MB77 skrev:
Hade du inte skrivit att det var en skarv så hade jag aldrig hittat den :wow: men nu ser jag den, men väldigt väldigt lite (y)
Snyggt jobbat!!!
Tackar, det blir lite skruvhål att spackla men sen så...
Jag läste att någon använt Kemiskt trä för att dölja större skruvskallar, är det någon som vet om det fungerar bra? Eller PP Elastic?
 
Bra jobbat :).
Nu blev jag smittad av dig och har bestämt mig att tillägsisolera ;)
Jag ska ändå byta stora delar av panelen och även färgen på huset så det är lika bra :).
Hur tjock isolering har du med den nya?
Jag funderar på hur mycket jag ska isolera till.
Har 120 i väggarna nu, 70 eller 95 till?
// Ramnemark :)
 
Ramnemark skrev:
Bra jobbat :).
Nu blev jag smittad av dig och har bestämt mig att tillägsisolera ;)
Jag ska ändå byta stora delar av panelen och även färgen på huset så det är lika bra :).
Hur tjock isolering har du med den nya?
Jag funderar på hur mycket jag ska isolera till.
Har 120 i väggarna nu, 70 eller 95 till?
// Ramnemark :)
Tack, vi har lagt på 70mm, i den gamla delen av huset är det nästan bara massivt trä och i utbyggnaden (från -70) 120mm. Vill inte lägga på för mycket då det inte är plastat på insidan men kommer vid senare renoveringar av nedervåningen att sätta en Ångbroms istället för plast.
På vårt gamla hus gör det mycket till att även få på vindväven på utsidan av isoleringen så det inte drar in.
 
Shit vad fint ni gör det! Rejält och noggrant. Riktigt bra jobbat!
 
Okej :)
Jag tror jag ska lägga till 95 så de blir 215mm.
Vi har inte så jättedyra uppvärmningskostnader men det är väldigt lyhört.
Står folk och pratar på gatan 50m bort låter de som de står rätt utanför fönstret.
Jag är avundsjuk på ditt projekt.
Det blir väldigt fint :)
 
Ramnemark skrev:
Okej :)
Jag tror jag ska lägga till 95 så de blir 215mm.
Vi har inte så jättedyra uppvärmningskostnader men det är väldigt lyhört.
Står folk och pratar på gatan 50m bort låter de som de står rätt utanför fönstret.
Jag är avundsjuk på ditt projekt.
Det blir väldigt fint :)

Är det ljud du vill bli av med så är mineralull inte den rätta vägen. Slå på utegips och se till att få det tätt mot stommen, det lär göra betydligt mer än ullen för ljudet.

Ursäkta trådkapandet.
 
Det var en riktigt svettig vecka med Svärfar, vi fick ibland ta en badpaus på eftermiddagen för att jobba lite senare på kvällen istället. Tur det bara är 10 min cykel till havet ;)
Vecka efter kom min far upp och hjälpte oss, inte lika varmt och vi jobbade mer på skuggsidorna.

Plast riven, här syns även att det satt ett större fönster jämte altandörren tidigare, lite som arkeologi att riva :)
P1090613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglat
P1090625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat, mamma inspekterar!
P1090626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag och pappa okade inte lyfta ur det stora fönstret så vi fick flytta in det så långt vi vågade och sen vika in vindduken.
P1090630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfte sen upp det på masonite för att skydda duken och satte det på plats. Utflyttat och klart. Har även börjat med att ta bort de små fönstren.
P1090631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindduk på.
P1090634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Så oerhört snygg fasaden eran blir!

Vad är det för fönster du har, gillar verkligen spröjsen upptill på dem!

Sen också, var har du fått tag i offerbrädan längst ned? Eller har du fräst den själv på något sätt?
 
lorens skrev:
Så oerhört snygg fasaden eran blir!
Vad är det för fönster du har, gillar verkligen spröjsen upptill på dem!
Sen också, var har du fått tag i offerbrädan längst ned? Eller har du fräst den själv på något sätt?
Tackar! fönstren är vanliga Elitfönster med aluminium utsida. Vi hade nog inte valt det om dom inte redan satt där när vi köpte huset, finns lite trevligare äldre modeller. Det hade till och med räckt att köpa med profil på insidan så hade det gjort mycket för utseendet. Nu får man kräma på med lister och annat för att det inte ska ses så väl ;) Vill du veta exakt vad spröjsningen heter kan jag rota lite i högen med papper den tidigare ägaren var vänlig att skicka med huset.

