1 930 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Varmvatten, luftvärme och uppvärmning
Är i läge att köpa hus.
Uppvärmning idag är via luftvärmepump och varmvatten kommer från en elektrisk varmvattenberedare på ca 80L. I huset finns en gammal vedpanna som inte använts sen 97 med vattenburen värme och nya radiatorer dock oklart om systemet fungerar.
Om vi köper huset kommer VVB bytas ut till en större och jag skulle då vilja ha möjligheten att koppla in det befintliga vattenburna-systemet men framför allt en solfångare.
Vad är det för lösning jag söker? Finns det möjlighet att ha VVB, ackumulatortank och solfångare till tappvatten och ett vattenburet-system eller blir det onödigt med flera uppvärmningssystem då luftvärmepumpen redan värmer upp huset?
Tacksam för tips...
Uppvärmning idag är via luftvärmepump och varmvatten kommer från en elektrisk varmvattenberedare på ca 80L. I huset finns en gammal vedpanna som inte använts sen 97 med vattenburen värme och nya radiatorer dock oklart om systemet fungerar.
Om vi köper huset kommer VVB bytas ut till en större och jag skulle då vilja ha möjligheten att koppla in det befintliga vattenburna-systemet men framför allt en solfångare.
Vad är det för lösning jag söker? Finns det möjlighet att ha VVB, ackumulatortank och solfångare till tappvatten och ett vattenburet-system eller blir det onödigt med flera uppvärmningssystem då luftvärmepumpen redan värmer upp huset?
Tacksam för tips...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vilken lösning ni behöver beror ju helt och hållet på hur mycket energi ni behöver tillföra för att få ett drägligt inomhusklimat.
Ett par punkter:
a)
Varför skall ni byta varmvattenberedare? En 80-liters är kanske i minsta laget.
Men genom att koppla om den till trefasanslutning bör den räcka till en tvåbarnsfamilj.
(Jag har själv haft en 110-liters beredare med två barn i åldern upp till 17 år, och aldrig haft problem med brist på varmvatten.
Dock bara dusch, inget badkar)
b)
Eftersom det redan finns ett vattenburet radiatorsystem i huset kanske en luft-vatten värmepump skulle passa er bättre?
Men jag vet inte om man kan få ekonomi i ett solvärmesystem uppe i Uppsalatrakten, sett på årsbasis.
Ett par punkter:
a)
Varför skall ni byta varmvattenberedare? En 80-liters är kanske i minsta laget.
Men genom att koppla om den till trefasanslutning bör den räcka till en tvåbarnsfamilj.
(Jag har själv haft en 110-liters beredare med två barn i åldern upp till 17 år, och aldrig haft problem med brist på varmvatten.
Dock bara dusch, inget badkar)
b)
Eftersom det redan finns ett vattenburet radiatorsystem i huset kanske en luft-vatten värmepump skulle passa er bättre?
Men jag vet inte om man kan få ekonomi i ett solvärmesystem uppe i Uppsalatrakten, sett på årsbasis.
Byte av VVB av beror på att jag inte tror att den kommer räcka. Kopplar man inte redan alla VVb på trefas? Om inte går alla VVB att koppla in på trefas?
Luft/vatten har jag funderat på men vill inte ha två utomhusaggregat(luft/lift och luft/vatten) på varsin sida om huset.
Frågan om det är nån idé att skaffa ett system till?
Luft/vatten har jag funderat på men vill inte ha två utomhusaggregat(luft/lift och luft/vatten) på varsin sida om huset.
Frågan om det är nån idé att skaffa ett system till?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
De mindre beredarna brukar nog levereras med anslutningssladd och stickpropp för vanligt jordat uttag.lmoberg skrev:
Men kan kopplas om för trefasanslutning.
Dvs 1-fas 1 kW till 2-fas 3 kW. Se här till exempel:
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/
Vi drev vår 110 liters Thermia beredare på enfas 230 Volt och det räckte bra för en tvåbarnsfamilj.
Eftersom systemet inte har använts sedan 97 bör du kontrollera skicket först innan du funderar på att använda det. Varför inte koppla ihop systemen istället för att ha det åtskilda? Vilken värmekälla ska komplettera systemet i stället för vedpannan? Kanske en luft/vattenpump som knockonwood föreslår? Är det en luft/luft värmepump du har så är den bara ett komplement och andra värmekällor behövs när det är kallt.
Det finns ackumulatortankar som är som en vvb eller med inbyggda slingor för att värma varmvatten. Det finns också vvb som går att ansluta till solvärme men där är kostnaden ganska stor i förhållande till vinsten.
Det finns ackumulatortankar som är som en vvb eller med inbyggda slingor för att värma varmvatten. Det finns också vvb som går att ansluta till solvärme men där är kostnaden ganska stor i förhållande till vinsten.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vi vet väl inte om inte luft/luft-värmepumpen räcker för att värma huset.slurppe99 skrev:
Jag har själv en sådan som huvudsaklig värmekälla och det räcker gott här hos mig.
Bor visserligen lite längre söderut
Iom att luf/luft pumpen är installerad nu i år av säljaren så är det oklart om den orkar värma hela huset en vinter.
Om jag minns rätt så är det en elpatron i pannan och om den har använts borde ju det vattenburna systemet fungera!
Om jag minns rätt så är det en elpatron i pannan och om den har använts borde ju det vattenburna systemet fungera!
Det blev köp av huset som jag skrev om.... 😁
VVB är på 90L bör räcka till två vuxna och en nyfödd. Finns bara en duschkabin, inget badkar.
Luftvärmepumpen ska tydligen räcka ner till -30, frågan är hur bra verkningsgrad den har då.
Vedpannan är inte använd den 97 men elpatron fungerar och det vattenburna systemet är renoverat in till och med radiatorerna.
Så till vintern ska sotaren få ta tag i pannan så kollar vi på nya lösningar till nästa år...
VVB är på 90L bör räcka till två vuxna och en nyfödd. Finns bara en duschkabin, inget badkar.
Luftvärmepumpen ska tydligen räcka ner till -30, frågan är hur bra verkningsgrad den har då.
Vedpannan är inte använd den 97 men elpatron fungerar och det vattenburna systemet är renoverat in till och med radiatorerna.
Så till vintern ska sotaren få ta tag i pannan så kollar vi på nya lösningar till nästa år...