Köpte en blandare "bågvik" från ikea att montera i köket. Till denna blandare medföljer istället för kopparrrör en slags mjuk slang (pex-slang tror jag det heter). Som jag har förstått skall detta underlätta montering för att man slipper kapa. Problemet är att då måste jag istället böja slangen kraftigt eftersom avståndet mellan blandaren och ballofixerna är mycket kortare än slangen är lång. Tål dessa slangar en sådan behanling??

Jag utgår från att du ska kapa slangen! Fördelen mot koppar är väl att kapningen går lättare samt att slagen är mer böjbar...

Hej,

En PEX-slang tål en hel del. Gjorde en loop av mina i mitt förra kök för att de var för långa.

Att kapa dem är nog ingen bra idé eftersom att du då fölorar kopplingen i ena ändan.

//C

Hum, kopplingen måste ju gå att montera av och sedan åter igen...

ginnfilt skrev:
Hum, kopplingen måste ju gå att montera av och sedan åter igen...
Har visserligen inte provat det, men vad jag sett så är de "pressade".
Möjligt att man kan. Ska kolla på mina PEX-slangar när jag kommer hem.

Nu har jag inte sett hur Ikeas ser ut nu. Men på blandare jag köpt tidigare med pexslang, så skall man definitivt inte kapa slangen.

Detta är inte vanlig pexslang av den typ man köper istället för kopparrör vid hela husinstallationer. Det är en betydligt böjligare variant med pågjutna kopplingar. De har en koppling med R15 gänga. Om det går att loopa slangen utan att den får en knix så är det säkert helt OK, annars får du nog kapa kopparröret med ballofixen istället.

Det går inte att kapa och få ihop på ett enkelt sätt. Kopplingarna är pressade. Att vrida slangarna i en ögla (loop) brukar funka!

Tackar, jag "tvistade" till den så nu sitter blandaren på plats! Funkade helt ok, men nog ser installationen bra mkt snyggare ut om man använder kopparrör och klämkopplingar. Det är ju inte svårare egentligen....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.