Kanske läge att hyra in nån som kan ta en titt på huset med värmekamera? (Fast det bör ju givetvis göras när det är kallare ute)
 
Har nästan samma, stenhus från 1929 och 230kvm, gjorde av med 14ton pellets innan jag skaffa bergvärme, gör nu av med 19-20000kwh el inkl hushållsel.

en gammal panna har kass verkningsgrad
 
Åsa Lund
Har snackat med en sotare som själv har pelletspanna. Pannan ska SOTAS, inte tömmas på aska, varje vecka för att få så bra verkningsgrad som möjligt. Kolla även rökgastemperaturen som nån annan var inne på.
Sen hade jag nog bytt fönster, inte minst för komforten/känslan.
Läs på på lite om energibesparing på olika sidor och lägg sen in siffror i LCC-kalkyl från Miljöstyrningsrådet, riktigt bra mall som förtjänar mer uppmärksamhet :)
http://www.msr.se/sv/Upphandling/LCC/Kalkyler/
 
AntonBe skrev:
Som rubriken lyder så behöver jag några tips på vad man kan göra åt ett hus som använder upp till 14 ton pellets per år. Jag vet att det är svårt utan att besöka huset, men jag ska skriva några av de idéer jag har och ni får kommentera vad ni tror om dem. Huset är på 228 kvadrat fördelat på två våningar, samt 114 kvadrat källare. Dessutom finns kallvind som används som förråd. Huset är byggt 1938. Det är i en mindre tätort där detaljplanen är väldigt löst skriven, så att få bygglov bör inte vara problem på de flesta ändringar.

1. Tilläggsisolera taket. Detta är ett "måste" som jag ser det. I dagsläget är det ca 1 dm sågspån på vindan, så att antingen isolera taket utvändigt och mellan takstolarna eller bara vindan får vi se, men något av det är väldigt intressant.

2. Byta pelletspanna. Nuvarande panna är en gammal oljepanna där förra ägaren installerat en pelletsbrännare år 2004. Vad kan man tjäna på detta, och lönar det sig? Kan säga att enda ventilationen är murstock och att uttemperaturen i radiatorsystemet går uppemot 80 grader, så jag vet inte om bergvärme är ett bra alternativ, vad tror ni?

3. Tilläggsisolera fasad. Det sitter nu puts på fasaden som kan fräschas upp, men den är i helt ok skick. När vi renoverade ett rum såg vi fasaden, det är puts på ca 2 dm tjockt solitt trä, sen gipsskivor. Att tilläggsisolera inifrån har vi inte så stor lust med då de flesta rum är i bra skick. Dessutom kan det bli fuktskador på trät vid fasaden? (rätta mig om jag har fel) Att tilläggsisolera utifrån skulle innebära en hel del jobb. Lönar det sig? Ska man lägga på ny puts om man gör det eller ska man ta en annan fasad?

4. Byta fönster. Fönstrena är i dagsläget gamla tvåglasfönster, vissa av fönsterna har dessutom glas som har spruckit. Fast jag vill inte ta det i omgångar utan vill helst byta alla samtidigt. Om man dessutom ska byta fasad kan man ta detta samtidigt, även om det blir en väldigt stor kostnad vid ett tillfälle då.

5. Justera in värmesystemet gjorde vi förra vintern men försöker hålla kontinuerlig koll så att vi får rätt innetemp i alla rum. Vi har fullt pådraget i de rum där vi vill ha varmast, sen drar vi ner i de rum som kan vara kallare.

Dela gärna med er av idéer, tankar och tips. Kommer ni på något annat så är det bara att fråga/föreslå.
Hej.
Byt ut anläggningen till Värmepump Luft /Vatten som drivs med solpaneler.Du får ett årscoop på ca 5,5.Billigare kan du inte värma upp huset.Under 10000:pay off tid under 10 år sedan har du en kostnad i 30-40 år på ca 5000:-/år.Inkluderat utbytet av kompressor 2 ggr.
 
Är väl inte helt otroligt att pannan är så pass dålig så att verkningsgraden bara ligger kring 50% ?

Med så stor förbrukning finns ju större möjligheter att det är lösamt med dyrare investeringar. Går säkert att komma ner i en tredjedel av energibehovet genom att isolera och se över ventilationen och åtgärda värmesystemet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vad är det för panna? Kör ni mot acktankar? Vad är det för brännare? Hur ofta sotar ni pannan? Vad är det för radiatorer? Har du shuntautomatik som är justerad korrekt? Hur fungerar cirkulationspumpen, går den på max kanske?

Fönstren hade jag inte bytt utan sett till att de är täta och även bytt innerglaset til energiglas. Det är inte svårt att göra själv. Du klarar lätt av en båge per kväll om du är någotsånär händig. Man behöver heller inte måla om man inte vill eftersom kittfalsen inte syns mellan glasen.

