Vi vill vidga en dörröppning i ett hus med liggande timmer. Vi är osäkra på om timret i sig kommer att räcka för hållfastheten när man gör öppningen större. Hur kan man staga upp på ett bra sätt? Min spontana idé är att sätta en konstruktion av stålbalkar på sidorna och i överkant på öppningen (som ett kantigt uppochnervänt U). Jag har hört att man kanske inte borde staga upp på det sättet eftersom förstärkningen skulle kunna lyfta ovanliggande stockar om huset sätter sig - men huset är gammalt (1850) så det borde väl ha satt sig ganska färdigt?

Mina föräldrar bor i ett liknande timmerhus och de har aldrig behövt förstärka/avväxla vid liknande modifikationer. Timmerstommen blir ju som sin egen avväxling, men det beror ju såklart på hur mycket bredare du ska göra dörröppningen oxå.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Problemet är att man tidigare har öppnat en dörröppning rakt ovanför... Ett tips jag fick var att sätta en l-formad konstruktion med en balk längs taket som sitter i 90 graders vinkel mot en balk som skruvas i ytterväggens insida...

Det blev inga förstärkningar efter konstruktör kopplades in och räknade. Syll och stock ovanför hela så det var inga problem att ta upp dörröppningarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.