Din hyvel, joegge, ser onekligen ut att vara ganska lik en typ 8. Jämfört med den 5½ som är på bilden är anliggningsytan lite mindre men det kan vara inom variationen. Det är troligt att det är en gammal Stanley du har, tror i alla fall inte det gjordes svenska kopior så tidigt. Tänk också på att den typstudie som finns på Stanley-hyvlar utgår från #4. Då #8 är något ovanligare är det inte otroligt att vissa förändingar sker lite senare, tex då gjutmodellerna är utslitna.
Du kan kolla på hyperkittens timeline och få lite input för att ytterligare säkra bedömningen. Kolla sista stycket "Bed" Du kan ju då också få ett hum om vilka typer som har ett hyveljärnsstöd som passar.
/B
Det låter som din knopp kan vara original, dvs låg modell. I så fall är den troligen av rosenträ.

Det är definitivt en Stanley då gängorna är Stanleys egna. Handtaget är hemsnidat, knoppen mest troligt original med tanke på finishen i borrhålet. Spännklaffen är rätt, strax under 2 5/8" med "nyckelhål" och utan text.

Enligt Hyperkitten och http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html är det en 8, men som sagt inget verkat hugget i sten gällande modellförändringar.

Nackdelen med en 8 är bredden på sätet och järnet, det är enda storleken med 2 5/8" bredd.

Jag saknar säte och stål i rätt bredd, EAB stålet som satt i är 65mm, dvs 1,5 mm för smalt.

Jag har hittat delarna i USA, men det går lös på ca 700 spänn innan de är hemma hos mig för montering.
Jjag avvaktar och håller ögonen öppna på loppis.

700 för delarna på plats låter som ett fynd. Var hittar du det? Jag tror att det blir svårt att hitta något på loppisar i Sverige. Jag har hittills bara hittat en #8 i det vilda. Hyvlar.se har hock-järn och spånklaff som passar.
/B

Jag har själv letat delar, det finns men räkna med att det kostar en slant att få hem från USA om du inte har tur att hitta något närmare. Priset du angav känns helt rimligt. Annars så kika på e-bay i england så kan du nog hitta en 8:a (komplett) för det priset.

Det är eBay jag har som källa.

Englands priserna är inte långt från Trad-yra och fraktpriserna från England är lika vansinniga som de svenska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.