Solbänken fyndade vi på Blocket men kan nog beställas lite var som. Se denna tråden för mer info om Offerbräda/Solbänk.
 
Dom små fönstren på väg ut med pappas hjälp. Sonen hjälper även till, observera hans egna verktygslåda som ska med överallt ;)
P1090636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luftigt :)
P1090637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt dörrhål och uppreglad vägg. Satte en skiva som dörr så länge då den nya kom dagen efter.
P1090661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite att fixa även på insidan
P1090643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog ur de blyinfattade glasen, får se om det blir en tavla eller något ;)
P1090821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vindduk och ny dörr på plats. Spröjsen sätter vi på plats själva annars var det 6v leveranstid. Nu blev det bara en vecka.
P1090668.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta fick jag jobba själv igen. I den perfekta världen hade vi hunnit att regla upp alla väggarna på 2 veckor men med min optimistiska tidplan och lite väl sneda hus så blev det några väggar kvar.

Jag tog och satte fart med uppsättning av bottenbrädor istället då det är lite slitigt att regla och flytta fönster och dörrar själv, här färdigt på norrgaveln.
P1090666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då vi inte hade fixat något överbleck till det runda fönstret så gjordes ett i byggplast så länge. Ritar lite på ett i denna tråden
P1090716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag satte även på ytterväggskåpan till imkanalen och bokade en besiktning hos sotarmästaren. Det kom två killar och tittade i ca 5 min och berömde min installation, "exemplariskt" sa den yngre då jag tagit massa bilder och visade dom. "det här hade du aldrig fått igenom för några år sedan" sa den äldre ;) Fick ett godkänt intyg några dagar senare och 1450 kr fattigare.

Jag har ju hellre ett godkänt spjäll som stänger sig själv när det brinner än en kanal på 10m som klarar ca 15 min brand och är värsta skorstenen över spisen:rolleyes:

P1090670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite bottenbrädor på öst sidan
P1090717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en del av södersidan
P1090721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väst
P1090667.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som många andra redan kommenterat; mycket snyggt och exemplariskt utförande!

Skulle gärna vilja se lite mer av hur du ordnar runt det runda fönstret, antar att både över och underbleck blir halvdyra specialgrejer som du måste köpa från fönstertillverkaren?
 
badtastex skrev:
Som många andra redan kommenterat; mycket snyggt och exemplariskt utförande!
Skulle gärna vilja se lite mer av hur du ordnar runt det runda fönstret, antar att både över och underbleck blir halvdyra specialgrejer som du måste köpa från fönstertillverkaren?
Tack. Jag letar fortfarande efter en plåtslagare som är värdig att ta sig an vårt fönster :rolleyes: Kommer att ta bilder och dokumentera utförandet.
 
Pappa och svärfar kom och hjälpte mig en dag med de sista väggarna.
Jag hade ju lite röta under de gamla fönsterblecken och på vissa hade dom gjort en udda lösning med dubbla bleck.
P1090669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut under första plåten, glesen gick förut hela vägen ner till blecket.
P1090722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick även flytta fönstret ca 6cm i sidled för att det skulle liva med fönstret på ovanvåningen. Med den nya fasaden skulle det synas väl.
P1090725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han inte ta några bilder på denna sidan när den var färdig reglad eller isolerad då det var lite strul på sista hörnet vid ytterdörren.
Jag började att riva och upptäckte att syllen var kraftigt skadad där den gamla trappen stod. Den var byggd med limmade stenar men inga plåtar fanns mot den gamla fasaden utan regn kunde vandra rakt in i väggen.
P1090728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under dörren var det nästan lika illa, fanns även inget drev under dörrkarmen, det kunde blåsa rakt in under golvet!
P1090727.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var hade hörnet klarat sig och det var "bara" och lägga syllpapp och fylla på med fräscht virke.
P1090730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrsidan reglad och förstärkt.
P1090734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerat och klart. Dörr på väg att flyttas ut.
P1090735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.