Vilken nivå känner du passar bäst på dig som elkopplare?

  • Koppla el, nej aldrig i livet, det är ju farligt! Byta en trasig glödlampa på sin höjd…

    7 Röster 2,0%
  • Jag kan byta kontakt på en skarvsladd/byta sladd på en bordslampa men längre än så går jag inte.

    11 Röster 3,2%
  • Nog kan jag byta ett eluttag och en fast ljusarmatur.

    41 Röster 11,8%
  • Att utöka med ytterligare ett uttag och fast ljusarmatur från befintliga dito är inga problem!

    97 Röster 28,0%
  • Drar fram och klammar kabel för ett nytt uttag/ljusarmatur från elskåpet, nemas problemas!

    80 Röster 23,1%
  • Byta/sätta upp ny elcentral är en baggis, det är bara att hålla reda på kablarna!

    27 Röster 7,8%
  • Jag gör all el i hela kåken själv, det blir bäst så och kostar minst pengar!

    84 Röster 24,2%
  • Antal röster
    347
Martin_B
Tompamannen skrev:
Okej. Så du ringer in proffsen när det är något du inte klarar själv, men du ändrar på det som denne har gjort när du anser att det är fel. Ledsen men jag förstår inte hur du resonerar..
Hade du skrivit den meningen som följande: "men du rättar till det som denne har gjort när du ser att det är uppenbarligen fel."
...så hade jag sagt "exakt så ja"!

Självklart går jag inte och ändrar saker som är riktigt gjorda, bara för jag "anser" att det är fel. Utan jag rättar till sådant som har uppenbarligen utförts felaktigt.
Om det är en elinstallation exempelvis (eftersom tråden handlar om det), så skulle det kunna vara att sätta dit ett extra klammer på en kulo, när ledningen bara hänger och elektrikern uppenbart har missat det. Eller att jag ser att nollan hänger på trekvarten i centralen och jag vet att elektrikern ämnat att dra åt den riktigt, ja då drar jag åt den skruven istället för att ringa och gnälla.

Det betyder inte att jag kan all teori inom ellära utantill. Det är enbart sunt förnuft.
 
Martin_B
Paxman skrev:
Jag tycker precis tvärt om! Anlitar man ett proffs ska man inte behöva rätta till något alls, varesig det tekniska eller det estetiska. Nu hamnar vi lite OT men tråden har ju levt länge och utvecklats på ett trevligt sätt (och jag är dessutom TS!) så det gör inget.
Självklart skall man inte behöva rätta till saker efter professionella hantverkare, det säger ju sig självt. Men likväl behöver man ofta göra det, exakt som du beskriver i ditt inlägg att det händer dig också. Eller hur?

Men samtidigt, bara för att du själv kanske är väldigt duktig med händerna och praktiska saker och utför väldigt noggranna arbeten, liksom många av oss andra, betyder inte automatiskt att du kan mer än den professionella hantverkaren när det kommer till teoretisk lära. H*n har kanske flera års utbildning bakom sig, samtidigt som h*n är lite av en sådan som har tummen mitt i handen i övrigt. Finns tyvärr en del sådana. H*n är bra på teori, men mindre bra på att utföra arbetet ordentligt så det uppfyller dina krav.

Om att du sedan skulle kunna utföra arbetet mycket bättre (läs: mer ordentligt, mer noggrant) efter hans instruktioner där han förklarar för dig varför den säk.ventilen skall sitta där och varför du skall använda en minsta dimension på 22mm CU, samt att det måste vara metallrör och ej plast p.g.a brandrisken (varpå han rabblar upp branschreglerna), betyder så klart inte automatiskt att du utan hans teoretiska hjälp och instruktioner hade kunnat utföra arbetet så det sedan kan räknas som ett fullgott arbete säkerhetsmässigt.
 
Martin_B skrev:
Jag tror att många hempulare tyvärr jämställer, alternativt förväxlar, praktisk kunskap med teoretisk kunskap. Det i sin tur leder till att de lurar sig själva (och tyvärr andra) genom att automatiskt värdera sina praktiska färdigheter, som om de täckte upp för avsaknaden av det teoretiska kunnandet.

