat" honom hårt med frågor angående installationen efter att brandorsaken blivit känd. Han kunde inta tala om vem som utfört installationen, så försäkringsbolaget kunde inte ställa skadeanspråk på någon annan än innehavaren. detta pga anläggningsinnehavaren har det yttersta ansvaret när anläggningen är i drift.

Han sa att han gjorde en rejäl ekonomisk förlust. Men det blev ingen misstänkt för olovligt installationsarbete.

FB krävde dock en el-besiktning av bostadsfastigheten efter garagebranden, annars kunde inte brandförsäkringen förnyas efter nästa förfallodatum, I bostadsfastigheten var det inga konstigheter.

det är enda gången jag vet att FB minskat ersättning vid brand orsakad av el.
Väldigt intressant att äntligen få ett exempel på ett fall där FB verkligen minskat ersättningen vid felaktig elinstallation.

Vi ska dock notera att (baserat på uppgifterna ovan):

1. Reduktion berodde på att installationen var felaktig, till skillnad från olagligt utförd
2. Det uppenbarligen inte blev någon polisanmälan från FB eller Elsäk
3. Det hade med stor sannolikhet blivit samma bedömning från FB om en elektriker gjort misstaget

Dock hade garageägaren (kanske) kunnat stämma elektrikern på ersättning om denne befunnits vårdslös. Lite osäkert dock, eftersom ägaren är ansvarig för installationen.
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Tycker fortfarande att diskussionen fastnar i frågan om försäkringsbolaget inställning vid en skada.
Felaktigt utförda elinstallationer kan medföra livsfara, även för helt oskyldiga personer som bara tillfälligt vistas i fastigheten. Dvs grannens barn kan få en stöt som kan kosta dem livet. Därtill kan en felaktig installation orsaka brand.
Därför är det bestämt i Sverige att elinstallationer bara får utföras av behöriga installatörer. Undantaget är att en anläggningasägare får ersätta en brytare eller ett uttag om de har nödig kännedom. Ersätta betyder att de inte förändrar eller utökar installationen. Den som gör sådant ska kunskap om hur elinstallationer ska konstrueras. Det behöver inte den som ersätter en enkel komponent.
Jag har som installatör sett så mycket felaktiga och farliga installationer så att jag är säker på att detta är ett problem i våra hus och hem.
I en del inlägg här ser jag att en del försöker tvätta sitt samvete och skapa legitimitet för sitt och andras hempulande med olika resonemang.
Ett exempel är att säga att även en yrkesman gör fel. Det stämmer att yrkesmän också gör fel. Det finns en liten andel dåliga elektriker och personer som arbetar i elfirmor utan vare sig utbildning eller erfarenhet. Man kan säga att de senare arbetar åt dåliga behöriga elektriker.
Dessutom kan även en duktig elektriker misslyckas någon enstaka gång.
Skillnaden om det uppstår en skada som orsakats av en yrkesman är att installationen utförts enligt samhällets krav och att ingen tagit lagen i sina egna händer. Om yrkesmannen gjort ett grovt fel så kan han ställas till svars för detta. En ansvarsfull yrkesman har också en ansvarsförsäkring som skyddar den skadelidande betydligt bättre än om försäkring saknas.
Om skadan orsakats av någon som inte hade rätt att göra installationer har någon tagit lagen i egna händer och försäkringskassan saknas.
Visst kan det tyckas fyrkantigt men vad är alternativet. Att lagen tillåter att de som har nödig kännedom utför alla installationer själva? Vart skulle det leda tror ni? Visst finns det duktiga amatörer och yrkesmän som utanför sin tjänst kan göra fullgoda jobb. Men för de som tror att de kan allt bara för att de fått en lampa att lysa skulle det vara fritt fram att göra dåliga jobb inte bara hemma utan även hos grannen och farfars kusin. Jobb som dessutom inte försäkringsbolaget vill ansvara för.
Så ni som vill rättfärdiga era hemgjorda eljobb med att hitta fel i nuvarande lagstiftning, lägg ner. Ni kan i värsta fall lura med er fler att göra livsfarliga elinstallationer som kan skada oskyldiga.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Väldigt intressant att äntligen få ett exempel på ett fall där FB verkligen minskat ersättningen vid felaktig elinstallation.

