5 349 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Rikt/planhyvel med vändbara skär
Om du bara snabbt vill skärpa upp skären lite borde det gå att göra med ett litet diamantbryne när de fortfarande sitter på plats i kuttern.
När det gäller knivar till hyvlar har jag god erfarenhet av www.hobelmesser-shop.de.
När det gäller knivar till hyvlar har jag god erfarenhet av www.hobelmesser-shop.de.
Jag tog en titt på siten, och kunde väl förstå ungefär vad där stod (men får konsultera min tysk-svenska ordbok om alla svåra ord).
Jag hittade ett blad som var just 260 mm, antingen snabbstål eller hårdmetall.
Snabbstål kostar ca 100 kr / st, och hårdmetall ca 400 kr / st.
Men är förstås inte säker på att de passar ändå. När man kollar bilder på nätet verkar det finnas många olika varianter med hål, skåror och liknande. Min gamla Scheppach har skåror där skruvskallarna för höjdinställning passar. Men det verkar finnas många varianter.
Jag hittade ett blad som var just 260 mm, antingen snabbstål eller hårdmetall.
Snabbstål kostar ca 100 kr / st, och hårdmetall ca 400 kr / st.
Men är förstås inte säker på att de passar ändå. När man kollar bilder på nätet verkar det finnas många olika varianter med hål, skåror och liknande. Min gamla Scheppach har skåror där skruvskallarna för höjdinställning passar. Men det verkar finnas många varianter.
Kräver kutterhyveln en massa hål och sådant i stålen hade jag nog dragit mig för att beställa något om det inte explicit står att stålen passar till den aktuella hyveln.
Jag har Centroloc(?) i min ena hyvel och helt släta stål i den andra så det har aldrig varit ett problem...
Jag har Centroloc(?) i min ena hyvel och helt släta stål i den andra så det har aldrig varit ett problem...
Irriterande med dåliga designer som ska öka priset. Frågade om dom sålde emcoknivar men icke.
Tersaknivarna verkar skitbilliga, det är nog det systemet man borde satsa på verkar det som, så enkelt & snabbt att byta knivar. Och för under 10 euros för 30cm långa knivar kan det inte spela nån roll om dom är meningen att kasseras (man borde ändå få 1-2 slipningar ur sådana blad).
Tersaknivarna verkar skitbilliga, det är nog det systemet man borde satsa på verkar det som, så enkelt & snabbt att byta knivar. Och för under 10 euros för 30cm långa knivar kan det inte spela nån roll om dom är meningen att kasseras (man borde ändå få 1-2 slipningar ur sådana blad).
Tersa är ett bra system, men de är absolut inte omslipbara. Dels är de för klena för att sätta fast vettigt/hålla dels måste man vara otroligt försiktig så att man inte tar på någon del som är till för att indexera stålet. Dessutom är termalbad ej justerbara i höjd så det är inget vidare att slipa dem i vilket fall. Slutligen är det minst lika ofta dags att byta blad pga att det är ngt hack i dem som att de har blivit trubbiga.DennisCA skrev:Irriterande med dåliga designer som ska öka priset. Frågade om dom sålde emcoknivar men icke.
Det fungerar säkert men på något sätt så känns det inte helt rätt att använda bordssågen till detta. Det blir även lite gnistor när han slipar, det kanske är risk att eggen blir för varm?
Sedan är frågan hur lätt det är att få tag på en sådan slipskiva?
Någon dag när jag inte har något annat för mig så tänkte jag tota ihop en sådan här jig att användas med mina DMT diamantbänkstenar:
http://festoolownersgroup.com/other-tools-accessories/diy-planer-blade-sharpening-jig/
https://www.youtube.com/watch?v=xIBKp9_hWLo
Sedan är frågan hur lätt det är att få tag på en sådan slipskiva?
Någon dag när jag inte har något annat för mig så tänkte jag tota ihop en sådan här jig att användas med mina DMT diamantbänkstenar:
http://festoolownersgroup.com/other-tools-accessories/diy-planer-blade-sharpening-jig/
https://www.youtube.com/watch?v=xIBKp9_hWLo
Han som gör videon säljer hela grejen som ett kit, men den där jiggen av steve ramsey såg enklare ut. Har inga passligt stora diamantstenar dock.
Jag tyckte att just idén om att använda bordssågen var fiffig för där har man ett stabilt och rakt underlag så man borde kunna vässa t.om. långa blad väldigt konsistent genom att hålla emot anhållet. Man behöver ju inte ens använda motorn och klingn på det viset. Kunde t.ex. göra en annan jigg som håller en slipsten stadigt så är det bara att dra fram och tillbaka längs anhållet efter man ställt in.