Det finns jättemånga som är väldigt duktiga med händerna och med praktiska saker, och kan bygga till synes helt fantastiskt läckra saker exempelvis, men det betyder inte att de har 100% koll på "fysiken" bakom det hela.
Jag får snarare känslan här på forumet att det många gånger är tvärtom men det kanske är lite unikt just här. Flera verkar uppenbart ha den teoretiska kunskapen eller förmågan att skaffa sig den teoretiska kunskapen som krävs och samtidigt ha en praktisk läggning så man gärna gör mycket själv i sitt hus. Men det spelar ju mindre roll juridiskt då man knappt får titta på en kabel om man nu inte råkar vara ha en egen behörighet.
 
Martin_B
Jo fast nu pratar vi ju inte bara om forumets medlemmar här, utan även vanliga svensson.
Eftersom de flesta invånare i Sverige inte har elektrikerutbildning, så tror jag definitivt inte att de har den teoretiska kunskapen som behövs för elarbeten. Lika lite som att de flesta invånare i detta land skulle ha exempelvis byggteknisk utbildning så de kan dimensionera sina egna hus, eller dimensionera VVS installationer.
Att många här på forumet är duktiga på just el betyder inte att de flesta vanliga svenskar är fullt utbildade elektriker :)

T.o.m el-linjen på gymnasiet är det väldigt få som går om man ser till procenttalet och jämför med övriga linjer.

mr_bygg skrev:
Flera verkar uppenbart ha den teoretiska kunskapen eller förmågan att skaffa sig den teoretiska kunskapen som krävs
Som krävs för vad? Att koppla in en glödlampa? Nog tror jag de flesta människor i detta land saknar de kunskaper som elektriker har. Lika lite tror jag på att normalsvensson går och skaffar sig den teoretiska kunskapen som man behöver för att komma upp i en elektrikers nivå.

Hade det varit så enkelt så hade ju elektrikeryrket inte ens funnits :D

Nä, problemet är snarare att många tror de kan mer än de egentligen kan. Och då kan det bli väldigt farligt. Kolla bara på många väggavväxlingar som görs av hempulare. Riktigt fruktansvärt är vad det är! Rena livsfaran i många fall. Har sett sååååå många hus de senaste åren där avväxlingen är så klen, så taket hänger ner som en hängmatta. Kan inte för mitt liv begripa hur man vågar köpa sådana snabbrenoverade hus. Det syns åtminstone för en eventuell köpare. Värre är det med elen som man ju inte kan se lika lätt.
 
Martin_B skrev:
Jo fast nu pratar vi ju inte bara om forumets medlemmar här, utan även vanliga svensson.
Eftersom de flesta invånare i Sverige inte har elektrikerutbildning, så tror jag definitivt inte att de har den teoretiska kunskapen som behövs för elarbeten. Lika lite som att de flesta invånare i detta land skulle ha exempelvis byggteknisk utbildning så de kan dimensionera sina egna hus, eller dimensionera VVS installationer.
Att många här på forumet är duktiga på just el betyder inte att de flesta vanliga svenskar är fullt utbildade elektriker :).
Skillnaden är väl att man kan göra det om man har kunskapen utan att det är olagligt vilket det är när det gäller el.

Martin_B skrev:
Som krävs för vad? Att koppla in en glödlampa? Nog tror jag de flesta människor i detta land saknar de kunskaper som elektriker har. Lika lite tror jag på att normalsvensson går och skaffar sig den teoretiska kunskapen som man behöver för att komma upp i en elektrikers nivå.

