• bild 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försökte sätta in en Nexa till min utebelysning men såg snabbt att det inte fanns någon nolla utan bara tändtråd. Vad jag förstod på manualen till Nexa så kräver den även nolla.

Vid det läget ringde jag hem en elektriker. Han satte in prylar från Eltako som löste vårt problem. Om den funkar utan nolla eller om han drog fram nolla vet jag inte.

Eltako använder inte samma frekvens som Nexa och kan tyvärr inte styras med TellStick.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
jtl skrev:
Jag försökte sätta in en Nexa till min utebelysning men såg snabbt att det inte fanns någon nolla utan bara tändtråd. Vad jag förstod på manualen till Nexa så kräver den även nolla.

Vid det läget ringde jag hem en elektriker. Han satte in prylar från Eltako som löste vårt problem. Om den funkar utan nolla eller om han drog fram nolla vet jag inte.

Eltako använder inte samma frekvens som Nexa och kan tyvärr inte styras med TellStick.
Har den samma funktion som den Nexa-grejen?

Det som är lite speciellt med den, mot många andra puckar är att man både kan fjärrstyra den och använda befintlig strömbrytare, oberoende av varandra.

Har själv tittat på den, men inte köpt nån än, av samma anledning.
 
  • Gilla
Benny
  • Laddar…
En följdfråga: kan man installera en sådan nexa i en trappbrytare?

Behöver nexa batteri?

Edit...
Det blev visst två frågor. 😃
 
Redigerat:
Det är med andra ord ett hyfsat stort jobb för en elektriker?
 
Den blå (Nollan) ska kopplas till N
Den svarta (Fas) ska till L
Den vita (Lampa) ska till "L med Pil"

Jag skulle delat den blå, skarvat på en 10cm snutt till N mha en toppklämma på de numera 2 blå.
Det räcker att ansluta 1 N till Nexan (om jag minns rätt).
Pss m de svarta. Skarvat på en 10cm snutt med de 2 svarta mha en toppklämma. Snutten till L.

Sedan ska de 2 lösa sladdarna ("do not touch...") kopplas in på strömbrytaren ISTÄLLET för de 2 svarta och den vita.

Ska nog utföra av elektriker, viktigt att slå ifrån spänningen först.
 
  • Gilla
F00dagi och 1 till
  • Laddar…
largab skrev:
Den blå (Nollan) ska kopplas till N[...]
La inte ens märke till den blå som gick igenom, pinsamt :)
 
Finns det någon annan mottagare jag kan köpa och helt enkelt flytta befintliga kablar till?
 
carinashem skrev:
Finns det någon annan mottagare jag kan köpa och helt enkelt flytta befintliga kablar till?
Det fiffiga med just den är ju att den vanliga strömbrytaren fungerar som vanligt.
 
Den du har köpt (nexan) funkar utmärkt. Koppla enl post 7.
 
Ett litet kom-ihåg är att inte göra som många gör och sätta tillbaks strömbrytaren i ramen innan du parat ihop mottagaren med sändaren. Det är tråkigt att plocka isär allt en gång till för att man glömde det :)
 
Ja det går bra i en trappbrytare också. Men du får ju ingen trappfunktion, knappen kommer bara fungera som av/på som om du hade använt en vanlig brytare.
 
Fredrik Jacobsson skrev:
Ja det går bra i en trappbrytare också. Men du får ju ingen trappfunktion, knappen kommer bara fungera som av/på som om du hade använt en vanlig brytare.
där rök min idé dåra
både hallen och trappan har dubbla

får kanske koppla den till sovrummet då
 
Bara av ren nyfikenhet och ren okunskap så funderar jag på en av bilderna: Varför är det kopplat 2 faser (svarta) till en brytare?
Eller är det bara jag som ser konstigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.