3 638 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Bygga garderob - använda brädor som dem är eller såga dem i bitar ?
Jag är på gång att göra min egen garderob i massiv trä. Jag har köpt kärnfura i dimension 195x21 för stommen och frågan är om jag kan limma ihop brädorna som dem är (fräser ett spår och lägger i en fjäder), eller måste jag såga itu varje planka i typ fyra bitar och vända årsringarna uppåt o nedåt för att få det formstabilt?
Garderoben ska bli ca 500 mm djup.
Garderoben ska bli ca 500 mm djup.
Är virket torrt? Ska du limma ihop bitarna till limfog?ozean skrev:Jag är på gång att göra min egen garderob i massiv trä. Jag har köpt kärnfura i dimension 195x21 för stommen och frågan är om jag kan limma ihop brädorna som dem är (fräser ett spår och lägger i en fjäder), eller måste jag såga itu varje planka i typ fyra bitar och vända årsringarna uppåt o nedåt för att få det formstabilt?
Garderoben ska bli ca 500 mm djup.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Allt måste hyvlas. Sen stavar på 40-70mm i bredd (alla samma). Årsringarna växelvis. Alla stavar ska vara hyvlingsbara (ej urslag) åt samma håll så att du kan hyvla allting efter limning. Fjäder krävs endast för linjering, ej för styrka. Med rätt tvingar o teknik kan du hoppa fjäder.
Lägg inte ner jobb på detta om virket ej är torrt
Lägg inte ner jobb på detta om virket ej är torrt
Var har du fått de hyvlade? Planhyvlat från bygghandeln? Då lär de varken vara särskilt bra hyvlade, särskilt torra och framförallt är risken överhänganden att ytan har "blivit gammal". Det finns säkert något riktigt begrepp för detta (kan det har m oxidation att göra?) men kort sagt så fungerar vitlim bäst på nybearbetade ytor - gamla ytor och skitiga/dammiga ytor (typiskt i bygghallen) fungerar mycket sämre.
Exakt vilka tvingar är egentligen inte så noga, men det är viktigt m rätt teknik. Först måste brädorna vara rätvinkligt hyvlade, är de inte det kan du inte tvinga dem rätt. Är de ur vinkel, men lika mkt fel (fel inställd rikthyvel) så kan man ofta lägga dem omlott o få det bra....men då finns risk att den fördiga skivan får urslag i varannan stav vid hyvling senare....
Sen måste du få spännkraften så mitt i virket som möjligt (sett i höjdled) - det får man i praktiken aldrig så det löser man genom att sätta limknektarna från både ovan och undersidan, på så sätt tar krafterna ut varandra. Reglar (med packtejp mot limytan) som ligger ovan och underlimfogen, 90 grader mot denna, kan spännas ihop med vanliga skruvtvingar och hjälper på så vis till att hålla paketet rakt utan att någon stav glider upp eller ner. Reglarna kan med fördel göras aningen konvexa på sidan som är mot limfogen, på så vis får du tryck även i mitten när du skrivar ihop skruvtvingarna i sidorna.
Sätt tätt med limknektar. Använd mellanlägg av spillbitar så spänner du inte sönder virket. Om du har för få knektar får du använda andra stavar (av samma tjocklek som stavarna i skivan (viktigt) men med så stor bredd som möjligt) för att jämna ut trycket. Om det behövs kan dessa också vara konvexa. använd packtejp.
Kolla noga att du inte spänner ihop limfogen i en båge eller som ett böljande hav när du spänner knektarna - det är lätt hänt.
Gör allting i övermått, för bred, för tjock, för lång, du kommer att behöva bearbeta den i efterhand för ett bra resultat.
Exakt vilka tvingar är egentligen inte så noga, men det är viktigt m rätt teknik. Först måste brädorna vara rätvinkligt hyvlade, är de inte det kan du inte tvinga dem rätt. Är de ur vinkel, men lika mkt fel (fel inställd rikthyvel) så kan man ofta lägga dem omlott o få det bra....men då finns risk att den fördiga skivan får urslag i varannan stav vid hyvling senare....
Sen måste du få spännkraften så mitt i virket som möjligt (sett i höjdled) - det får man i praktiken aldrig så det löser man genom att sätta limknektarna från både ovan och undersidan, på så sätt tar krafterna ut varandra. Reglar (med packtejp mot limytan) som ligger ovan och underlimfogen, 90 grader mot denna, kan spännas ihop med vanliga skruvtvingar och hjälper på så vis till att hålla paketet rakt utan att någon stav glider upp eller ner. Reglarna kan med fördel göras aningen konvexa på sidan som är mot limfogen, på så vis får du tryck även i mitten när du skrivar ihop skruvtvingarna i sidorna.
Sätt tätt med limknektar. Använd mellanlägg av spillbitar så spänner du inte sönder virket. Om du har för få knektar får du använda andra stavar (av samma tjocklek som stavarna i skivan (viktigt) men med så stor bredd som möjligt) för att jämna ut trycket. Om det behövs kan dessa också vara konvexa. använd packtejp.
Kolla noga att du inte spänner ihop limfogen i en båge eller som ett böljande hav när du spänner knektarna - det är lätt hänt.
Gör allting i övermått, för bred, för tjock, för lång, du kommer att behöva bearbeta den i efterhand för ett bra resultat.
När en träyta utsätts för UV-ljus bryts ligninet (träets egna "lim" som håller ihop fibrerna) ner, vilket resulterar i att fibrerna lossnar från ytan. Detta brukar kallas fliskritning.Daniel_N skrev:Var har du fått de hyvlade? Planhyvlat från bygghandeln? Då lär de varken vara särskilt bra hyvlade, särskilt torra och framförallt är risken överhänganden att ytan har "blivit gammal". Det finns säkert något riktigt begrepp för detta (kan det har m oxidation att göra?) men kort sagt så fungerar vitlim bäst på nybearbetade ytor - gamla ytor och skitiga/dammiga ytor (typiskt i bygghallen) fungerar mycket sämre...
Produkter som diskuteras i tråden