Skriv ner det där på engelska och låt petternicklas skicka in det till utvecklingsavdelningen. Snacka om att förkorta batteriets livslängd helt i onödan. Är det nåt det borde jobbas på i mjukvaran till kommande uppdateringar så är det ju att minska strömförbrukningen när den bara står och väntar (alternativt driva den via laddaren så den inte tar energin från batteriet).
 
Så har det hänt, efter att ha fungerat helt felfritt i flera månader så rymde "Taurus".
Oturligt nog lyckades den köra in under frugans bil vilket resulterade i en ganska demolerad robot när hon skulle köra iväg...
Försäkringsbolaget täcker kostnaden men jag har svårt för att hitta en ny på nätet, är det någon som vet någon butik i skåne som har den ?
 
Kolla med jem o fix i Älmhult. Såg en stående i ingången förra helgen. Pris 6995
 
Hm. Nu när det är extremt fuktigt ute tycker jag att min grässmatta blivit nertrampad på ganska stora områden. Av gräsklipparen alltså. Klipphöjden är 37mm men viker man upp gräset är det 5-6 cm på kanske 30% av arean.
Har ändrat så att klipparen startar kl 11 då det är mindre fuktigt och sänkt till 32 mm.

Kanske borde klippa ännu kortare nu när det är fuktigt och inte speciellt mycket sol? Så att gräset reser sig? Jag har haft lite högre klipphöjd just för att det inte ska torka och dö i solen, men det är knappast ett problem nu...

Upptäckte också att sänker man till 20 mm så går klippmotorn ner i varv ganska kraftigt och då går gräsklipparen ner i hastighet också. :)
 
Ang. höjden så brukar jag höja min på hösten. Just nu kör jag på 40. Inga problem med spår. Men har extremt tunna o fina strå så de lägger sig inte och klipps lätt av.
 
martin43 skrev:
Är grymt nöjd nu, mest med mig själv iofs :cool:, efter att ha tittat på elförbrukningen från UPSen som bl.a. min Landroid är ansluten till och tagit fram exakta snitttider för Klipptid1, laddtid1, klipptid 2..n, laddtid 2..n.

Klipp/laddtid 1 är första passet för dagen på schemat, och det beror på hur laddat batteriet är eftersom Landroiden alltid drar ur sitt batteri när den står i laddstationen (wtf). Pass 2 och framåt är sedan alltid lika lång klipp/laddtid eftersom det blir hela cykler så att säga.

När den är i vila laddar den batteriet ca 0,69 timmar var 6,9h, dvs 9% av tiden. Eftersom en normal laddning tar 1,17h och Li-Ion laddar sakta på slutet är det ca 70% den trycker i varje gång (har ej verifierat detta, det är en gissning). På ett vilodygn drar den alltså ner batteriet till 30% FYRA gånger och laddar sedan upp det. Detta sammanfaller med gränsen då den avbryter klippning och går in för att ladda TROR jag. Har inte kollat detta så noga heller.

Med detta som underlag har jag gjort ett Excel-schema där man anger antal pass man vill ha per vecka och hur många dagars vila man vill ge gräset, så får man ut hur man skall programmera så att man är säker på att det blir det antal pass man vill och inga "avbrutna" pass. Jag tar beräknad tid för klippning och laddning plus halva laddtiden för sista laddningen. Jag har automatisk växling mellan fram och baksida så det ligger också i schemat. Det fungerar skitbra med fullständiga klipppass helt enl schemat och tiderna har stämt inom tio minuter för varje klippass.[bild]

Här ser man att den fulingen tjuvladdar när den är i vila (onsdagar har den ledigt), och idag har den kört tre fulla pass med schemalagd tid 07:00-13.23 enl schemat, och den hade klippt klart pass 3 och gick in för laddning mellan 12.55-13:00, beräknat 12:50)
[bild].

