12 467 läst · 17 svar
12k läst
17 svar
Alternativ till Mockfjärds?
Sida 1 av 2
Googlat fram en hel del trådar här på Byggahus när det gäller kostnad och offerter och olika företag när det kommer till fönsterbyten. Men alla har några år på nacken känns det som.
Så hur är läget idag? Har fått en offert från Mockfjärds på vad det skulle kosta och byta samtliga fönster. Ganska stora sådana. Står dock inga exakta mått i offerten (vilket är synd för annars hade jag kunnat använda den som underlag för att begära in offerter från andra aktörer ):
2 st FFDUE Ultimat - Utåtgående fönsterdörr (LF)
6 st TFFE Ultimat - Fast fönster
7 st VFUE Ultimat - Vridfönster
Detta till en kostnad av knappt 150 000:- (Då är arbetskostnaden rabatterad så att det med ROT blir 0:- i arbetskostnad). Vilket gör att det landar på 10000:- per enhet jämnt utslaget.
Låter det rimligt?
Så hur är läget idag? Har fått en offert från Mockfjärds på vad det skulle kosta och byta samtliga fönster. Ganska stora sådana. Står dock inga exakta mått i offerten (vilket är synd för annars hade jag kunnat använda den som underlag för att begära in offerter från andra aktörer ):
2 st FFDUE Ultimat - Utåtgående fönsterdörr (LF)
6 st TFFE Ultimat - Fast fönster
7 st VFUE Ultimat - Vridfönster
Detta till en kostnad av knappt 150 000:- (Då är arbetskostnaden rabatterad så att det med ROT blir 0:- i arbetskostnad). Vilket gör att det landar på 10000:- per enhet jämnt utslaget.
Låter det rimligt?
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Jag tror att du kan få ett avsevärt lägre pris om du köper lösa fönster och anlitar en lokal snickare.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur kan du få en offert utan att fönster/dörrstorlekarna är specificerade?
Det verkar inte särskilt seriöst. Har du inte angett storlekarna när du begärde offerten?
Och det där med arbetskostnad = 0 kr.
Hur är det möjligt? ROT-avdraget är ju 50% av "godkänd" arbetskostnad.
Hur kan 50% av något bli 0 kr?
Det luktar skattefusk alternativt mycket märklig marknadsföring.
Det verkar inte särskilt seriöst. Har du inte angett storlekarna när du begärde offerten?
Och det där med arbetskostnad = 0 kr.
Hur är det möjligt? ROT-avdraget är ju 50% av "godkänd" arbetskostnad.
Hur kan 50% av något bli 0 kr?
Det luktar skattefusk alternativt mycket märklig marknadsföring.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Mockfjärds är alltid jättedyra.
Ta åtminstone in en offert från ett annat all inclusive-fönsterbytarföretag. Det finns många numera.
Flera av de stora byggvaruhusen har hantverkare som monterar. Kolla med ByggMax exempelvis. De brukar ha fasta priser för montage angivna på hemsidan. Bra att ha som jämförelse även om du anlitar någon annan.
Ta åtminstone in en offert från ett annat all inclusive-fönsterbytarföretag. Det finns många numera.
Flera av de stora byggvaruhusen har hantverkare som monterar. Kolla med ByggMax exempelvis. De brukar ha fasta priser för montage angivna på hemsidan. Bra att ha som jämförelse även om du anlitar någon annan.
Jag har sett den kampanjen från Mockfjärds. Som jag förstått det ger dom offert på fönster och arbete. Kunden får ROT på arbetet och sen ger Mockfjärds lika mycket rabatt som kunden får ROT, men lägger rabatten på fönstrena, så i princip blir kostnaden för arbetet 0 kr för kunden.KnockOnWood skrev:
Om dom gör så blir det nästan normalpris
Jag fick offert från Mockfjärds för drygt 5 år sedan , har iofs för mig att ROT inte fanns då, men dyrt som satan var det. En bekant lyckades då övertala mig att gör det själv, allt gick på drygt 65000 kr inkl nya fönster bleck, nya invändiga smygar, färg , drevning, bottningslist , fog (år 2010)
Idag skulle man med det beloppet jft Mockfjärds även kunna dränera om huset för samma totalbelopp , rentav få över lite pengar.
"Bjuder på installationen" ...... Idag står det "Innan 14e sep montaget på köpet", törs nästan lova att om nån/några veckor står det i princip samma, fast annat slutdatum. De kör väl alltid med det erbjudandet. Tycker Konsumentverket borde titta på den här typen av marknadsföring, vilken jag anser är snudd på bluff.
