Vilken nivå känner du passar bäst på dig som elkopplare?

  • Koppla el, nej aldrig i livet, det är ju farligt! Byta en trasig glödlampa på sin höjd…

    7 Röster 2,0%
  • Jag kan byta kontakt på en skarvsladd/byta sladd på en bordslampa men längre än så går jag inte.

    11 Röster 3,2%
  • Nog kan jag byta ett eluttag och en fast ljusarmatur.

    41 Röster 11,8%
  • Att utöka med ytterligare ett uttag och fast ljusarmatur från befintliga dito är inga problem!

    97 Röster 28,0%
  • Drar fram och klammar kabel för ett nytt uttag/ljusarmatur från elskåpet, nemas problemas!

    80 Röster 23,1%
  • Byta/sätta upp ny elcentral är en baggis, det är bara att hålla reda på kablarna!

    27 Röster 7,8%
  • Jag gör all el i hela kåken själv, det blir bäst så och kostar minst pengar!

    84 Röster 24,2%
  • Antal röster
    347
All el i vårt hus är gjort utav elektriker. Det enda jag gör i huset är att sätta upp lampor och dylikt. I garaget så görs elen också av elektriker. Det värsta jag gjort är att jag kopplat in en 3-fas motor själv.
 
Jag har en annan syn.

Janus82 skrev:
Ptjaa...
Det är ju lagligt för vem som helst att utföra precis alla arbeten på en bil och ändå är det väldigt sällan som man läser artiklar om bilar som löper amok bara för att ägaren pillade på bromsarna utan kunskap. Bilar bestiktas i allafall med jämna mellanrum av oberoende part

Det är också lagligt för vem som helst att göra alla vatteninstallationer som man vill och även där så sätts ersättningen från försäkringsbolaget ner om man gör fel och orsakar en vattenskada. Trots det så är inte varannan villa översvämmad. titta på försäkringsbolagens statestik, vattenskador är en riktigt stor post, kostar flera miljarder årligen
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Amen! Jag har lärt mig betydligt mer om el(installation) sedan jag började hänga här än vad jag gjorde när jag arbetade som (industri) elektriker...
Det beror väl på vad du fick för arbetsuppgifter som industrielektriker, du kanke bara fick dra ut fkkj, eller koppla apparatskåp.

om vi vänder på det, hur mycket lär du dej om industriel här på detta forum. Den elen forummedlemmar här är intresserad av är oftast elinstallationer/frågor de kommer i kontakt med i hemmet.
 
Gynteri skrev:
I min värld tar jag aldrig ansvar för något med mindre än att jag också erhåller nödvändiga befogenheter. Man kan konstatera att gällande lagstiftning inte ger mig några som helst befogenheter inom området elektricitet. Däremot förväntas jag som anläggningsägare besitta kunskaper som ligger i paritet med en behörig installatörs eftersom ansvaret för anläggningen är mitt. Detta mitt ansvar kan jag inte heller delegera, oavsett vem som utfört istallationen såsom behörig installatör, hjälpsamma grannen eller (vilket gud förbjude) jag själv.

Har jag fattat det hela rätt så handlar det uppenbarligen om ett synnerligen osunt skråtänkande och ren hoppahullementalitet i branschen.
det är väl ingen skillnad med att du ska hålla bilen i trafiksäkert skick. Kan du inte skruva själv så får man lämna den på verkstad. om alla skulle hålla bilen i trafiksäkertskick då kan vi avskaffa bilbesiktningen.

Vet man inte om elen är i gott skick, då får man besikta elen. Vissa saker kan nog de flesta se själv, tex om ett vägguttag är spräckt, eller det fräser när man tänder lyset.
 
P
Ulric skrev:
En utbildning för "hemmapul", liknande den i Nederländerna, skulle vara en rimlig kompromiss.
Den skulle man vilja hör mera om.. Har du någon mer info?
 
Jag tycker både bu o bä om reglerna och lagarna. Att man måste utföra ett jobb via firma för att säkerställa att det finns någon ansvarig för jobbet är ju viktigt. Men som någon skrev, jobbat i x antal år och får inte dra en nytt vp-rör i väggen.
Vad jag gör själv? Lite allt möjligt. Ska ge mig på en normcentral till förrådet från huvudcentralen nångång. Men jag pluggar med detta och är just nu inne på detta ämne.
 