Tänkte bifoga filen ifall nån vill ha den men hur gör jag?
Den skulle jag vilja ha. Det måste ju gå att lösa?
 
martin43 skrev:
Hm. Nu när det är extremt fuktigt ute tycker jag att min grässmatta blivit nertrampad på ganska stora områden. Av gräsklipparen alltså. Klipphöjden är 37mm men viker man upp gräset är det 5-6 cm på kanske 30% av arean.
Det där tycker jag också. Åtgärden har varit att öka klipptiden med 50%, men jag har bara kört så en vecka så det är lite tidigt att säga om det hjälper. Tanken är förstås att klipparen inte hinner klippa gräset innan det blivit för långt, och långt gräs ligger nog ner längre tid än kort.
 
Nu är det höst, och snart står vintern för dörren. När tycker ni att det är dags att låta Lennart gå i ide i garaget?
 
Vreta Kloss skrev:
Nu är det höst, och snart står vintern för dörren. När tycker ni att det är dags att låta Lennart gå i ide i garaget?
När gräset inte längre behöver klippas så klart? Eller var det det som var frågan kanske?
Min får gå tills gräset slutar växa.
 
svartöra skrev:
Det där tycker jag också. Åtgärden har varit att öka klipptiden med 50%, men jag har bara kört så en vecka så det är lite tidigt att säga om det hjälper. Tanken är förstås att klipparen inte hinner klippa gräset innan det blivit för långt, och långt gräs ligger nog ner längre tid än kort.
Ja. Jag tänker också att eftersom klipparen bara klipper mellan hjulen så åker den ju runt och mosar ner gräset också.
 
martin43 skrev:
Ja. Jag tänker också att eftersom klipparen bara klipper mellan hjulen så åker den ju runt och mosar ner gräset också.
Nedmosat gräs verkar inte vara ett vanligt fenomen, åtminstone inte när jag frågat runt på jobbet. Fast folk har mest Husqvarna. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad beroende på märke när det gäller slumpklippare.

Efter närmare två veckor tycker jag nog att det hjälpte att öka klipptiden, fast jag får ju ändå ta fram den vanliga klipparen eftersom det börjar bli dags att dammsuga upp löven...
 
svartöra skrev:
Nedmosat gräs verkar inte vara ett vanligt fenomen, åtminstone inte när jag frågat runt på jobbet. Fast folk har mest Husqvarna. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad beroende på märke när det gäller slumpklippare.

Efter närmare två veckor tycker jag nog att det hjälpte att öka klipptiden, fast jag får ju ändå ta fram den vanliga klipparen eftersom det börjar bli dags att dammsuga upp löven...
Aha. Jag har också ökat klipptiden (se inlägg om schemaläggning ovan), men eftersom gräset redan ligger ner ska det få vila några dagar så får jag se om det reser sig innan jag kör ut klipparen igen. Så länge det ligger ner funkar det ju inte. Har kört ner till 32mm först så tänkte jag att det reser sig lättare. Sen blir det 40-45mm "höstmode". Jag har ju lagt i vikter i hjulen också, så eventuellt ökar ned tillplattningseffekten, men jag vill helst inte ta ur dem för gräsklipparen slirar mycket mindre med vikterna.

Löven får Landroiden mumsa i sig och finfördela, än så länge är det inte så många. :)
 
martin43 skrev:
När gräset inte längre behöver klippas så klart? Eller var det det som var frågan kanske?
Min får gå tills gräset slutar växa.
Förstås. Jag får erkänna att jag är ganska ny på både gräsmattor och robotgräsklippare. Min tanke var att nattfrost och minusgrader antagligen inte är så bra för vår lille kinesiske vän. När slutar gräset växa? :)
 
Vreta Kloss skrev:
Förstås. Jag får erkänna att jag är ganska ny på både gräsmattor och robotgräsklippare. Min tanke var att nattfrost och minusgrader antagligen inte är så bra för vår lille kinesiske vän. När slutar gräset växa? :)
Stäng av klipparen och vänta så märker du.
Den bör inte stå ute i minusgrader om den skall ut och klippa, i alla fall inte om den inte har något hus att ta skydd i. Gräset är ju ofta fuktigt och det lär väl frysa lite här och där i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.