Hej
Först min stora uppskattning av Byggahus forat... Har just renoverat ett 15 m2 förråd och har nyttjat detta forum oräkneliga gånger...
Ett problem jag upplevde, utan tvelan beroende på min okunnighet, var att använda hålsåg för eldosor och ventilation. Jag använde en dosfräs i min 950 w Bosch borrmaskin och när den nöp så slet sig maskinen ur mina händer flera gånger... Lämnandes ömma muskler och fingrar... Jag blev räddare för cart hål.... Och försökte ta hjälp av knän och ben för att hålla emot.... HUR GÖR MAN???

Kan tillägga att jag sågade genom plywood skivor... Lyckat resultat men 'ont det gör ont....'

ramon skrev:
Hej
Först min stora uppskattning av Byggahus forat... Har just renoverat ett 15 m2 förråd och har nyttjat detta forum oräkneliga gånger...
Ett problem jag upplevde, utan tvelan beroende på min okunnighet, var att använda hålsåg för eldosor och ventilation. Jag använde en dosfräs i min 950 w Bosch borrmaskin och när den nöp så slet sig maskinen ur mina händer flera gånger... Lämnandes ömma muskler och fingrar... Jag blev räddare för cart hål.... Och försökte ta hjälp av knän och ben för att hålla emot.... HUR GÖR MAN???
Man har vassa verktyg av bra kvalitet. Men ännu viktigare är att "gunga" lite i sidled/fram-bak när du borrar. På så sätt blir hålet lite större än sågen o den fastnar ej.

Är det riktigt stora hålslagar på dåliga ställen (tex högt upp) använder jag mutterknackare t hålsågen, då slår man aldrig maskinen ur hånderna

Tack....jag gjorde ju tvärtom...försökte hålla så rakt och tight som möjligt :(...
Gissar att man skall ha låg fart på sågen?

En modern borrmaskin med skydd är ju att föredra när man ska köra med dosfräs.
Sen är det alltid bra att vicka lite på den för att inte få för tight då biten man sågat loss även ska gå enkelt ut.

Osb och spånskiva är ju hammaren enklast, om man nu ska ha gips utanpå dvs.

ramon skrev:
Tack....jag gjorde ju tvärtom...försökte hålla så rakt och tight som möjligt :(...
Gissar att man skall ha låg fart på sågen?
Ja, relativt låg fart på sågen är en bra ide. Utgå från kanske 200rpm o testa dig fram därifrån. Med erfarenhet så kommer känsla för lämpligt varvtal.

Pumba skrev:
En modern borrmaskin med skydd är ju att föredra när man ska köra med dosfräs.
Sen är det alltid bra att vicka lite på den för att inte få för tight då biten man sågat loss även ska gå enkelt ut.

Osb och spånskiva är ju hammaren enklast, om man nu ska ha gips utanpå dvs.
Vad är det för borrmaskin som har skydd lämpligt för hålsågar?

Ang hammaren: Du slår alltså upp ett stort hål i OSB där dosan skall vara? O det känns bättre än en hålsåg?

Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Vad är det för borrmaskin som har skydd lämpligt för hålsågar?

Ang hammaren: Du slår alltså upp ett stort hål i OSB där dosan skall vara? O det känns bättre än en hålsåg?
Nypskydd och överbelastningsskydd. Brukar gå in innan maskinen är vriden mer än 1/4varv.
Verkar vanligare på borrhammare än på rena borrmaskiner iofs.

Min Hilti SR16 är döden med hålsåg. Grymt stark och med sjukt moment. Kör inte hålsåg i den längre.
Borrhammaren Bosh 2-24 något har momentspärr som är lagom spännt, och varvar inte mer än ~1k rpm på max.

corre skrev:
Nypskydd och överbelastningsskydd. Brukar gå in innan maskinen är vriden mer än 1/4varv.
Verkar vanligare på borrhammare än på rena borrmaskiner iofs.

Min Hilti SR16 är döden med hålsåg. Grymt stark och med sjukt moment. Kör inte hålsåg i den längre.
Borrhammaren Bosh 2-24 något har momentspärr som är lagom spännt, och varvar inte mer än ~1k rpm på max.
Borrhammare m nypskydd är ej lämpliga att köra hålsåg med, sliter ut bromsen.

För hemmafix så överlever den nog mer än väl. Ska man OSB-klä hela nybygget och sen gipsa kan jag förstå ett behov av vettigare maskin. Men frågan är om det är värt det ens då?

vet flera rörmockare som kör med sin Makita 459, med momentinställningen PÅ, samtidigt som de vickar lite på maskin samtidigt som man sågar upp hålet. Då slår momentspärren in när de nyper och sparar således muskler o fingrar!! :D

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det gäller att hålla borren lite snett, så inte hela ytan på hålsågen hugger i med en gång. Håll den så den tar bara på en punkt. Sedan rätar du sakta upp borren, tills hela borret är i ingrepp.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.