Garanti? Om kassetten får kondens inom 10 år och du bor mer än 30 km från glasmästaren så får du stå för transporten själv. Är väl SP´s fönster de säljer? Står inget om några 30 km på SP´s hemsida.
Om det känns svårt att byta själv, så försök som tidigare nämnt fixa med en lokal snickare och köp fönster själv.
Idag skulle man med det beloppet jft Mockfjärds även kunna dränera om huset för samma totalbelopp , rentav få över lite pengar.
"Bjuder på installationen" ...... Idag står det "Innan 14e sep montaget på köpet", törs nästan lova att om nån/några veckor står det i princip samma, fast annat slutdatum. De kör väl alltid med det erbjudandet. Tycker Konsumentverket borde titta på den här typen av marknadsföring, vilken jag anser är snudd på bluff.
Garanti? Om kassetten får kondens inom 10 år och du bor mer än 30 km från glasmästaren så får du stå för transporten själv. Är väl SP´s fönster de säljer? Står inget om några 30 km på SP´s hemsida.
Om det känns svårt att byta själv, så försök som tidigare nämnt fixa med en lokal snickare och köp fönster själv.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Här kommer ett alternativ, men som kräver lite mer arbete än att bara lyfta luren en gång:
a)
Hitta en bra snickare hemmavid. Det finns säkert många bra sådana. Välj gärna en äldre med erfarenhet.
Svensk, Polsk eller Litauisk spelar nog ingen roll.
b)
Ta in offert från t.ex. http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer
De gör mycket bra fönster med hög kvalitet till bra priser.
Jag vet, har själv 12 fönster och 3 fönsterdörrar därifrån.
Och de är lätta att kommunicera med via mail.
Men du får ju mäta upp storlekarna själv och bestämma om de skall vara vänster- eller högerhängda.
Mitt tips är att ha fasta fönster utom i sovrum och badrum/toaletter.
c)
Nu är det praktiskt taget klart
OT
Konstigt att Sveriges enda tillverkare av planglas, Pilkington Floatglass i Halmstad, la ner
a)
Hitta en bra snickare hemmavid. Det finns säkert många bra sådana. Välj gärna en äldre med erfarenhet.
Svensk, Polsk eller Litauisk spelar nog ingen roll.
b)
Ta in offert från t.ex. http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer
De gör mycket bra fönster med hög kvalitet till bra priser.
Jag vet, har själv 12 fönster och 3 fönsterdörrar därifrån.
Och de är lätta att kommunicera med via mail.
Men du får ju mäta upp storlekarna själv och bestämma om de skall vara vänster- eller högerhängda.
Mitt tips är att ha fasta fönster utom i sovrum och badrum/toaletter.
c)
Nu är det praktiskt taget klart
OT
Konstigt att Sveriges enda tillverkare av planglas, Pilkington Floatglass i Halmstad, la ner
Jag ska byta 18 enheter nu + en ytterdörr. 15st är fönster där så gott som alla är 110x130cm. 3st helglasade altandörrar. Alla fönster är öppningsbara. Alla utom 5st är beställda med persienn alternativt plisségardin. Snickaren ska göra bytet samt fixa foder, smygar och fönsterbrädor. Samt en del plåtar och även byta en del panel som sitter mellan fönstren. 179000:- tror jag att vi sa. Detta är med Trarydfönster som ingår i samma koncern som Mockfjärds. Mockfjärds ville ha 243000:- i våras även då med ovan nämnda rabatt och då var nog minst hälften av fönstren fasta istället för som nu öppningsbara...
Konstigt att Mockfjärd får fortsätta att lura skattebetalarna på pengar. ROT var bra från början då det låg på köparen att ansöka från Skattemyndigheten. Förenklingen att låta företagen söka ROT medför mycket fusk och mygel och svårigheter att jämföra offerter.
För 8 år sedan gav vi 65ksek utan ROT (ink fönster o arbete). Då bytte vi 2 altandörrar och 13 fönster ink plåtar o lister in/utsida.
Välj ett annat företag än MF.....
För 8 år sedan gav vi 65ksek utan ROT (ink fönster o arbete). Då bytte vi 2 altandörrar och 13 fönster ink plåtar o lister in/utsida.
Välj ett annat företag än MF.....