Är huset dragigt i övrigt? Ytterdörren? Eventuell balkongdörr?

Många frågor.. :rolleyes:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Snigla skrev:
Är det verkligen lönt (ekonomiskt) att byta ut fönsterna bara för att?

Så fort jag tagit upp den frågan med nån (hantverkare/besiktningsmän/"energirådgivare") så har de alla sagt att det är väääldigt lång återbetalningstid på det hela (eller vad man ska säga) och närapå onödigt (om man läste mellan raderna).. det var mer lönande att isolera tak, sätta gummilister.. ja det mesta var tydligen bättre ekonomiskt..

MEN det gällde ju såklart tvåglasfönster, englasfönster är en annan fråga :)

Sen om man ska göra om fasad, renovera ett rum.. byta ut fönstret för att karmen/bågen är rutten och förstörd..DÅ kunde man med gott samvete välja "ett bättre alternativ".. t ex treglasfönster osv.

MVH Sandra (som eg inte vet så mycket om fönster, men som sagt.. har fått många kommentarer, när jag tagit upp frågan.. i klass med "kasta inte pengarna i sjön"..)
En Bekant bytte alla i sin villa, och sänkte sin elräkning vintermånaderna från 10 - 15 000 per månad, ner till 4-7000 per månad.

Så med 3-4 kalla månader per år så är det inte många år innan pengarna är insparade på fönsterbytet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
AntonBe skrev:
Som rubriken lyder så behöver jag några tips på vad man kan göra åt ett hus som använder upp till 14 ton pellets per år. Jag vet att det är svårt utan att besöka huset, men jag ska skriva några av de idéer jag har och ni får kommentera vad ni tror om dem. Huset är på 228 kvadrat fördelat på två våningar, samt 114 kvadrat källare. Dessutom finns kallvind som används som förråd. Huset är byggt 1938. Det är i en mindre tätort där detaljplanen är väldigt löst skriven, så att få bygglov bör inte vara problem på de flesta ändringar.

1. Tilläggsisolera taket. Detta är ett "måste" som jag ser det. I dagsläget är det ca 1 dm sågspån på vindan, så att antingen isolera taket utvändigt och mellan takstolarna eller bara vindan får vi se, men något av det är väldigt intressant.

2. Byta pelletspanna. Nuvarande panna är en gammal oljepanna där förra ägaren installerat en pelletsbrännare år 2004. Vad kan man tjäna på detta, och lönar det sig? Kan säga att enda ventilationen är murstock och att uttemperaturen i radiatorsystemet går uppemot 80 grader, så jag vet inte om bergvärme är ett bra alternativ, vad tror ni?

3. Tilläggsisolera fasad. Det sitter nu puts på fasaden som kan fräschas upp, men den är i helt ok skick. När vi renoverade ett rum såg vi fasaden, det är puts på ca 2 dm tjockt solitt trä, sen gipsskivor. Att tilläggsisolera inifrån har vi inte så stor lust med då de flesta rum är i bra skick. Dessutom kan det bli fuktskador på trät vid fasaden? (rätta mig om jag har fel) Att tilläggsisolera utifrån skulle innebära en hel del jobb. Lönar det sig? Ska man lägga på ny puts om man gör det eller ska man ta en annan fasad?

4. Byta fönster. Fönstrena är i dagsläget gamla tvåglasfönster, vissa av fönsterna har dessutom glas som har spruckit. Fast jag vill inte ta det i omgångar utan vill helst byta alla samtidigt. Om man dessutom ska byta fasad kan man ta detta samtidigt, även om det blir en väldigt stor kostnad vid ett tillfälle då.

5. Justera in värmesystemet gjorde vi förra vintern men försöker hålla kontinuerlig koll så att vi får rätt innetemp i alla rum. Vi har fullt pådraget i de rum där vi vill ha varmast, sen drar vi ner i de rum som kan vara kallare.

Dela gärna med er av idéer, tankar och tips. Kommer ni på något annat så är det bara att fråga/föreslå.

Byt inte panna utan läs på om din brännare och justera in den ned hjälp av rökgastermometer där kan du spara in hel del.

Sen låter det som att det blåser rakt genom huset, byt trasiga glas och sen dit med tätningslister och dammlister mellan glasen så att luften inte cirkulerar så jädra fort.

Se även över dörrar med tätningslister.

Om du har fönster i källaren kan du såga ut frigolitblock om montera i gluggarna till vintern.

Sen lägger du krutet på att isolera vinden istället!

Att tillägsisolera fasaden skulle göra mycket men ska du fortsätta med puts så blir det dyrt.

