9 912 läst · 6 svar
10k läst
6 svar
Priser på puts
Hej!
Ska precis kolla vidare på att putsa fasad.
Huset är mexitegel (usch!) och har panel på gavlarna samt är utbyggt bakom befintliga huset med 15x6 m. Nu ska vi putsa allt från scratsch! Byggfirman lägger på träullsplattor etc där så behövs så putskillarna ska "putsa" och inget annat.
Förslag är grundpåslag med KC bruk, utstocknong med kalkbruk som slätputsas, avfärgning med klakfärg som penselstrykes. Priset.... 245.000 kronor.
Är det rimligt pris???????????
En byggare säger att jag ska slå till på stuberten för det är så billigt men det vet jag inte om jag håller med om. Allt är väl relativt kanske??
Aktuellt i Östergötland och tacksam för tips och råd!
//Generellt
Ska precis kolla vidare på att putsa fasad.
Huset är mexitegel (usch!) och har panel på gavlarna samt är utbyggt bakom befintliga huset med 15x6 m. Nu ska vi putsa allt från scratsch! Byggfirman lägger på träullsplattor etc där så behövs så putskillarna ska "putsa" och inget annat.
Förslag är grundpåslag med KC bruk, utstocknong med kalkbruk som slätputsas, avfärgning med klakfärg som penselstrykes. Priset.... 245.000 kronor.
Är det rimligt pris???????????
En byggare säger att jag ska slå till på stuberten för det är så billigt men det vet jag inte om jag håller med om. Allt är väl relativt kanske??
Aktuellt i Östergötland och tacksam för tips och råd!
//Generellt
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Hur många kvm fasad har du?
Och det där med träullsplattor, KC-bruk och kalkbruk kan vi ju diskutera... :-/
Och det där med träullsplattor, KC-bruk och kalkbruk kan vi ju diskutera... :-/
Tja.
En firma räknar på Ca 1000:- m2 vid nyproduktion och traditionell tjockputs.
Det du ska ha utfört är ju lite special så jag kan tänka mig att det blir lite dyrare.
Grundningsbruket är vanligtvis ett B-bruk och utstockningsbruket ett C-bruk, huvudsaken är att grundningsbruket är hårdare (mer cement) än stockningsbruket.
En firma räknar på Ca 1000:- m2 vid nyproduktion och traditionell tjockputs.
Det du ska ha utfört är ju lite special så jag kan tänka mig att det blir lite dyrare.
Grundningsbruket är vanligtvis ett B-bruk och utstockningsbruket ett C-bruk, huvudsaken är att grundningsbruket är hårdare (mer cement) än stockningsbruket.
Hej igen!
Tack för svar så här långt.
Upskattningsvis 240-250 kvm ska putsas. I priset är beräknat att underlaget är klart, dvs putsfirman ska enbart putsa på träullsplattor/mexin. Det tar ungefär 12-16 veckor för 3 man säger de.
Anledningen till träullsplattor är att gavelspetsarna idag är panel och en del av huset har ändrats om varför det behövs annat underlagsmaterial.
Vad ska jag tänka på? Har ni synpunkter på det givna förslaget...
//Generellt
Tack för svar så här långt.
Upskattningsvis 240-250 kvm ska putsas. I priset är beräknat att underlaget är klart, dvs putsfirman ska enbart putsa på träullsplattor/mexin. Det tar ungefär 12-16 veckor för 3 man säger de.
Anledningen till träullsplattor är att gavelspetsarna idag är panel och en del av huset har ändrats om varför det behövs annat underlagsmaterial.
Vad ska jag tänka på? Har ni synpunkter på det givna förslaget...
//Generellt
Rent spontant tycker jag att det låter dyrt !
I priset 1000:- m2 ingår i regel allt arbete + ställning!
Alltså isolering, nätning, täckning, färgning avtäckning . Mindre jobb kan iofs bli lite dyrare då det blir mindre marginaler.
Sen tycker jag att det låter som att det går att göra jobbet på halva tiden.
Vi avslutade precis ett 1000 m2 jobb på 12 veckor 3 man, och då har i princip allt strulat.
Färgen var iofs cd stänk från maxit som påförs med spruta. Pensla tar ju längre tid likaså slätputs tar lite längre tid...
Jag undrar även varför de ska pensla, vill du ha kryssmålad fasad kanske?
Om inte så kapar man ju lätt halva färgningstiden med en roller.
Ska de handslå bruket eller, enda sättet man kan försvara 16 veckors jobb på 245 kvadrat.
I priset 1000:- m2 ingår i regel allt arbete + ställning!
Alltså isolering, nätning, täckning, färgning avtäckning . Mindre jobb kan iofs bli lite dyrare då det blir mindre marginaler.
Sen tycker jag att det låter som att det går att göra jobbet på halva tiden.
Vi avslutade precis ett 1000 m2 jobb på 12 veckor 3 man, och då har i princip allt strulat.
Färgen var iofs cd stänk från maxit som påförs med spruta. Pensla tar ju längre tid likaså slätputs tar lite längre tid...
Jag undrar även varför de ska pensla, vill du ha kryssmålad fasad kanske?
Om inte så kapar man ju lätt halva färgningstiden med en roller.
Ska de handslå bruket eller, enda sättet man kan försvara 16 veckors jobb på 245 kvadrat.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Då skall vi försöka bringa lite reda i detta...
För det första förstår jag att ni tänkt sätta träullsplattor i gavelspetsarna och på andra ytor med träbeklädnad ?
Träullsplattor är styva och följer med underlaget rör sig trät spricker putsen!!!
Det kan gå om man lägger en spritputs men du skall ju avfärga
Använd mineralull typ Serporoc från maxit
På mexin skall du lägga:
3-4mm A-bruk
Näta med putsnät
Putsa 10mm med B-bruk
Putsa 10mm med C-bruk (eftersom du bor i Östergötland, här på västkusten hade det också varit B-bruk)
Avfärga med KC-färg
Använd inte kalkbruk!!! Det ger dig bara en massa underhåll och du vinner inget annat jämfört med ovanstående.
1000 kr/kvm inklusive moms är nog inte så illa pinkat, men det är väl inte fantastiskt! :-/
Och Stooney du borde veta att man inte rollar en kalkfärg! Efter 2år är fasaden randig!!! ;D
Möjligen rolla på och kvasta ut
För det första förstår jag att ni tänkt sätta träullsplattor i gavelspetsarna och på andra ytor med träbeklädnad ?
Träullsplattor är styva och följer med underlaget rör sig trät spricker putsen!!!
Det kan gå om man lägger en spritputs men du skall ju avfärga
Använd mineralull typ Serporoc från maxit
På mexin skall du lägga:
3-4mm A-bruk
Näta med putsnät
Putsa 10mm med B-bruk
Putsa 10mm med C-bruk (eftersom du bor i Östergötland, här på västkusten hade det också varit B-bruk)
Avfärga med KC-färg
Använd inte kalkbruk!!! Det ger dig bara en massa underhåll och du vinner inget annat jämfört med ovanstående.
1000 kr/kvm inklusive moms är nog inte så illa pinkat, men det är väl inte fantastiskt! :-/
Och Stooney du borde veta att man inte rollar en kalkfärg! Efter 2år är fasaden randig!!! ;D
Möjligen rolla på och kvasta ut