Hade det varit så enkelt så hade ju elektrikeryrket inte ens funnits :D
Just när det gäller elektriker så spelar det ingen roll att man kan utföra arbetet själv även om man har den teoretiska kunskapen eftersom det är olagligt. Så ska jag vara lite elak så är dagens system fullständigt obegripligt då en privatperson knappt kan titta på sin elanläggning innan det blir olaglig och trots det så har man ett absolut ansvar för den. Sen är behörighetssytemet också fullständigt obegripligt då det egentligen inte krävs någon kunskap för att koppla el utan det viktiga är att det finns någon behörig inblandad. Det jag menar är att det finns väldigt många med relevant utbildning som inte är elektriker men normalt begåvade personer som läst på vad som krävs och som skulle kunna göra mer eller mindre enkla arbeten i sitt egna hus utan att det skulle bli farligt.

Personligen tycker jag att det system som är på väg med personlig behörighet och också en möjlighet för någon som inte läst el på gymnasiet att skaffa sig behörighet är mer rimligt än att någon med behörighet kan ansvara för i stort sett vem som helst oavsett om personen är utbildad elektriker eller inte.

Martin_B skrev:
Nä, problemet är snarare att många tror de kan mer än de egentligen kan. Och då kan det bli väldigt farligt. Kolla bara på många väggavväxlingar som görs av hempulare. Riktigt fruktansvärt är vad det är! Rena livsfaran i många fall. Har sett sååååå många hus de senaste åren där avväxlingen är så klen, så taket hänger ner som en hängmatta. Kan inte för mitt liv begripa hur man vågar köpa sådana snabbrenoverade hus. Det syns åtminstone för en eventuell köpare. Värre är det med elen som man ju inte kan se lika lätt.
Ja, och där kan jag hålla med dig att det är ett problem,men hur många korrekta avväxklingar eller elinstallationer har du inte stött på av duktiga hemapulare som du förmodligen antagit att det är yrkesmän som gjort eftersom de ser bra ut? Du ser ju bara uppenbara felaktigheter så den typen av erfarenheter är knappast representativt.
 
Martin_B
Visst borde reglerna kring behörighet för elinstallationer revideras. Finns nog mycket man skulle kunna göra bättre och enklare där som underlättade för de flesta.
Problemet är inte att elektriker eller extremt kunniga utan behörighet gör installationer. Problemet är när vissa tror sig till mer än de borde. Och just elinstallationer är ju en sådan grej som man inte kan se på ett enkelt sätt om det är hempuleri med dåligt resultat säkerhetsmässigt, eller om det är proffsarbete som tål att granskas. Självklart kan man utföra tester och börja gräva i dosor och centraler med mera, men det är mindre synligt än, som jag också gav exempel på förut, avväxlingar exempelvis, som kan vara nog så farliga.

Ang. att stöta på korrekt utförda arbeten, må det vara elinstallationer eller byggprojekt där inkluderat avväxlingar, av hempulare, så säger jag så klart inte att de flesta hempulare gör dåliga arbeten. Jag säger bara att många gör det. "Många" avslöjar inga procent, utan bara att antalet är högst påtagligt.

På senare tid har det blivit mer och mer modernt med öppna planlösningar, det skall vara så öppet så möjligt enligt vissa. Men vissa verkar inte förstå att gamla hus inte är konstruerade för att vara så öppna, från början. Självklart kan man även konvertera gamla hus till moderna med väldigt öppna planlösningar, men det kräver ju betydligt mer än att bara slå ut en vägg och spika upp en 45x45 i taket som avväxling :D.
Jag har sett sådana skräckexempel, där man har tagit ett vanligt hus med sadeltak och slagit ut alla innerväggar både på bottenplan och övervåning, samt öppnat upp till nock. Det enda som fanns kvar i mitten var murstocken. Utöver det har man tagit bort hela ena långsidan och byggt ut med ytterligare ett rum.
Vad som håller upp det huset är bortom mitt förstånd, men konstatera kunde vi lätt att avväxlingarna hängde ner mer än 10 centimeter i mitten på de långa avstånden. Övervåningen blev så underminerad så det skakade när man gick där. Avväxlingen man hade valt på över 5 meter långa avstånd var med största sannolikhet 95x95 eller 2 x 45x95! Lika så på långsidan, fast där hade man satt en 70x70 (om jag inte minns fel) som stolpe i mitten.
Huset gick för över 2,5 miljoner (ganska högt för området) så man kan ju konstatera att vissa antingen är blinda eller inte har alla hemma helt enkelt.
Det sista har inget med el att göra men var bara tvungen att berätta :)
 