HSP skrev:
Det beror väl på vad du fick för arbetsuppgifter som industrielektriker, du kanke bara fick dra ut fkkj, eller koppla apparatskåp.
Ja, och även om det vore sant (vilket det inte var) så hurså? Skulle det vara så värst mycket enklare än i stort sett allt man kan komma i kontakt med i en villa?

HSP skrev:
om vi vänder på det, hur mycket lär du dej om industriel här på detta forum. Den elen forummedlemmar här är intresserad av är oftast elinstallationer/frågor de kommer i kontakt med i hemmet.
Ja, det var ju det jag lärt mig här? Jag förstår inte din invändning, eller håller du egentligen med men är lite otydlig med det?

Sedan vad gäller industriel så har ju den ökade svårigheten med det jämfört med "vanlig" installationsel som man kan komma i kontakt med i en villa, inte mycket med elsäkerhet att göra. Och det är ju därför vi har behörighetsförfarandet. Inte för att garantera att man får en bra yrkesman som snabbt, billigt och effektivt kan lösa alla dina problem. Föreskrifterna handlar om *säkerhet* och inget annat.
 
HSP skrev:
det är väl ingen skillnad med att du ska hålla bilen i trafiksäkert skick. Kan du inte skruva själv så får man lämna den på verkstad. om alla skulle hålla bilen i trafiksäkertskick då kan vi avskaffa bilbesiktningen.

Vet man inte om elen är i gott skick, då får man besikta elen. Vissa saker kan nog de flesta se själv, tex om ett vägguttag är spräckt, eller det fräser när man tänder lyset.
Va? Fast det var ju det här tråden handlade om, dvs att man analogt inte *får* fixa sin egen bil, fast man tycker sig kunna. Och att *även* om en expert (bilprovningen/elektriker) inspekterar i efterhand så har man begått samma lagbrott ändå. Inspektionen av installerad el har ju ingen som helst juridisk verkan. (I teorin. I praktiken så kan den nog ha viss verkan.)
 
Jag kan inte, och vågar inte chansa eller prova mig fram med mer avancerade saker än att byta uttag och fasta armaturer i alla fall. De gånger vi varit tvungna att få mer avancerade saker gjorda har vi ringt elektrikern som löst det snabbt och prisvärt tycker jag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag gör i princip allt själv. Sätter upp och plockar ner centraler. Jag har hittills inte rört fasadskåp eller den första centralen. Detta är inte för att jag tvekar på min förmåga att göra rätt utan det faktum att det alltid saknas nån liten pryl som kan ta tid att få fram och jag vill inte ha det strömlöst för länge. Jag bor i ett gammalt hus som "fixades" av en elektriker på 90-talet och det finns en del okonventionella lösningar. Jag tänker att även om jag antagligen gör lite formella fel så blir det garanterat en förbättring eller likvärdigt mot tidigare.
 
Har efter övervägande efter klantiga hantverkare som hellre vill tjäna pengar än göra ett bra jobb. valt att göra så mycket jag kan själv. Har rätt bra teknisk förmåga så det är den jag bedömer på om jag kan eller inte. Beroende på vad jobb jag ska göra på min gård. När vi flyttade till huset kollade jag på elen å hittade en del kablar som var på tok förgammla. Kopplade ur dessa tog bort dom som inte behövdes. Och ersatte dom som behövdes. Kopplade nyligen in en extra central i källaren med jordfelsbrytare å 6 säkringar. läste på lite från nätet å kopplade sedan. Har 2 polare som en som är elektriker kollade på kopplingen i skåpet å en som testade jordfelsbrytare via vägguttaget. Å det fungerade. Vilket visade att man tänker rätt vid elkopplingsförfarandet. Men jag är dock lite nojjig. Har satt upp extra brandvarnare överallt.. inte för min eldragningsskull utan för d gammla kablar som finns kvar som ska bytas.
 