Vi ska dock notera att (baserat på uppgifterna ovan):

1. Reduktion berodde på att installationen var felaktig, till skillnad från olagligt utförd
2. Det uppenbarligen inte blev någon polisanmälan från FB eller Elsäk
3. Det hade med stor sannolikhet blivit samma bedömning från FB om en elektriker gjort misstaget

Dock hade garageägaren (kanske) kunnat stämma elektrikern på ersättning om denne befunnits vårdslös. Lite osäkert dock, eftersom ägaren är ansvarig för installationen.
Din sammanställning ovan stämmer mycket väl överens med de svar och förklaringar jag fått från mitt försäkringsbolag när jag frågat hur de resonerar/agerar vid elrelaterade skador.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
elbasen skrev:
[...]
Visst kan det tyckas fyrkantigt men vad är alternativet. Att lagen tillåter att de som har nödig kännedom utför alla installationer själva? Vart skulle det leda tror ni?
[..]
Ptjaa...
Det är ju lagligt för vem som helst att utföra precis alla arbeten på en bil och ändå är det väldigt sällan som man läser artiklar om bilar som löper amok bara för att ägaren pillade på bromsarna utan kunskap.

Det är också lagligt för vem som helst att göra alla vatteninstallationer som man vill och även där så sätts ersättningen från försäkringsbolaget ner om man gör fel och orsakar en vattenskada. Trots det så är inte varannan villa översvämmad.

Folk i gemen är försiktiga och ger sig inte på arbeten som de inte känner sig trygga med oavsett om det är VVS eller el. Nu tycker jag visserligen inte att vi ska släppa elpul helt fritt men även om man gjorde det så tvivlar jag på att det skulle bli någon radikal förändring på elsäkerheten i Sverige. Eller är det kanske så att just på grund av lagkravet så snäpper (nästan) alla hempulare upp sig när de pillar på elen bara för att de inte ska få skit i efterhand?
 
elbasen skrev:
Tycker fortfarande att diskussionen fastnar i frågan om försäkringsbolaget inställning vid en skada.

Just senare delen av denna diskussion kanske har det, men det är inte en oviktig del. Vill du läsa andra infallsviklar på frågan så finns det hundratals trådar att förkovra sig i här på elforumet.

elbasen skrev:
Felaktigt utförda elinstallationer kan medföra livsfara, även för helt oskyldiga personer som bara tillfälligt vistas i fastigheten. Dvs grannens barn kan få en stöt som kan kosta dem livet. Därtill kan en felaktig installation orsaka brand.
Jag tror ingen säjer mot dig och jag har aldrig sett någon här försvara felaktigt utförda installationer. Tvärtom är detta forum en av de största bidragande faktorerna till säkra(re) installationer i det här landet.

elbasen skrev:
Därför är det bestämt i Sverige att elinstallationer bara får utföras av behöriga installatörer.
Att lagen för tillfället ser ut så är vi överens om, men om det är för att värna om säkerheten i första hand kan diskuteras, jag tror att det finns mycket skråtänk och värnande om en yrkesgrupp bakom lagstiftningen.

elbasen skrev:
Jag har som installatör sett så mycket felaktiga och farliga installationer så att jag är säker på att detta är ett problem i våra hus och hem.
Men du vet inte hur många tusen hemmapulade installationer du sett som vart felfria.
Jag säjer inte att det inte är ett problem med felaktiga och farliga installationer, men jag hävdar bestämt att det är ett mycket litet problem jämfört med mycket annat i vårt samhälle. Till stöd för detta har jag statistik över rapporterade skador/dödsfall.

elbasen skrev:
I en del inlägg här ser jag att en del försöker tvätta sitt samvete och skapa legitimitet för sitt och andras hempulande med olika resonemang.
Att hemmapulande är ett lagbrott är inget som det hymlas med här, tvärtom framkommer det (för?) ofta. Men att diskutera hur man på bästa sätt kan få sin installation säkert utförd även om man väljer att utföra den själv ser jag enbart som sunt och viktigt.

