Jag antar att det enda man kan göra med den är att titta på displayen och kanske skriva av värdena på ett papper...

Man kan kalibrera fuktighetsmätare, se denna beskrivning.
En annan beskrivning på svenska av en cigarr-entusisast...
Bra att veta hur fel en hygrometer visar, jag köpte en liten rumsmätare att ha i badrummet på landet för att kolla fukten därinne. Den hade an kalibreringsskruv, vilket var tur för den visade MYCKET fel ut ur boxen. Kalibrerade innan jag satte ut den på landet.
 
Redigerat:
Fyll en matsked halvfull med salt, droppa några droppar vatten i saltet. (4-5 droppar).
Lägg måttet med salt och dina sensorer i en lufttät låda (matlåda) så ska dina sensorer visa 75% efter ca ett dygn.
 
Bo Berglund skrev:
Jag antar att det enda man kan göra med den är att titta på displayen och kanske skriva av värdena på ett papper...
Jag har en RFXtrx433E kopplad till en Raspberry pi som kör Domoticz, använde Tellstick innan, men den kändes väldigt begränsad.
 
SirMaggot skrev:
Jag har en RFXtrx433E kopplad till en Raspberry pi som kör Domoticz, använde Tellstick innan, men den kändes väldigt begränsad.
Kul, jag letar efter ett system med RPi som kan funka med givarna (+ RF-modul) nere i krypgrunden och RPi-enheten uppe i rummet. Har två Pi för olika funktioner hemma redan så en ny pi är inget problem.
Har du några detaljer, länkar eller så?
Med en sån här givare alltså....
 
Jag verkar ligga mellan 72-75 % RH vilket jag hade hoppats på att komma under.. Hade gärna velat legat på ca 65%, men kanske en Woods DS15 helt enkelt inte orkar hålla min fukt borta? Har kört den 7 dagar nu och det har torkat upp rejält men som sagt RHn är inte där jag vill ha den än.

Men eftersom temperaturen ligger på 16 grader i min krypgrund och RH är 75% borde jag väl ligga inom rimliga gränser ändå om man ska se till den här;
MoldRiskDiagr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ligger ni nu jämfört med tidigare i RH? Och vad vill ni ligga på?
 
Ligger själv på 50% och 21 grader, respektive 37% och 22 grader. Ligger helst under 60%, får se vad som händer till vintern när temp sjunker. Har en Woods DSC-70E - där snackar vi rejäl avfuktare. Förresten så kör jag öppna ventiler eftersom jag inbillar mig att det ändå är bra med lite luftomsättning. Har en rejält uppdelad krypgrund och vågar ändå inte lita på att avfuktaren "når" hela utrymmet. Bryr mig inte så mycket om att avfuktaren får gå hårt.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Ha lite is i magen. Dina skivor i blindbotten hade ju droppar på sig, En hel del fukt fanns/finns bundet i byggmaterialet antar jag och det behövs inte mycket vatten för att höja RH. Dvs jag antar att du just nu torkar ut byggmaterialet i din krypgrund och det går sakt neråt. Och jag antar då också att avfuktaren går konstant nu?! Det sjunker tills hygrostaten slår ifrån.

Jag skaffade en Woods DS-28 för jag visste inte hur mycket kapacitet som behövdes. Troligen hade jag klarat mig med DS-15. Men om jag minns rätt så går min med lite högre effekt under kortare tid istället.

Mina kurvor senaste veckan ser du i inlägget tidigare idag. Stabilt runt 65% som jag valt. (RH går lite upp och ned mellan 63-66% beroende på utetemp och ute-RH.) Sorptionsavfuktare går igång vid 69% men den går (som sagt) aldrig igång.
 
Bo Berglund skrev:
Kul, jag letar efter ett system med RPi som kan funka med givarna (+ RF-modul) nere i krypgrunden och RPi-enheten uppe i rummet. Har två Pi för olika funktioner hemma redan så en ny pi är inget problem.
Har du några detaljer, länkar eller så?
Med en sån här givare alltså....
Jag köper alla mina "leksaker" från www.m.nu
Snabba leveranser och otroligt bra support.

RFXtrx433E valde jag eftersom den är kompatibel med Somfys RTS markismotorer. Funkar också med mina oregon-sensorer, viking och esic-mätare.

Domoticz kör jag på en Raspberry Pi, (tror att Domoticz fungerar på en RPi B+ nu)

Men jag antar att du behöver 1-wire-expansionskortet till Raspberryn för att kunna köra de sensorerna du länkade till?
 
Allberth skrev:
Ha lite is i magen. Dina skivor i blindbotten hade ju droppar på sig, En hel del fukt fanns/finns bundet i byggmaterialet antar jag och det behövs inte mycket vatten för att höja RH. Dvs jag antar att du just nu torkar ut byggmaterialet i din krypgrund och det går sakt neråt. Och jag antar då också att avfuktaren går konstant nu?! Det sjunker tills hygrostaten slår ifrån.

Jag skaffade en Woods DS-28 för jag visste inte hur mycket kapacitet som behövdes. Troligen hade jag klarat mig med DS-15. Men om jag minns rätt så går min med lite högre effekt under kortare tid istället.

Mina kurvor senaste veckan ser du i inlägget tidigare idag. Stabilt runt 65% som jag valt. (RH går lite upp och ned mellan 63-66% beroende på utetemp och ute-RH.) Sorptionsavfuktare går igång vid 69% men den går (som sagt) aldrig igång.
Försöker ha is i magen hehe men det är lättare sagt än gjort :)
Stämmer att jag hade en hel del fuktdroppar på skivorna, vilka nu är torra på ytan men finns säker mkt kvar. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att torka ur dessa men det borde ta mer än 6 dagar som jag har avfuktat nu.

Ja avfuktaren går konstant nu. Men jag har inte riktigt förstått hur jag ställer in hygrostaten så den slår ifrån när önskat RH uppnåtts.
Har jag rätt om man ska vrida på avfuktarens vred tills att den slår ifrån och då läsa av hygrometern, den % den då visar är där avfuktaren kommer att bli inställd på? Tycker det är lite dåligt isf, hade varit bättre att det stog på vredet vilken RH man ville att avfuktaren skulle starta på eller slå ifrån.
 
Ställ/häng en fuktmätare en bit bakom avfuktaren, låt den stå där så den visar aktuell fukt, när fuktmätaren visar ex. 65%
så vrider du avfuktarens vred motsols tills den stänger av, då är avfuktaren inställd på att gå igång över 65%.
 
Det var de jag trodde. Nu när jag ligger på ca 70% och vrider vredet så är det nästan så jag får det i botten dvs nästan helt avstängt på min avfuktare. Tycker det känns lite galet.

Alberth: Hur står ditt vred på Woodsen?
 
Har för mig att min Woods DS-15 stod på ca 50-60% av max innan jag fixade med egen styrning.
Har du kollat om avfuktaren är skitig, filter och sånt?
 
50-60% av max, det är alltså halvvägs på vredet om jag förstår dig rätt?

Nä det har jag inte kollat, den är sprillans ny så jag tycker inte att man bör kontrollera det redan nu:) Eller? haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.