Martin_B
Jag tror att många hempulare tyvärr jämställer, alternativt förväxlar, praktisk kunskap med teoretisk kunskap. Det i sin tur leder till att de lurar sig själva (och tyvärr andra) genom att automatiskt värdera sina praktiska färdigheter, som om de täckte upp för avsaknaden av det teoretiska kunnandet.

Det finns jättemånga som är väldigt duktiga med händerna och med praktiska saker, och kan bygga till synes helt fantastiskt läckra saker exempelvis, men det betyder inte att de har 100% koll på "fysiken" bakom det hela.

Lite som att ta en enorm bodybuildare utan några som helst kunskaper i kampsporter och låta denne gå en fight med en normalstor och normalbyggd jiu-jitsu utövare med rött bälte. Bodybuildaren må ha hur stora muskler som helst, som förmodligen är förhållandevis starka också, men det hjälper föga när han inte kan någon teknik för att besegra sin motståndare.

Personligen så är jag fingerfärdig och gör alltid ett ordentligt och noggrant arbete. Däremot så är jag långt ifrån alltid säker på det teoretiska bakom alla arbeten och då läser jag på tills jag kan det så jag vet att jag kan utföra arbetet på ett korrekt sätt. Klarar jag inte av att förstå det teoretiska bakom och jag känner att "nej, detta blir för invecklat för mig", och inte ens byggahus.se klarar av att göra min bild kristallklar, ja, då är det bara till att ringa proffsen.

Och när det kommer till att "även yrkesmännen gör fel och slarvar", så finns det ju faktiskt inget som hindrar en från att man själv, när hantverkaren har gått för dagen, visuellt går igenom allt som h*n har gjort och att eventuellt rätta till småfel som inte har någon betydelse för säkerheten. Om man nu inte vill plåga hantverkaren med de uppgifterna det vill säga.
 
Okej. Så du ringer in proffsen när det är något du inte klarar själv, men du ändrar på det som denne har gjort när du anser att det är fel. Ledsen men jag förstår inte hur du resonerar..
 
Tror h*n menar det estetiska.
Att räta ett uttag som inte sitter spikrakt, eller måla i efter ett felslag anser jag också vara sånt man inte behöver bråka med elektrikern om utan kan justera när denne gått hem.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Jag tycker precis tvärt om! Anlitar man ett proffs ska man inte behöva rätta till något alls, varesig det tekniska eller det estetiska. Nu hamnar vi lite OT men tråden har ju levt länge och utvecklats på ett trevligt sätt (och jag är dessutom TS!) så det gör inget.

Vi har precis haft en rörmokare här, ett proffs med egen firma som har ett par anställda. Hans jobb saknar helt finess och detaljkänsla. Igår satte han bland annat ett par kulventiler på några rör. När jag sedan kollade det han gjort såg jag att han inte hade satt ventilerna rakt. Vreden satt inte parallellt med väggen utan den ena är vinklad några grader fel och den andra kanske bara någon grad. Det påverkar ju inte ventilernas funktion på något sätt men det är ett bevis på bristande detaljkänsla. Om jag hade satt ventilerna så hade jag sett till att vreden satt parallellt med väggen. Det räcker ju med ögonmått och det tar kanske två sekunder extra tid att justera dem. Ventilerna sitter precis i ögonhöjd över ett litet grovtvättställ i tvättstugan som vi använder varje dag vilket gör att vi kommer störa oss på det hela tiden.

Det den här rörisen (och många andra hantverkare) saknar är insikten att även om de bara ser prylen de installerar under en dag så ska kunden se den flera år framöver, i vissa fall kanske resten av livet. Då duger det inte att det är nästan rakt!

Jag orkade inte påpeka bristen för rörisen eftersom jag varit tvungen att påpeka så mycket andra estetiska saker för honom. Detta är ju också något jag faktiskt kan justera själv så jag kände att det var bäst att låta det bero, jag ville bara att han skulle bli klar så jag slipper ha honom här mer. Sen visade det sig att den gamla koppling han kom hit för att täta läckte på ett nytt ställe så han var tvungen att komma tillbaka idag igen...suck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.