elbasen skrev:
Ett exempel är att säga att även en yrkesman gör fel. Det stämmer att yrkesmän också gör fel. Det finns en liten andel dåliga elektriker och personer som arbetar i elfirmor utan vare sig utbildning eller erfarenhet. Man kan säga att de senare arbetar åt dåliga behöriga elektriker.
Dessutom kan även en duktig elektriker misslyckas någon enstaka gång.
Skillnaden om det uppstår en skada som orsakats av en yrkesman är att installationen utförts enligt samhällets krav och att ingen tagit lagen i sina egna händer. Om yrkesmannen gjort ett grovt fel så kan han ställas till svars för detta. En ansvarsfull yrkesman har också en ansvarsförsäkring som skyddar den skadelidande betydligt bättre än om försäkring saknas.
Om skadan orsakats av någon som inte hade rätt att göra installationer har någon tagit lagen i egna händer och försäkringskassan saknas.
Här är vi helt överens.

elbasen skrev:
Visst kan det tyckas fyrkantigt men vad är alternativet. Att lagen tillåter att de som har nödig kännedom utför alla installationer själva? Vart skulle det leda tror ni? Visst finns det duktiga amatörer och yrkesmän som utanför sin tjänst kan göra fullgoda jobb. Men för de som tror att de kan allt bara för att de fått en lampa att lysa skulle det vara fritt fram att göra dåliga jobb inte bara hemma utan även hos grannen och farfars kusin. Jobb som dessutom inte försäkringsbolaget vill ansvara för.
Så ni som vill rättfärdiga era hemgjorda eljobb med att hitta fel i nuvarande lagstiftning, lägg ner. Ni kan i värsta fall lura med er fler att göra livsfarliga elinstallationer som kan skada oskyldiga.
Jag kanske är naiv men jag tror inte det skulle leda till någon dramatisk försämring av elsäkerheten i landet.
De som utför de allra farligaste hemmapulen är de som inte bryr sig om att söka kunskap och de läser alltså inte på det här forumet i alla fall, så att vi som skriver här skulle "lura med oss" andra till att börja göra livsfarliga installationer har jag svårt att se.

Jag vill åter igen citera Mikael_L när han för nåt år sedan skev att detta elforum förmodligen har gjort mer för svensk elsäkerhet än vad elsäkerhetsverket någonsin gjort.
Sen att vi även ibland diskuterar hur myndigheter, rättsväsenet och försäkringsbolagen ser på saken är bara naturligt
 
  • Gilla
Paxman och 4 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Under 2012 kartlägger nu Elsäkerhetsverket vad som orsakar elbränder i gamla fastigheter kopplat till elinstallationer.
Japp. Vi vet. De var tom här på forumet när det begav sig och rapporten skulle vara klar tidigt 2013 (om jag inte minns fel). MEN, jag har inte hittat tillstymmelse till rapport (se exv. mitt tidigare inlägg i tråden).

Så vi är ganska många som undrar var den tagit vägen. Att elsäkerhetsverket "tror" och "tycker" att det är hemskt och farligt det är inga nyheter. Men de demonstrerar å andra sidan elsäkerhet genom att hälla gödselvatten i grenuttag under förespegligen att det är vanligt vatten, så en näve salt när man läser vad de skriver kan vara påbjudet.

Var man konspirationsteoretiskt lagd så skulle man ju kunna tro att skälet till rapporten inte finns framme är att den fick "fel" resultat. MEN, eftersom jag också jobbar åt staten så tror jag snarare på andra förklaringsmodeller (får inte arschlet ur vagnen för det är något "i" som saknar prick och man kan inte hitta någon som är bemyndigad att rita dit den exv.)
 
Gabbe1 skrev:
Jag vill åter igen citera Mikael_L när han för nåt år sedan skev att detta elforum förmodligen har gjort mer för svensk elsäkerhet än vad elsäkerhetsverket någonsin gjort.
Sen att vi även ibland diskuterar hur myndigheter, rättsväsenet och försäkringsbolagen ser på saken är bara naturligt
Amen! Jag har lärt mig betydligt mer om el(installation) sedan jag började hänga här än vad jag gjorde när jag arbetade som (industri) elektriker...
 