Jag tyckte att just idén om att använda bordssågen var fiffig för där har man ett stabilt och rakt underlag så man borde kunna vässa t.om. långa blad väldigt konsistent genom att hålla emot anhållet. Man behöver ju inte ens använda motorn och klingn på det viset. Kunde t.ex. göra en annan jigg som håller en slipsten stadigt så är det bara att dra fram och tillbaka längs anhållet efter man ställt in.
Som jag sa så är det bara min känsla som sa emot där och den skall vi nog inte lita alltför mycket på.
Jag har dessa diamantstenar, inte direkt budgetvänligt men jag är helnöjd med dem:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705358/DMT-Dia-Sharp-Bench-Stone-Coarse.htm
Hyvelskären har jag hittills bara slipat med Tormek T7 och deras hyvelstålsjigg. Lite meckigt och slabbigt det också men fungerar bra. Inte heller detta är någon direkt budgetlösning.
För min del blir det med största sannolikhet någon form av vändskär nästa gång om jag får möjlighet att välja.
Jag har dessa diamantstenar, inte direkt budgetvänligt men jag är helnöjd med dem:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705358/DMT-Dia-Sharp-Bench-Stone-Coarse.htm
Hyvelskären har jag hittills bara slipat med Tormek T7 och deras hyvelstålsjigg. Lite meckigt och slabbigt det också men fungerar bra. Inte heller detta är någon direkt budgetlösning.
För min del blir det med största sannolikhet någon form av vändskär nästa gång om jag får möjlighet att välja.
Detta är alltså helt fel. Det är rakt av fel för hobbybrukare, eftersom ett bra vändbart blad håller otroligt länge. Och det är ännu mer fel för proffs eftersom det tar 2-10min med stålbyte (ingen postning) istället för kanske 0,5-3h + tiden att slipa.DennisCA skrev:
Bra sliputrustning är dyrt och lär aldrig betala igen sig för hobbybruk. Jag använde tidigare slipbara stål och lämnade iväg dem för slipning. Det blev bättre och snabbare än att slipa själv. Även med slipbara stål skulle jag inte satsa på att köpa egen sliputrustning.
Grunden tilö vad jag tycker är ett feltänkt är nog tanken att stålen ibte håller så länge....undvik teak, skitigt virke o fula knastar så håller stålen i flera år för hobbybruk - vänd sen och så håller de i lika många år till. Att en genomsnittlig hobbybrukare får ut kanske 6 års användning för vändbara stål i rikthyvel känns inte orimligt - i planhyvel räcker de ännu längre. Självklart beror detta på vad, och hur mycket man hyvlar.
Edit: om man ser slipningen som en kul grej i sin hobby så faller såklart mitt resonemang ovan! Då är det bara att börja bygga jiggar o köra igång undvik dock att försöka slipa stål av tersa-typ, det är ingen bra ide.
Redigerat:
Ja tyvärr är stålen till min kombihyvel (urgammal emco rex b20) enkelsidiga och absolut inte billiga, några av dom dyraste man verkar finna i storleksklassen faktiskt. Nersidan till en billig maskin kanske. Stålen som är i ser ut att vara i riktigt dåligt skick också, får se hur dom funkar när jag fått skiten att funka. Måste installera ny motor, har en 4kw 3fas bjässe som säkert är totalt overkill men jag fick den billigt.
P.S.
Jag har några billiga diamantplattor av modell mindre jag köpte i en lokal biltema-analog, vässer handhyvelstål och stämjärn på dom. Kanske kunde prova denna metod på stålen jag har, känns inte som jag har något att förlora:
https://www.youtube.com/watch?v=nSNUn4LLsmI
P.S.
Jag har några billiga diamantplattor av modell mindre jag köpte i en lokal biltema-analog, vässer handhyvelstål och stämjärn på dom. Kanske kunde prova denna metod på stålen jag har, känns inte som jag har något att förlora:
https://www.youtube.com/watch?v=nSNUn4LLsmI
Jo detta är motorn jag tänkte jag kan lägga till spånsugen senare och sen hitta något mindre och mera passligt till hyveln (1.5-2kw).
Men tillsvidare är det bättre att ha en hyvel med en motor som är för stor än en hög skrot som är stillastående.
Men tillsvidare är det bättre att ha en hyvel med en motor som är för stor än en hög skrot som är stillastående.
Liknande trådar
-
Instruktion för Scheppach HMS 260 rikt och planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Aluminiumanslag till Ferax FRP 1250 Rikt/Planhyvel
Någon som använt Duab rikt ock planhyvel Hawk 392B pris under 16000:-
Köpa en bra billig rikt och planhyvel
Köpes EJCA CIRKELSÅG L18/EJCA RIKT/PLANHYVEL L38-310 eller liknande.
Köpes, Hyres & Bytes