Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar det inte....
Om den programmerade klipptiden infallit under tiden man haft laddstationen urkopplad, väntar klipparen då till nästa dag den skall ut eller senarelägger den bara det aktuella dygnets klippning?

Körde idag ut den manuellt efter att just detta inträffat......

Såg att klipparen i varje fall behållit programmeringen.....

Anders
 
Lycka när man kommer hem från jobbet och klipparen tuffar runt på mattan. Har aldrig hänt förut. Tänk om man installerat vikterna lite tidigare ändå. Men som sagt, lycka!
 
Antar att ni som installerat vikter har tomter med lutningar eller andra möjligheter för klipparen att slira?
 
Jag har nästan helt plan tomt.
Har satt i vikter eftersom att krocksensorn inte reagerade ibland när den körde emot saker, så att den bara stod och spann, särskilt om det var fuktigt och halt i gräset. Hände flera gånger per vecka för mig.

Sedan jag satte i vikter, har det inte hänt en enda gång.

Tycker också att den klipper jämnare, innan var det några ställen som den inte var så ofta på.
Kan bero på att det inte växt så mycket i värmen och torkan, får se vad som händer när gräset växer fortare igen.

Har dock sjövatten, så gräset har hållit sig ganska ok trots torr och varm sommar, då jag vattnat en del.
 
Jo, jag har en kuperad tomt men upplever att den går bättre överallt sen jag satte i vikterna.
 
För mig räckte inte vikterna, det fick bli dubbar också. Sutterängtomt.
 
Vilken lutning i grader eller % klarar den då?
 
Vet inte vilken procent jag har men nu klarar den i alla fall lovade 35% vilket jag mätte upp att det var på sina håll innan jag köpte den. Dock fungerade det inte alls innan jag fått i den nya programvaran och nu vikterna i hjulen. Men jag har de gamla platta hjulen och har inte behövt att dubba.
 
Den klarar sig ganska bra i slänter om själva lutningen inte är vid slingan. Efter uppdateringen så kämpar den emot när den åker snett uppåt och viker inte av så mycket. Snett neråt så viker den fortfarande av och börjar åka rakt neråt, men det är inget stort problem.
Har man däremot lutning vid slingan så är den inte speciellt bra. Eftersom den ska försöka följa slingan så stannar den gärna för att den glider lite åt sidan, och så försöker den om och om igen. Efter ett tag har den förstört gräset och då blir det ännu halare. Därför har jag fått sätta dubbar och tyngder. Neråt vid slingan har jag fått "bygga om" gräsmattan så att det inte lutar utåt, för då åker den utanför slinga och stannar. I denna slänt har jag fula bromsspår där gräset är förstört vid slingan. Har tänkt flytta laddningsstationen så att den är precis före nedförsbacken för att undvika detta problem nästa säsong.
 
MrMad skrev:
Den klarar sig ganska bra i slänter om själva lutningen inte är vid slingan. Efter uppdateringen så kämpar den emot när den åker snett uppåt och viker inte av så mycket. Snett neråt så viker den fortfarande av och börjar åka rakt neråt, men det är inget stort problem.
Har man däremot lutning vid slingan så är den inte speciellt bra. Eftersom den ska försöka följa slingan så stannar den gärna för att den glider lite åt sidan, och så försöker den om och om igen. Efter ett tag har den förstört gräset och då blir det ännu halare. Därför har jag fått sätta dubbar och tyngder. Neråt vid slingan har jag fått "bygga om" gräsmattan så att det inte lutar utåt, för då åker den utanför slinga och stannar. I denna slänt har jag fula bromsspår där gräset är förstört vid slingan. Har tänkt flytta laddningsstationen så att den är precis före nedförsbacken för att undvika detta problem nästa säsong.
Hehe, låter som vi har haft i mångt och mycket samma problem. Då förstår du min lycka nu när den gått en hel dag utan handpåläggning. Idag är en ny dag, får se om det går lika bra. Att det är regn och lite blött gör ju inte uppdraget lättare för den heller men ikväll får man se :)
 
Efter dubbarna så har min bara fastnat utanför slingan en gång på två månader. Innan så fastnade den nog minst varannan dag.
 
Såg att det finns en ny i kartong kvar på Swedol Sollentuna om nån fortf inte hittat .
 
Fanns 2st kvar på Clas på Emporia tidigare idag också!
 
Jaha, nu har den gått flera dagar alldeles själv utan övervakning och ständig passning, men nyss stod den och körde in och ut ut laddstationen. Omstart krävdes, då gick det direkt.

Skitklippare börjar jag tycka. Den ska ju klara sig själv och inte kräva att man pysslar om den hela tiden. Hoppas att de har fixat detta i senaste firmware när den nu kommer.
 
peternicklas
svartöra skrev:
Jaha, nu har den gått flera dagar alldeles själv utan övervakning och ständig passning, men nyss stod den och körde in och ut ut laddstationen. Omstart krävdes, då gick det direkt.

Skitklippare börjar jag tycka. Den ska ju klara sig själv och inte kräva att man pysslar om den hela tiden. Hoppas att de har fixat detta i senaste firmware när den nu kommer.
De felet kan bero på dålig kontakt mellan stiften på laddstationen och plattorna i fronten på klipparen.
Prova att rengöra dem, jag hade samma fel och ännu så har det inte återkommit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.