Håller på att färdigställa en liten anläggning för att kunna ta in pellets i förrådet.
Kort beskrivet så har jag gjort en tratt silo som jag kopplar i hopp med röranslutning (ca 1,5-2m)
som sedan går in i förrådet. till detta kopplas då även en lövblås
Funderar på vilken som är bäst att satsa på
en "lågpris" variant mod: Classes för 400:-
eller ex black & decker modell för 1295:- (med justerbar blåshastighet)
Vad tror ni , skall man satsa på det som är "billig" eller den som är lite dyrare men som då även är något kraftigare och går att justera blås hastigheten.
Det är visserligen bara ett "test", men om det fungerar så använder jag hellre detta än bulkbilen.
Kort beskrivet så har jag gjort en tratt silo som jag kopplar i hopp med röranslutning (ca 1,5-2m)
som sedan går in i förrådet. till detta kopplas då även en lövblås
Funderar på vilken som är bäst att satsa på
en "lågpris" variant mod: Classes för 400:-
eller ex black & decker modell för 1295:- (med justerbar blåshastighet)
Vad tror ni , skall man satsa på det som är "billig" eller den som är lite dyrare men som då även är något kraftigare och går att justera blås hastigheten.
Det är visserligen bara ett "test", men om det fungerar så använder jag hellre detta än bulkbilen.
Tar ganska lång tid med en skruvlösning,MathiasS skrev:
Den ska jag titta närmare på, dessvärre har jag inget BAUHAUS här uppe i norr.Peter2400 skrev:
Inte vad jag kan se, Pelletsen blåses in på liknande sätt när man tar bulkbil,Thomas33 skrev:
men vilken fara ser du att det skulle bli gnistbildning?
Min fråga, grundar sig på att bulkbilen säkert har betydligt bättre skydd mot gnistbildning från blåsmotorn, än en lövblås som inte tillverkats för att blåsa pellets. Pellets är betydligt mer lättantändligt än löv!
En sån här ovanför baljan kanske skulle funka?
http://www.jula.se/spansug-550w-232008
Kanske iofs bara blir smulor av alla pellets om man skickar dem genom en spånsug....
http://www.jula.se/spansug-550w-232008
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske iofs bara blir smulor av alla pellets om man skickar dem genom en spånsug....
Medlem
· Västerbottens län
· 17 884 inlägg
Jag ser vissa problem att dosera ut lagom med pellets så att lövblåsen ska hinna blåsa undan / att det doserar för lite och ändå tar lång tid.
Sedan måste det vara någon sorts spjäll som stänger när det är klart, pellets kan uppföra sig som vatten ibland, det bara rinner.
Jag skulle satsa på skruv med timer när det är dags, tryck på knappen.
Protte
Sedan måste det vara någon sorts spjäll som stänger när det är klart, pellets kan uppföra sig som vatten ibland, det bara rinner.
Jag skulle satsa på skruv med timer när det är dags, tryck på knappen.
Protte
att mata in 600 -800 kg pellets i förrådet med en skruvlösning, misstänker jag att det skulle ta åtskilliga timmar
att det ev kan vara ett problem om man får för mycket pellets, att det därigenom inte hinner undan,
det kan jag tänka mig.
steg ett är planerat att göras med 16 kg säckar som hälls i min hemmabyggda tratt lösning .
där kan jag då själv reglera vartefter jag tömmer säckarna.
Mitt slutmål är att få det att fungera med 600kg säckar som hissas upp i en ställning, och där misstänker jag att ett spjäll för
storsäck tömmare kommer till användning.
kommer dessutom ha ganska bra lutning på "rörsystemet" från silo till förråd, men troligen inte tillräcklig för pelletsen att "rinna" själv hela vägen.
att det ev kan vara ett problem om man får för mycket pellets, att det därigenom inte hinner undan,
det kan jag tänka mig.
steg ett är planerat att göras med 16 kg säckar som hälls i min hemmabyggda tratt lösning .
där kan jag då själv reglera vartefter jag tömmer säckarna.
Mitt slutmål är att få det att fungera med 600kg säckar som hissas upp i en ställning, och där misstänker jag att ett spjäll för
storsäck tömmare kommer till användning.
kommer dessutom ha ganska bra lutning på "rörsystemet" från silo till förråd, men troligen inte tillräcklig för pelletsen att "rinna" själv hela vägen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 884 inlägg
Under de förutsättningarna så kommer det nog att fungera, se till att det är lätt att ta bort blåsten om det ändå skulle stocka sig.
Silon inne måste du ha ett tätt lock på och en rejäl ventilation ut, annars kommer det att bli väldigt dammig inne.
Protte
Silon inne måste du ha ett tätt lock på och en rejäl ventilation ut, annars kommer det att bli väldigt dammig inne.
Protte