Redigerat:
Gynteri
mycke_nu skrev:
Dock hade garageägaren (kanske) kunnat stämma elektrikern på ersättning om denne befunnits vårdslös. Lite osäkert dock, eftersom ägaren är ansvarig för installationen.
I min värld tar jag aldrig ansvar för något med mindre än att jag också erhåller nödvändiga befogenheter. Man kan konstatera att gällande lagstiftning inte ger mig några som helst befogenheter inom området elektricitet. Däremot förväntas jag som anläggningsägare besitta kunskaper som ligger i paritet med en behörig installatörs eftersom ansvaret för anläggningen är mitt. Detta mitt ansvar kan jag inte heller delegera, oavsett vem som utfört istallationen såsom behörig installatör, hjälpsamma grannen eller (vilket gud förbjude) jag själv.

Har jag fattat det hela rätt så handlar det uppenbarligen om ett synnerligen osunt skråtänkande och ren hoppahullementalitet i branschen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Ptjaa...
Det är ju lagligt för vem som helst att utföra precis alla arbeten på en bil och ändå är det väldigt sällan som man läser artiklar om bilar som löper amok bara för att ägaren pillade på bromsarna utan kunskap.

Vad vet vi om det, en del olyckor är oförklarliga. Därtill är man ju som fordonsförare ansvarig för att fordonet är i trafiksäkert skick. Det innebär ju i praktiken att man inte använder en bil som inte ägaren kan garantera att alla säkerhetssystem är fungerande och korrekt underhållna. Liknelsen med el är bra då skada kan drabba helt oskyldiga tredje man.
Det lagligt att "meka" med bromsarna men olagligt att bruka bilen om man inte vet att allt är OK. Och särskilt olagligt att använda bilen om man vet att någon som inte har tillräcklig kunskap har varit och fixat... Därtill så måste bilar regelbundet genomgå besiktning. Något som elanläggningar i bostäder inte behöver.

Det är också lagligt för vem som helst att göra alla vatteninstallationer som man vill och även där så sätts ersättningen från försäkringsbolaget ner om man gör fel och orsakar en vattenskada. Trots det så är inte varannan villa översvämmad.
Som elektriker har jag varit på många jobb där vattenskada drabbat fastigheten. Vi som har korrekta vvs-anläggningar betalar via våra försäkringspremier stora belopp för reparationer efter vattenläckage orsakade av felaktiga installationer.
Här haltar jämförelsen dock då vattenläckage ovanligen leder till personskada och den drabbar ej heller tredje man.

Folk i gemen är försiktiga och ger sig inte på arbeten som de inte känner sig trygga med oavsett om det är VVS eller el. Nu tycker jag visserligen inte att vi ska släppa elpul helt fritt men även om man gjorde det så tvivlar jag på att det skulle bli någon radikal förändring på elsäkerheten i Sverige. Eller är det kanske så att just på grund av lagkravet så snäpper (nästan) alla hempulare upp sig när de pillar på elen bara för att de inte ska få skit i efterhand?[/QUOTE]

Ja, folk i gemen är försiktiga. Dock så är min högst ovetenskapliga bedömning men långa empiriska erfarenhet att i ca 10% av fastigheterna finns elfel som är så pass allvarliga att de vid fel omständigheter kan bli till fara för liv och egendom. Lägg därtill att jag torde sällan bli anlitad i de fastigheter där de största hempularna bor😊
 
elbasen skrev:
Dock så är min högst ovetenskapliga bedömning men långa empiriska erfarenhet att i ca 10% av fastigheterna finns elfel som är så pass allvarliga att de vid fel omständigheter kan bli till fara för liv och egendom.

Parat med den låga olycksfrekvensen måste man dra slutsatsen att sådana omständigheter är ovanliga.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
elbasen skrev:
Visst kan det tyckas fyrkantigt men vad är alternativet. Att lagen tillåter att de som har nödig kännedom utför alla installationer själva?

En utbildning för "hemmapul", liknande den i Nederländerna, skulle vara en rimlig kompromiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.