Hej!

Jag håller på att rita om ett Anebyhus som enl standard i katalog skulle gå på nyckelfärdigt 1520000.

Vi har med hjälp av Trivselhus fått fram ett kanonhus, men det går på dryga 1.8.. Så jag får väl släppa Trivselhus då och tänka om, så har ni ngt att tillföra om Aneby?

Tack på förhand

Dom har skött sig bra genom hela vår process. Ordning och reda på sina papper och god respons men jag tror det beror väldans på vilken lokal säljare du har kontakt med.

Dock, se till att hålla ca 5% av det totala beloppet för annars kan det bli svårt att få de sista sakerna åtgärdade och kompletterande leveranser gjorda. Gäller väl de flesta husleverantörer...

/Fred

FredrikB skrev:
Dom har skött sig bra genom hela vår process. Ordning och reda på sina papper och god respons men jag tror det beror väldans på vilken lokal säljare du har kontakt med.

Dock, se till att hålla ca 5% av det totala beloppet för annars kan det bli svårt att få de sista sakerna åtgärdade och kompletterande leveranser gjorda. Gäller väl de flesta husleverantörer...

/Fred
Hej Fred!

Vilket hus byggde ni? Jag håller på att modifiera om Tulpanstigen (914) för att få det att passa in på vår tomt. Jag fick ett pris nyckelfärdigt med orginalutförande på 1 530 000, vet inte hur det överrensstämmer med verkligheten men jag tycker att det var ett bra pris. (åsså allt extra till det då... ;-).

vad tjatig jag är, har ju skrivit vad det kostar, men det var 530 och inte 520... :)

Vi gav dom en egen ritning på planlösning och fasad och de räknade så det är nog ett one-off bygge, arkitektritat tror jag det heter (hehe).

/Fredrik

Vi har byggt ett ganska standard 1.5 plans 914
Allt har gått mycket bra, Aneby och säljaren har skött sig. Tycker att Aneby ger bra standard för pengarna och att husen är väldigt fina.

Dock är det ju så att huruvida bygget går bra eller inte beror ju till största delen på entrepenören som uppför huset. Denne har ju inte egenteligen har med Aneby att göra. Vi byggde med den entrepenör som säljaren samarbetade med, och det gick också ganska bra.

Vi hade delad entrepenad (= 3 kontrakt), vilket många tycks vara livrädda för. Jag såg inga större problem med detta, det var fast pris på tomten, fast pris på byggsatsen och fast pris på entrepenaden. Jag har svårt att se hur något skulle kunna ha ramlat mellan stolarna.

K
Har byggt ett modifierat 913, är nöjd, Anebyhus har skött sej bra, hade en väldigt bra säljare. Byggde på delad entreprenad också, inga problem med det. Hade inte fast pris på entreprenaden, är inte helt klar ännu, (inredning i garage samt ett badrum kvar).

aneby914 skrev:
Vi har byggt ett ganska standard 1.5 plans 914
Allt har gått mycket bra, Aneby och säljaren har skött sig. Tycker att Aneby ger bra standard för pengarna och att husen är väldigt fina.

Dock är det ju så att huruvida bygget går bra eller inte beror ju till största delen på entrepenören som uppför huset. Denne har ju inte egenteligen har med Aneby att göra. Vi byggde med den entrepenör som säljaren samarbetade med, och det gick också ganska bra.

Vi hade delad entrepenad (= 3 kontrakt), vilket många tycks vara livrädda för. Jag såg inga större problem med detta, det var fast pris på tomten, fast pris på byggsatsen och fast pris på entrepenaden. Jag har svårt att se hur något skulle kunna ha ramlat mellan stolarna.
Ahh, samma hus! Vad kostade ert hus och vilka tillval gjorde ni?

Delad entreprenad.. hur går man tillväga då? Kontaktar en byggfirma och frågar vad de ska ha för att bygga huset helt enkelt eller? Måste vi själva då rycka tag i bygg/vvs osv när det är dags för dem, eller är det ändå ngn som koordinerar arbetet?