Sen in med termostater i alla rum så du får en jämn värmekurva helst ihop med shuntautomatik så du inte kör ut för varmt i onödan.
 
Conny Bergkvist skrev:
Hej.
Byt ut anläggningen till Värmepump Luft /Vatten som drivs med solpaneler.Du får ett årscoop på ca 5,5.Billigare kan du inte värma upp huset.Under 10000:pay off tid under 10 år sedan har du en kostnad i 30-40 år på ca 5000:-/år.Inkluderat utbytet av kompressor 2 ggr.
Riktigt så lätt är det väl inte? TS har 80 grader i framledningstemperatur när det är som kallast, om han ska böta till någon VP så måste hela radiatorsystemet även bytas, och på ett så pass stort hus kostar det väldigt mycket. Har själv gjort detta i mitt hus och vet vilka kostnader det handlar om. Ska en rörkrökaren göra jobbet handlar det om ca 5000kr/radiator (standard sotrlek typ 1000x600). Gör man jobbet själv kommer man ner en bra bit, men då bör man vara ganska påläst så att det verkligen ger den effekt man vill när det är klart.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
kulle
Conny Bergkvist skrev:
Hej.
Byt ut anläggningen till Värmepump Luft /Vatten som drivs med solpaneler.Du får ett årscoop på ca 5,5.Billigare kan du inte värma upp huset.Under 10000:pay off tid under 10 år sedan har du en kostnad i 30-40 år på ca 5000:-/år.Inkluderat utbytet av kompressor 2 ggr.
Hur kom du fram till den uträkningen i TS fall ?
 
Hur har du det med ventilationen, installerar du värmeåtervinning så spar du mycket pellets.
 
Hej!
Tycker att det mesta redan är sagt!
När du ska tilläggs isolera vinden så måste du bryta upp alla dom gamla golvplankorna på vinden. Då du får ner isolering där den ska vara och slipper drag i bjälklaget som annars gör isoleringen verkningslös.
Om du vill byta till värmepump så kan du komplettera med några konvektorelement i stället för att byta ut allt. Då kan du sänka framledningstempen.
Nackdelen är att dom inte är helt ljudlösa. Fördel kan vara att du motverkar en del kalldrag från fönster och golv och upplever rummen som varmare. Men inte helt säkert.
Urban
 
kulle skrev:
Hur kom du fram till den uträkningen i TS fall ?
+1 på det! Var bland det snurrigaste jag läst här på länge..
 
Jag hade börjat med att isolera mellan takstolarna för att inte behöva riva upp vindsgolvet. Eventuellt med polyuretan för att få effektivast möjliga isolering om det är ont om plats.

Sedan hade jag utvärderat läget under ett år för att få en uppfattning om läget. Mer isolering kan göra stor skillnad. Jag tilläggsisolerade själv från 10 till 40 cm mineralull och fick dra ner värmekurvan rejält.

Beroende på hur förbrukningen ser ut sedan kan man titta på olika alternativ för vad man kan göra med värmekällan.

Kanske kan man komplettera systemet med en värmepump som kör mot acktank och spetsa med pellets?

Kanske sjunker maximala framledningstemperaruren till 60-70 grader? Isåfall blir bergvärme intressant. Kanske räcker det med att byta några enskilda radiatorer för att få ner framledningstemperaturen?

Kanske kan man komplettera med luft/luft i några rum?

Kanske byta pelletspanna eller byta till flis? Eller komplettera med ved?

Jag hade iallafall lagt tilläggsisolering av fasad eller fönsterbyte långt ned på listan. Det brukar ha ganska marginell effekt och är snarare något man gör i samband med annan renovering.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Hej!
Jag förstår inte det här med att isolera mellan takstolarna?
Jag antar att ni menar att isolera upp i nock på kall vinden???

1. Det är ett jätte jobb att fixa luftspalt, Regla ner och plasta, glesa och isolera.
Och vem gillar att jobba uppåt med armarna.

2. Man får vara försiktig med att spruta polyuretan på en gammal takkonstruktion i trä så den inte ruttnar upp.

3. Dessa åtgärder höjer tempen på vinden med några grader men det är i huset som energin ska sparas, isoleringen gör bäst nytta om den liggermot det som ska isoleras.

4. kalldrag i bjälklaget sabbar allt.

Jag hade brutit upp vindsgolvet.
Fixat luftspalt mot yttertaket.
Reglat upp golvet så det blir 4-500mm isolering.
Ringt någon som sprutar ekofiber eller liknande och fyllt upp.
Spikat tillbaka vindsgolvet.


Övriga åtgärder håller jag med pelpet till fullo. Eller kanske klämma in en kamin :)

Urban
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.