Såg en bild på facebook, av nån jag knappt känner! Han bygger altan med icke-impregnerat virke, dessutom spår i trallen! Han skriver "det ska oljas, så det håller länge"
Vad vet jag, men det måste väl se förjävligt ut ganska omgående?? ImageUploadedByByggahus.se1407745624.780063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det där var ju ingen proffs lösning precis... olja har ju inget rötskydd utan bara en vattenavvisande yta en kort tid.

Han kommer att ångra sig.

Härliga vattensamlingar i spåren också! Som bäddat för rivning

Om han åtminstone tjärar det också så kan det nog hålla ett bra tag. Tänk på alla allmogebåtar och gamla bryggor där ute....

P
Spåren uppåt är ju inte så bra. Med spåren nedåt och regelbunden behandling med roslagsmahogny på virket så skulle det hålla länge.

Frågan är också hur han kommer åt att behandla reglarna i efterhand då även de verkar vara obehandlade?

/Krille

Om reglarna är av god kvalitet tror jag dom håller åtskilliga år.
Jag hade en gammal reglad grund på tomten som jag fick riva innan jag byggde min sommarstuga.
De reglarna (obehandlade) hade stått ute i över 10 år.

Dom var iof gråa och det översta lagret (ett par mm) var mjukt, men inuti är dom friska och starka och klarar utan problem att bära last.
Det sämsta är nog om man spärrar in fukt, så frågan är hur det rötar precis där trallen ligger mot reglarna och där reglarna ligger mot lecablock/liknande.

Skulle jag byggt med obehandlat virke så hade jag nog behandlat reglarna innan jag lade på trallen, just för att man sen inte kommer åt. Men det lär nog räcka med ngt avvisande (färg, olja ?) så kommer reglarna klara sig fint.
Trallen, om den är av gott virke, kommer nog klara sig med behandling också - undersidan bör man nog där behandla innan man drar ihop det dock...det klarar kanske sig men man kan ju få mögelpåväxt även underifrån....
/K

Det som ruttnar först tror jag är regeln som sitter i väggen.
Tätvuxet kärnvirke är inte väldigt mycket sämre än tryckimpregnerat, om det nu är det som används.
Hans stora intresse är kanske att pyssla om/olja altanen;)

Det är inte kärnvirke, "vanliga brädor"

Stommen klarar nog ett antal år utan trall på, men med den ovanpå kommer det ju vara fuktigt och mysigt under långt efter regn.

Intressant att köra fasadbrädor (ser ut att vara vanlig spårad råplan). Borde väl vara dyrare än trall...

Mikael_L
Larsa skrev:
Intressant att köra fasadbrädor (ser ut att vara vanlig spårad råplan). Borde väl vara dyrare än trall...
Han hade kanske en massa sådan över?

I vilket fall, synd att det väljs tokigt material då det i övrigt verkar bli så seriöst och stadigt bygge. En massa jobb bortkastat.

Han borde ju iaf vända på virket, men är det råplan som används så kommer det ju hursom inte vara barfotavänligt pga stickrisk.
Jaja alla gör som dom vill:)

Nu gör jag väl bort mig, men vad är vitsen med alla kortlingar?

Säker för att förhindra att reglarna vrider sig.Fick göra likadant då mina vred sig efter ett par dagar i solen :(:sly:

• Gilla
johgn
  • Laddar…
Jag bygger i princip aldrig med impregnerat. Tycker det är grymt överskattat. Det impregnerade virket är ju det absolut sämsta minst tätvuxna virket annars går de inte att impregnera. Min balkong med enbart vanligt virke utan tak har då hållt i 10år nu utan att ha börjat ruttna. Oljar golvet varje vår med linolja. Däremot är spåren i brädorna han har inte bra. Där kommer det bli vatten stående. Så det är nog troligt det kommer ruttna ganska snabbt. Jag har själv panelbrädor som golv på min veranda. Utan spår och den är takad men öppen. Var nog 12 år sen jag byggde den.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.