Vårt pris i grundutförande var för byggsatsen var 731300, för entrepenaden 655600. (juni 2003) Då ingick allt utom att vi spacklade, målade och tapetserade in och utvändigt. Material till detta ingick dock. Övervåningen helt oinredd.
Vi gjorde inte så mycket tillval eftersom standarden i grundutförande är bra. Vi ändrade en del i köket, valde oljat ekgolv istället, duschvägg i badrummet var det väl. Det gick på ungefär 55000. Tillkom gjorde tomt, bygglov, lagfart, räntor, byggel, vägavgift, VA+elanslutning och kvalitetsansvarig.
Vårt hus byggdes av en entrepenör som Anebys säljare har samarbete med. Eftersom säljaren ägde tomten så var så att säga villkoret att bygga med honom. Vi fick ett fast pris på uppförandet redan första gången vi träffade säljaren.

aneby914 skrev:
Vårt pris i grundutförande var för byggsatsen var 731300, för entrepenaden 655600. (juni 2003) Då ingick allt utom att vi spacklade, målade och tapetserade in och utvändigt. Material till detta ingick dock. Övervåningen helt oinredd.  
Vi gjorde inte så mycket tillval eftersom standarden i grundutförande är bra. Vi ändrade en del i köket, valde oljat ekgolv istället, duschvägg i badrummet var det väl. Det gick på ungefär 55000. Tillkom gjorde tomt, bygglov, lagfart, räntor, byggel, vägavgift, VA+elanslutning och kvalitetsansvarig.
Vårt hus byggdes av en entrepenör som Anebys säljare har samarbete med. Eftersom säljaren ägde tomten så var så att säga villkoret att bygga med honom.  Vi fick ett fast pris på uppförandet redan första gången vi träffade säljaren.
Ja, det börjar luta mot Aneby.. det hus jag har varit inne i känns så rejält. Och ägarna av huset är supernöjda.. Men jag undrar hur det kan vara lite billigare med bibehållen hög standard? eller har jag missat ngt??

Jag skulle inte bygga ett Anebyhus, åtminstone inte i Nacka. Gå in på TV3-programmet Efterlyst på nätet och sök på Anebyhus. De hade tydligen entreprenörer som använde sig av otäcka indrivningsmetoder. Å andra sidan lär de inte ha kvar dessa...

Ken skrev:
Har byggt ett modifierat 913, är nöjd, Anebyhus har skött sej bra, hade en väldigt bra säljare. Byggde på delad entreprenad också, inga problem med det. Hade inte fast pris på entreprenaden, är inte helt klar ännu, (inredning i garage samt ett badrum kvar).
Vilken säljare är det? Jag har varit i kontakt med Stig som sitter i Gagnef. Han verkar helt ok. Själv ska vi bygga (om vi nu bygger) på Alnö utanför S-vall

ulda skrev:
Jag skulle inte bygga ett Anebyhus, åtminstone inte i Nacka. Gå in på TV3-programmet Efterlyst på nätet och sök på Anebyhus. De hade tydligen entreprenörer som använde sig av otäcka indrivningsmetoder. Å andra sidan lär de inte ha kvar dessa...
Hmm.. kanske därför husen är relativt billiga ;-) Nej, fy vad hemskt att råka ut för ngt dylikt!!

Till Majlon:
Vart på Alnö har du tomt? Själv håller vi på att teckna oss för en tomt på Säterskogen ::). Vi har tidigare tittat lite på anebyhus och haft lite kontakt med samme säljare, för ett år sen.

hulimskulim skrev:
Till Majlon:
Vart på Alnö har du tomt? Själv håller vi på att teckna oss för en tomt på Säterskogen ::). Vi har tidigare tittat lite på anebyhus och haft lite kontakt med samme säljare, för ett år sen.
Skoj! Vi har tingat en tomt ovanför Vattentornet, en bit förbi Alnö ridklubb. Det hela beror på hur mycket det kommer att kosta att dra kommunalt vatten från alnö mekaniska (industrifastighet) Var har ni tomt mer exakt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.