12 754 läst · 14 svar
13k läst
14 svar
Kapa lite asfalt, vilken diamantkapskiva ska jag skaffa?
På vår parkeringsplats framför garaget ligger det en bit asfalt som är i uselt skick. Precis framför tröskeln till garaget är det två sänkor där det samlas vatten vilket är mycket störande då den ena är precis där man vill gå för att komma in i garaget.
Den långsiktiga lösningen är anlita någon för att riva bort all asfalt, lägga nya bärlager, montera aquaränna och sedan lägga marksten. Dock ligger detta några år framåt i tiden på grund av andra prioriteringar. Fram tills dess vill jag få bort pölarna och har mha av en bilningsspik och handslägga skapat ett par smala rännor mot dagvattenbrunnen så nu töms pölarna. Jag vill dock bredda dessa rännor för att de inte ska täppas till av minsta höstlöv och tänkte därför skaffa någon billig diamantkapskiva till vinkelkapen. Kollade på Biltema och de har två varianter, en med homogen skiva och en där skivan har som jack i sig. Vad skiljer dessa åt och vilken bör jag välja till mitt lilla projekt? Det gör ju heller inget om kapskivan kan användas till annat än bara kapa asfalt framöver...men jag är inte intresserad av att lägga flera hundralappar på skivan så någon Festool-variant är inte aktuellt.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-19430/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-19346/
Den långsiktiga lösningen är anlita någon för att riva bort all asfalt, lägga nya bärlager, montera aquaränna och sedan lägga marksten. Dock ligger detta några år framåt i tiden på grund av andra prioriteringar. Fram tills dess vill jag få bort pölarna och har mha av en bilningsspik och handslägga skapat ett par smala rännor mot dagvattenbrunnen så nu töms pölarna. Jag vill dock bredda dessa rännor för att de inte ska täppas till av minsta höstlöv och tänkte därför skaffa någon billig diamantkapskiva till vinkelkapen. Kollade på Biltema och de har två varianter, en med homogen skiva och en där skivan har som jack i sig. Vad skiljer dessa åt och vilken bör jag välja till mitt lilla projekt? Det gör ju heller inget om kapskivan kan användas till annat än bara kapa asfalt framöver...men jag är inte intresserad av att lägga flera hundralappar på skivan så någon Festool-variant är inte aktuellt.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-19430/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-19346/
Båda funkar. Jag kör något som liknar den första varianten i granit och betong och det går utmärkt. Min skiva är från jula och har överlevt närmare 100m kapning i granit och betong.....några superduperskivor som är dyra behövs inte.
Fint! För mig handlar det om quick n´dirty-jobb som denna skiva ska klara. Blir det något projekt framöver som kräver precision så kanske det kan vara värt att skaffa dyrare grejer, men då är det nog i första hand vinkelkapen som bör bytas!
Vad kan skillnaden mellan den homogena skivan och den spårade vara? Det kan ju inte bara vara utseendet...
Vad kan skillnaden mellan den homogena skivan och den spårade vara? Det kan ju inte bara vara utseendet...
Till asfalt ska du egentligen ha något som kallas för "katastrofklinga". Man brukar köra dessa i material som riskerar att kleta ihop, som t.ex asfalt eller tjock tjärpapp.
Båda de du länkat till är till för sten, men om du ska köpa en av dem så ska du ha den slitsade, där är segmenten grövre än själva rondellen, och avstånden större mellan segmenten - mindre risk för klethaveri.
Båda de du länkat till är till för sten, men om du ska köpa en av dem så ska du ha den slitsade, där är segmenten grövre än själva rondellen, och avstånden större mellan segmenten - mindre risk för klethaveri.
Du har säkert rätt Freddex men i mitt fall känns det väldigt överkurs med katastrofklinga. Det känns också rätt att ta den slitsade eftersom jag inbillar mig att slitsarna hjälper till att kyla klingan med mindre risk för klet som resultat.
Fint att få 1:a-handsinformation av erfarenheter av 237! Tack! Dock verkar det som att det blir JULAs variant istället eftersom Biltema envisas med att bara bygga varuhus i södra StorStockholm...
Fint att få 1:a-handsinformation av erfarenheter av 237! Tack! Dock verkar det som att det blir JULAs variant istället eftersom Biltema envisas med att bara bygga varuhus i södra StorStockholm...
Redigerat:
Nej jag förstår det, katastrofklingorna är snuskdyra. Jag tror dessutom att de är svåra att få tag på i små dimensioner, de används ju huvudsakligen på motorkap.Paxman skrev:Du har säkert rätt Freddex men i mitt fall känns det väldigt överkurs med katastrofklinga. Det känns också rätt att ta den slitsade eftersom jag inbillar mig att slitsarna hjälper till att kyla klingan med mindre risk för klet som resultat.
Det var mer en referenskommentar, du vill ha segment som är grövre än själva rondellen, gärna med slitsar som växer innåt.
Det lilla du ska köra tror jag funkar med i princip vad som helst men det skadar ju inte att göra det lätt för sig
Lycka till! Glöm inte glasögon och andningskydd.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag kapade upp en ruta om 1×1 med en slitsad klinga. Gick hur bra som helst. Swedol och Hornbach har också billiga klingor.
Sitter 100m ifrån på dagarna och ser bygget från fönstret. Adressen är nettovägen.Paxman skrev:
http://www.fastighetssverige.se/artikel/biltema-till-veddesta-14281/