Martin_B skrev:
Visst borde reglerna kring behörighet för elinstallationer revideras. Finns nog mycket man skulle kunna göra bättre och enklare där som underlättade för de flesta.
Problemet är inte att elektriker eller extremt kunniga utan behörighet gör installationer. Problemet är när vissa tror sig till mer än de borde. Och just elinstallationer är ju en sådan grej som man inte kan se på ett enkelt sätt om det är hempuleri med dåligt resultat säkerhetsmässigt, eller om det är proffsarbete som tål att granskas.
Det största problemet som jag ser med det nuvarande systemet är att det är helt obegripligt. Min svåger som är utbildad elektriker får varken dra el hemma hos sig eller hos mig utan att det blir olagligt. Men en firma kan ta in i princip ta in vem som helst som drar el bara det finns någon som har behörighet. Även i många seriösa firmor så träffar den anställda aldrig den behöriga elektrikern men man ser till att anställa kompetenta personer. Men en firma med rymligt samvete och en behörig installatör anställd kan i praktiken ta in vem som helst för att utföra eljobben om man saknar skrupler.
 
Redigerat:
O
Kul att se att ingenting förändras här på forumet. Exakt samma diskussioner, exakt samma folk! ;)
Jag har lovat mig själv att sluta men ett inlägg på 2-3 år kan jag ändå kosta på mig.

mr_bygg skrev:
Det största problemet som jag ser med det nuvarande systemet är att det är helt obegripligt. Min svåger som är utbildad elektriker får varken dra el hemma hos sig eller hos mig utan att det blir olagligt. Men en firma kan ta in i princip ta in vem som helst som drar el bara det finns någon som har behörighet. Även i många seriösa firmor så träffar den anställda aldrig den behöriga elektrikern men man ser till att anställa kompetenta personer.
Elsäkerhetsverket har under flera år försökt förändra systemet till det bättre. De vill att alla elektriker måste ha egen personlig behörighet eller arbeta under direkt överinseende av någon som har detta. Givetvis motsätter sig hela branschen detta. Framför allt fack och elektriker. Samtidigt har facket själva erkänt att de inte tror att stora grupper av deras medlemmar skulle klara kraven, vilket troligtvis är helt sant, och i sin tur leder till att man kanske bör ifrågasätta den nivån behörigheten ligger på. Helt obegripligt att man helt vägrar att diskutera möjligheten att bryta upp systemet i ett större antal och mer relevanta behörighetsnivåer. Vi får se vad som händer nu när Alliansen har klivit över och vi fått fackets förlängda arm i regeringen.

mr_bygg skrev:
Men en firma med rymligt samvete och en behörig installatör anställd kan i praktiken ta in vem som helst för att utföra eljobben om man saknar skrupler.
För små oseriösa företag är det onekligen så. Korkat och idiotiskt regelverk. Tittar man däremot på stora seriösa företag så skulle man kunna tro att det ger flexibilitet och frihet under ansvar. Men icke. För några år sen bestämde sig Skanska för att skicka en grupp snickare på elutbildning. De gick en skräddarsydd utbildning hos precis samma utbildare som utbildar elektriker och som normalt sett ger den påbyggnadsutbildning som tillsammans med fem års praktik ger en behörighet. Nu var det inget märkligt snickarna skulle lära sig utan enbart att förlägga kabelrör, kabelslang och att dra ledningar. Tanken var att effektivisera bygget. Normalt sett tvingas snickarna bryta sitt arbete halvvägs och sedan vänta på att elektrikerna skall komma dit och göra något som vilken normalbegåvad snickare kan göra själv. Detta ger extra kostnader, omständigare planering och tidsmässiga förluster. Nu var tanken att snickarna själva skulle kunna fixa detta. Läser man regelverket så ser det onekligen ut som det skulle ha varit tillåtet. Tyvärr så fungerar det inte så i praktiken. Elektrikerfacket fick nys om det hela. De använda hela den fackliga maktapparaten med strejk, sympatistrejk, domstolar och tidningsinsändare för att stoppa det hela. Jag har full förståelse för att man är livrädd för att elektrikeryrket skall förlora sin relevans och att man vill bevara det sista skråväsendet i den civiliserade världen. Nej. Så vill jag inte ha det. Behörighet åt alla med relevanta kunskaper. Väl avgränsad behörighet inom relevanta områden. Fri konkurrens mellan yrkesgrupper. Inga fler skråväsen!
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Helt sjukt...:x
 
