en bidragande orsak är kanske att vi nu har fler "nysvenskar"... en vild gissning

Fyrdubbelt, d.v.s. 16 gånger så många? Eller ska det månne vara fyrfaldigats?

R
Jo, för detta måste bero på att Svenne banan numer reser så mycket, vilket man inte gjorde på 80 och 90 talen. Eller är det som Bert Karlsson, den gamle gode entreprenören säger? Att det inte är någon idé att bekämpa vägglösen på sina asylboenden längre då det hela tiden fylls på av de nyanlända? Rasist? Nej, men jag är heller inte blåögd (invandrad på 80 talet) eller naiv. Jag har inget uppmärksamhetsbehov att få likes för mina PK kommentarer på Twitter eller Fbook. Jag är god mot mina närmaste, ja de jag verkligen bryr mig om. Dessutom är jag en ...

G
Med tanke på att vi både har haft invandring och utlandsresor sedan urminnes tider känns båda förklaringarna långsökta. Det är bra om faktorerna kan uppvisa en någorlunda rimlig korrelation, se till de höga årstemperaturerna på sistone och om vi har någon nationell förändring i byggnadsregler/underhåll (miljonprogrammen.)

thestrut skrev:
en bidragande orsak är kanske att vi nu har fler "nysvenskar"... en vild gissning
Den kanske är vild, eller inte...men de två hushåll jag personligen hört talas om är gammelsvenskar. Men två st. är förstås inte underlag för någon statistik.

I ett område med många nysvenskar här i trakten sanerar dom året runt.. Lägenhet efter lägenhet...

..och vet ni vad. Idag fick jag skoskav när jag var på promenad. Och bilen har slut på bensin. Och ett kylskåp gick sönder härom veckan. Så har det aldrig varit förut.

Allt detta samtidigt som invandringen ökar. Solklar korrelation.

Vilka jädra nötter ni är som drar denna typ av slutsatser. Slutledningsförmåga i klass med chemtrails-falangen.

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att de flesta exotiska skadedjur följer med antingen personligt bagage eller importerade varor. Och med tanke på att vi både reser mer till utlandet nu för tiden och importerar mer varor (såväl matvaror som lådor med teknikprodukter made in Taiwan/whatever) så är det väl inte så konstigt om det kommer in fler kackerlackor, löss och annat? Tror att nysvenskarnas bidrag i detta är ganska litet faktiskt... Vi kan lika gärna skylla på alla journalister och fotbollsfans som åkte till fotbolls-VM i Brasilien och säkert fick några ovälkomna passagerare med sig tillbaka.

Ja, nysvenskarna har ju sällan en massa grejer med sig (det är ju inte direkt så att man går omkring med kackerlackor i kläderna utan att man märker det).

Det är nog större sannolikhet att det kommer med större transporter som lastbilar och båtar, tänk alla lådor med apelsiner och bananer och sånt t.ex. Där kan det ju gömmas även större djur som ormar och liknande. Kackerlackor kan ju gömma sig i springor mellan brädor och liknande.

Att de ökat beror antagligen inte heller så mycket på att det kommer hit många utan att de förökar sig och sen överlever väldigt mycket.

Fotboll ja, det borde förbjudas.

Jag undrar om Hassan-gänget tänkte sig att detta sätt att resonera skulle bli ett dagligt förekommande fenomen...

https://www.youtube.com/watch?v=fzVRfUDEM9k[video=youtube;fzVRfUDEM9k]https://www.youtube.com/watch?v=fzVRfUDEM9k[/video]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.