7 392 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Slipar ni och rundar av ändträ? Eller slipar i efterhand?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Lägger min första "riktiga" trall nu och klurar på ändträt. Trallen är ju inte exakt lika formad, någon har kupat sig lite redan osv. Det gör ju att två trallbrädor mot varandra kan göra att det blir en liten kant. Typ sådant man kan störa sig på kanske
När jag lägger trallens ändträ mot frisen så slipar jag av den lite så den blir rund. Hur gör ni andra? Slipar ni ner alla ändar, eller lägger ni trallen och slipar av lite på eventuella ojämnheter när den är lagd?
När jag lägger trallens ändträ mot frisen så slipar jag av den lite så den blir rund. Hur gör ni andra? Slipar ni ner alla ändar, eller lägger ni trallen och slipar av lite på eventuella ojämnheter när den är lagd?
Man kan också bort några mm, 4-5mm, på frisen så den rundade kanten försvinner, då får du en slät yta.
Men själv gör jag inget annat än att se till att det finns underlag att kunna dra fast trall och fris ordentligt så den inte kan röra sig.
Redigerat:
När jag fasar/rundar kanter använder jag kant eller överhandsfräs, men alla har inte det så att putsa med slippapper är ett alternativ.
Men själv gör jag inget annat än att se till att det finns underlag att kunna dra fast trall och fris ordentligt så den inte kan röra sig.
Redigerat:
När jag fasar/rundar kanter använder jag kant eller överhandsfräs, men alla har inte det så att putsa med slippapper är ett alternativ.
Redigerat:
Jag har varit så rationell att jag:
1. Lagt trallen, lite för för långt ut och ojämnt.
2. Sågat av kanten rakt med cirkelsåg mot anhåll (sänksåg i mitt fall)
3. Slipat ner kanten/hörnet med oscillierande slipmaskin och typ 60-papper. Med en rundning som jag siktar på blir ungefär som den hyvlade rundningen på trallbräderna.
4. lagt frisbräder.
De enda kanter/ändar jag slipat bräda för bräda är de som inte går att komma åt efter det är lagt, i huvudsak frisbrädernas ändar alltså.
1. Lagt trallen, lite för för långt ut och ojämnt.
2. Sågat av kanten rakt med cirkelsåg mot anhåll (sänksåg i mitt fall)
3. Slipat ner kanten/hörnet med oscillierande slipmaskin och typ 60-papper. Med en rundning som jag siktar på blir ungefär som den hyvlade rundningen på trallbräderna.
4. lagt frisbräder.
De enda kanter/ändar jag slipat bräda för bräda är de som inte går att komma åt efter det är lagt, i huvudsak frisbrädernas ändar alltså.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Brädorna mot frisen känns naturliga att slipa ner lite (eller fräsa, hur man nu väljer att göra) då det annars blir en skarp kant som möter en avrundad fris - men jag tänker även trallände mot trallände som läggs "som vanligt" på längden. Märker ju att det lätt kan bli en liten kant här o där då brädorna inte har exakt samma form, så även om man lägger dem kloss an så kan det bli någon milimeter i ett hörn osv.
Går ju att slipa lite lätt på alla skarvar som man slipar ihop dem när altanen är på plats kanske. Tänker mig spontant att man kan störa sig om man kommer ut en morgon i strumplästen och så känner man en sådan där skarv under foten.
Går ju att slipa lite lätt på alla skarvar som man slipar ihop dem när altanen är på plats kanske. Tänker mig spontant att man kan störa sig om man kommer ut en morgon i strumplästen och så känner man en sådan där skarv under foten.