Är lite nyfiken på om det är någon mer en jag som sågar sitt eget virke här?
Själv så använder jag ett Logosol Farmers M8 och Stihl MS391 vilket jag tycker funkar kanon.
En liten filmsnutt från sommarens sågande.

[video=youtube_share;tjI8l9o9Nn0]http://youtu.be/tjI8l9o9Nn0?list=PLmSttDGAC0s93YAiGZoKWNT-hUq20ZqtV[/video]

• Gilla
1alexander och 3 till
  • Laddar…
Jag sågade med m8 och elsåg men är i tagen att upphandla bandsågverk så har sålt den 😊 såga är riktigt kul

Ja det är otroligt avkopplande, tankarna hamnar bara på sågandet och allt annat släps.
Har funderat på el-såg men jag sågar inte dom mängderna en...

Ja ☺har du egen skog eller hur får du tag i sågtimmer?

Jag har lite egenskog, typ ett par hektar, men har snälla grannar med många vindfällen dom inte hinner ta rätt på :)

CarlMagnus skrev:
Ja ☺har du egen skog eller hur får du tag i sågtimmer?
Antar att om du skall upp gradera till bandsågverk så har du en del skog att ta av, min skulle ta slut på 5 min med ett sådant :)

Jo har lite skog men har en rätt bra leverantör med men skulle vilja ha fler 😊 funderar på att sätta in annons med att jag köper träd så folk inte gör ved av fina lövträd. Så sorgligt när riktigt fint virke blir ved.

CarlMagnus Hyvlar du ditt sågade virke och om du gör vad hyvlar du med? Jag är på G att skaffa en hyvel och har tittat på logosols SH410 eller DH410

P
Jag har haft en m7 men har nu en 12 kw Logosol LM PRO bandsåg.. grymt avslappnade att såga för gårdsbehov såhär!

• Gilla
CarlMagnus
  • Laddar…
teed skrev:
CarlMagnus Hyvlar du ditt sågade virke och om du gör vad hyvlar du med? Jag är på G att skaffa en hyvel och har tittat på logosols SH410 eller DH410
Tyvärr har jag ingen logosol hyvel än. Men av dom hade jag satsat på dh410an ☺själv ska jag köpa ph360 nästa år när sågverket är på plats.

Jag har som plan att börja med det i framtiden. Tänker bygga en egen bandsåg enligt följande ritningar och använda den att såga virke med (bland annat, mycket nytta med en bandsåg):
https://woodgears.ca/bandsaw/homemade.html

CarlMagnus skrev:
Tyvärr har jag ingen logosol hyvel än. Men av dom hade jag satsat på dh410an ☺själv ska jag köpa ph360 nästa år när sågverket är på plats.
Den vore trevlig men är lånnnngt ifrån min budget....

DennisCA skrev:
Jag har som plan att börja med det i framtiden. Tänker bygga en egen bandsåg enligt följande ritningar och använda den att såga virke med (bland annat, mycket nytta med en bandsåg):
[länk]
Jag började bygga https://woodgears.ca/bandmill/index.html men när jag kommit en bit så insåg jag att det tar för mycket tid att färdigställa, så det fick bli att köpa en i stället.

pleqtiz skrev:
Jag har haft en m7 men har nu en 12 kw Logosol LM PRO bandsåg.. grymt avslappnade att såga för gårdsbehov såhär!
Låter inte dumt. Hur är det med bandsågs blad och mycket skit i barken, blir dom slöa fort eller jäkligt fort ;)

teed skrev:
Jag började bygga [länk] men när jag kommit en bit så insåg jag att det tar för mycket tid att färdigställa, så det fick bli att köpa en i stället.
Jag har inte råd att köpa en så för mig är det antingen bygga en över en längre tid och samla begagande delar osv, eller leva utan en bandsåg. Ganska lätt då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.