Tack för alla svar
Jag tror inte Mockfjärds är så himla illa som ni anser det vara. Beräkningen med ROT är så klart som någon här säger, ett avdrag på materialkostnaden motsvarande 50% av arbetskostnaden. I vårt fall rör det sig om 20K.
När det gäller offerten, så är den framtagen efter ett hembesök där de så klart gått runt och mätt varenda fönster. Det jag menade med att måtten inte står på offerten är just det; måtten står inte utskrivna. Tycker det är fullt förståeligt då det annars hade varit väldigt enkelt att begära in andra anbud utifrån det jobb Mockfjärd gjort på att mäta upp allting.
Personligen tycker jag det är skönt med totalentreprenad, har aldrig anlitat en hantverkare själv och har ingen aning om hur man hittar en bra. Mockfjärds behåller alla garantier på både material och arbete, så även om deras hantverkare (som de har samarbete med) försvinner, så finns garantin kvar.
Men kostnaden var som sagt lite saftig. Blir sugen på att ta in något anbud till, men vet inte riktigt var jag ska vända mig. Får nog bli en lokal bättre bygghandel först och främst. Det jag vet är att jag INTE tänker göra jobbet själv i alla fall
Jag tror inte Mockfjärds är så himla illa som ni anser det vara. Beräkningen med ROT är så klart som någon här säger, ett avdrag på materialkostnaden motsvarande 50% av arbetskostnaden. I vårt fall rör det sig om 20K.
När det gäller offerten, så är den framtagen efter ett hembesök där de så klart gått runt och mätt varenda fönster. Det jag menade med att måtten inte står på offerten är just det; måtten står inte utskrivna. Tycker det är fullt förståeligt då det annars hade varit väldigt enkelt att begära in andra anbud utifrån det jobb Mockfjärd gjort på att mäta upp allting.
Personligen tycker jag det är skönt med totalentreprenad, har aldrig anlitat en hantverkare själv och har ingen aning om hur man hittar en bra. Mockfjärds behåller alla garantier på både material och arbete, så även om deras hantverkare (som de har samarbete med) försvinner, så finns garantin kvar.
Men kostnaden var som sagt lite saftig. Blir sugen på att ta in något anbud till, men vet inte riktigt var jag ska vända mig. Får nog bli en lokal bättre bygghandel först och främst. Det jag vet är att jag INTE tänker göra jobbet själv i alla fall
Gå till närmaste XL-Bygg. Dom har en tjänst dom kallar för Monterat & Klart. Det ger nog en bra värdemätare.Bobo Wieland skrev:
Vi tänkte på samma sätt när vi köpte vårt hus och behövde byta fönster någorlunda snabbt.Bobo Wieland skrev:
Vi tyckte att det var skönt att bara behöva plånboken och få allting fixat, dessutom med ett stort företag som Mockfjärd i ryggen.
Detta är i dag något som vi båda ångrar, Fönsterna är väl inget större problem med, lite flammiga i lacken men det kan vi leva med.
Men monteringen var under all kritik, när det väl skulle monteras så kom det två "snickare" där den ena hade ryggskott så han kunde inte bära, så det var bara att hjälpa till.
Väl på plats såg det hyfsat ut. Men till vintern så drog det något otroligt från fönsterna.
så till våren undersöktes det och fann att de hade "springor" under fönstret stora nog för min hand.
Vid kontakt med MF så hänvisade de bara till deras "snickare".
Som då absolut inte hade gjort något fel.
Efter många samtal till MF så lyckades jag slutligen få till en kompensation där vi fick tillbaka nästan 10.000:-. (för att göra en mycket lång, ca 1år, historia kort)
Efter det har jag varit i kontakt med MF för att köpa tätningslist/tillbehör till fönstren,
men blivit hänvisad till lokal montör som inte svarar på förfrågningar (trots att det nu är en ny).
Går inte att köpa någonting direkt från MF,
Ni väljer självklart vad ni tror på själva, men själv skulle vi aldrig anlita eller rekommendera MF .
Fråga istället vänner, grannar, kollegor efter rekommendationer på en kompetent snickare,
som flera har tipsat om tidigare, Han kan mycket troligt komma ut och göra samma jobb som MF.
Har skrivits en hel del om MF och alla de problem många har haft med företaget bland annat här på forumet.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
I senaste Vi i villa är det nu helt plötsligt innan 5e oktober som gäller "Just nu montaget på köpet"fusion skrev:J