6 743 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Välja galvaniserad eller lackerad plåt till jugendvilla?
Hej!
Vi renoverar taket på vår jugendvilla och funderar som bäst på vilken typ av plåt vi ska välja: galvaniserad eller lackerad. Vi har förstått att båda varianterna har sina för-och nackdelar. Vi vill helst försöka respektera byggnadstraditionen men samtidigt inser vi behovet av att ibland vara lite pragmatisk.
Vad har ni för funderingar kring denna frågeställning?
Hälsningar Mattias
Vi renoverar taket på vår jugendvilla och funderar som bäst på vilken typ av plåt vi ska välja: galvaniserad eller lackerad. Vi har förstått att båda varianterna har sina för-och nackdelar. Vi vill helst försöka respektera byggnadstraditionen men samtidigt inser vi behovet av att ibland vara lite pragmatisk.
Vad har ni för funderingar kring denna frågeställning?
Hälsningar Mattias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Lackerad plåt utan tvekan då dagens galvaniserad plåt inte håller då dom inte får använda samma kemikalier som förr. Måste det ha galvat utseende så skulle jag nog köra på rheinzink men är betydligt dyrare.
Tack för svaret, Johan!
En eventuell nackdel med lackerad plåt - som jag funderar över - är att man skadar lacken i samband med att man bearbetar plåten. Jag tänker att risken framför allt föreligger för våra fönsterkupor som har en hel del plåtdetaljer med rundad form.
En eventuell nackdel med lackerad plåt - som jag funderar över - är att man skadar lacken i samband med att man bearbetar plåten. Jag tänker att risken framför allt föreligger för våra fönsterkupor som har en hel del plåtdetaljer med rundad form.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
klart att risken finns att man kan skada lacken men finns bättrings färg för att måla i lite. Anors finns det plåt som har grundfärg som man sen målar när det är monterad. Eller ta något som rheinzink eller koppar som inte har någon färg.
Även om du väljer galv plåt så kommer du behöva måla den annars rostar den inom 5-10 år.
Även om du väljer galv plåt så kommer du behöva måla den annars rostar den inom 5-10 år.
Har läst på lite mer och har förstått att plåten med grundfärg som du refererar till brukar kallas förprimad plåt. Det verkar vara den perfekta kompromissen: man slipper de problem som finns med färsk galvaniserad plåt och man kan måla med t ex en linoljefärg direkt efter monteringen.
Intressant artikel: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/material/plåten-som-inte-kan-målas
Intressant artikel: http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/material/plåten-som-inte-kan-målas
Redigerat:
Tänk på att läggningen av Rheinzink är dyrare än vanlig plåt.e93mw skrev:
Det är lite mer arbete med en Rheinzink plåt tex skall man klippa ur en bit på som är 90 grader kan man vara inte klippa utan man skall borra ett hål först och sen klippa bort. Detta pga att det spricker annars. Temperaturen måste dessutom vara över 5 grader.
Är ingen plåtis. Så hur mycket extra kan jag tyvärr inte svara på. Men svaret kommer nog snart här i tråden.