Har dragit mycket el i vårt nybygge, både rör och kablar. Men det var efter instruktioner från den ansvariga elektrikern (med egen firma). Kopplade inte in något... Det fanns inget alternativ som passade.
 
Vad gäller om man har gått EBR och BB3? Denna utbildning ger ju rätt till kabelförläggning men ej kopplingsbehörighet. Eller är så smart upplagt att jag får förlägga 50-kilovolts kabel men inte 230v?
 
Tompamannen skrev:
Vad gäller om man har gått EBR och BB3? Denna utbildning ger ju rätt till kabelförläggning men ej kopplingsbehörighet. Eller är så smart upplagt att jag får förlägga 50-kilovolts kabel men inte 230v?
Du kan inte ha "gått" BB3, och en utbildning ger inte rätt till förläggning. Det är elsäkerhetsverket som utfärdar behörighet för rätten att göra installationer, och har du inga sådana utfärdanden av behörighet så har du heller ingen rätt. För att det skall utfärda sådan behörighet så krävs det bla utbildning och erfarenhet. (http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet1/Om-behorighetssystemet/Vilka-behorighetstyper-finns/)

Om du arbetar under en annan behörig elinstallatör så får du som sagt dra vilken kabel som helst, även om den är till för 50kV, och du får på samma sätt inte byta en brytare till en dimmer i ditt eget hem på din egen tid, eftersom du då inte arbetar under överinseende av samme/samma behörige/a. Om du verkligen *har* BB3 behörighet så täcker den just "gräva ner kabel" och inte mycket mer. Så i det fallet så får du *inte* heller byta brytare till dimmer...
 
Man är ju ingen hejare på statistik, men om man inte har hela bilden klar, så är den ju värdelös! Lite källkritik måste väl ge nya frågor?

9 av 10 elteknikföretag har åtgärdat felaktiga installationer det senaste året. Hur många installationer har man totalt åtgärdat 10st eller 400 miljoner?
71 procent av elektrikerna stöter på felaktiga installationer en eller flera gånger i månaden. hur många % av totala antalet kollade installationer?
55 procent av dessa felaktiga installationer utförs av ”hemmafixare” . 39 procent har utförts av ”fuskelektriker”. OK
20 procent av alla felaktiga installationer är direkt farliga. OK
De flesta felen är kopplade till renoveringar och ombyggnad. Men i hela 10 procent av fallen gäller det nyproduktion. OK
Varje år brinner cirka 1 000 svenska hem på grund av elrelaterade fel. Hur stor andel är apparatfel och hur stor del beror på el-installationen?

Om man får svar på dessa frågor, så får man en bra bild över hur det ser ut i Sverige- annars inte :confused:
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Ok, 71 procent av elektrikerna stöter på felaktiga installationer en eller flera ggr i månaden, då kan vi nog (mycket grovt) anta att 90-99.9% av alla installationer som genomsnittselektrikern stöter på är felfria.

Jag skulle då vilja veta hur många procent av alla dessa felfria installationer som är utföra av "hemmafixare", detta är troligtvis omöjligt att få ett säkert svar på, men det är ändå relevant för att fastslå hur stort problemet med hemmapulande är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.