1 728 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Felaktig faktura från Uppsala Stadsnät.
Hejsan!
Jag har dragit in fiber i min villa i Uppsala. (Uppsala Stadsnät)
Då jag bara har 2 meter gräsmatta och 2,5 meter sand från trottoar till husvägg så begärde jag att få gräva på tomten själv vilken jag angav i ansökan som skickades in för över ett år sedan.
Jag skulle blivit kontaktad i Januari 2014 för anvisning var det skulle grävas på tomten. Fick redan på det i Maj 2014 då jag såg att alla grannar hade grävt.
De hade missat min adress.
Jag ringde upp Uppsala Stadsnät som skulle skicka en konslut. Tid bokades.
Konsulten dök inte upp den bokade tiden. Ringde och påtalade det. U-a stadsnät hade glömt att boka konsulten.
Fick en ny tid. Fick ta ledigt ytterligare en dag från jobbet.
När han väl kom så skulle fibern dras raka vägen in där jag föreslog.
Samma kväll grävdes kabeln ner fast jag skulle dra tomrör själv.
När fakturan kom så hade de tagit 10.000:- för tomtgrävning. Jag ska betala 5000:- (+5000:- ROT).
Jag har mailat upprepade gånger i 3 månader utan ett enda svar !??? (olika mailadresser)
Måste jag betala?
Om jag måste så antar jag det är omöjligt att få tillbaka från ett så oseriöst företag?
Någon som råkat ut för liknande?
PS. Det blev 7 månader efter planerad inkoppling.
Jag har dragit in fiber i min villa i Uppsala. (Uppsala Stadsnät)
Då jag bara har 2 meter gräsmatta och 2,5 meter sand från trottoar till husvägg så begärde jag att få gräva på tomten själv vilken jag angav i ansökan som skickades in för över ett år sedan.
Jag skulle blivit kontaktad i Januari 2014 för anvisning var det skulle grävas på tomten. Fick redan på det i Maj 2014 då jag såg att alla grannar hade grävt.
De hade missat min adress.
Jag ringde upp Uppsala Stadsnät som skulle skicka en konslut. Tid bokades.
Konsulten dök inte upp den bokade tiden. Ringde och påtalade det. U-a stadsnät hade glömt att boka konsulten.
Fick en ny tid. Fick ta ledigt ytterligare en dag från jobbet.
När han väl kom så skulle fibern dras raka vägen in där jag föreslog.
Samma kväll grävdes kabeln ner fast jag skulle dra tomrör själv.
När fakturan kom så hade de tagit 10.000:- för tomtgrävning. Jag ska betala 5000:- (+5000:- ROT).
Jag har mailat upprepade gånger i 3 månader utan ett enda svar !??? (olika mailadresser)
Måste jag betala?
Om jag måste så antar jag det är omöjligt att få tillbaka från ett så oseriöst företag?
Någon som råkat ut för liknande?
PS. Det blev 7 månader efter planerad inkoppling.
Vill ha det "skriftligt" då ingenting tidigare har fungerat som gått via telefon från dem...
Men ringa är nog det enda sättet att få kontakt med dem.
Om jag betalat fakturan men bestrider och drar av 5000:- kan de begära inkasso på det?
De 5000:- de lurar staten på ROT bryr jag mig inte om.
Men ringa är nog det enda sättet att få kontakt med dem.
Om jag betalat fakturan men bestrider och drar av 5000:- kan de begära inkasso på det?
De 5000:- de lurar staten på ROT bryr jag mig inte om.
Du ska betala den del av fakturan som du godkänner och sedan bestrider du skriftligt (mejl räcker vanligtvis) betalningsskyldighet för resterande del av fakturan.
Om de hotar med inkasso så meddelar du dem, som andersmc är inne på, att fakturan är bestriden och att de kommer att få stå för samtliga inkassokostnader själva.
Om man märker att man har med nötter att göra på andra sidan brukar det vara bäst att eskalera frågan internt i motpartens organisation.
Om de hotar med inkasso så meddelar du dem, som andersmc är inne på, att fakturan är bestriden och att de kommer att få stå för samtliga inkassokostnader själva.
Om man märker att man har med nötter att göra på andra sidan brukar det vara bäst att eskalera frågan internt i motpartens organisation.