Hejsan, vi börjar närma oss att söka bygglov för ett nybyggt hus.
Det tar dock några veckor till innan bygglovshandlingarna är klara för att skickas in.
Eftersom det tar lite tid innan bygglov o dyl är godkänt funderar jag på att påbörja rivningen av en mindre fallfärdig stuga(25kvm) på tomten redan nu för att spara tid och kostnader sedan när byggentreprenören börjar.
Därför har jag nu en signerad och klar ansökan om rivningslov klar framför mig men blev lite fundersam:

Det kommer ju ta några veckor innan rivningslovet är klart dock inte lika lång tid som bygglov antar jag?
Rivningslovet kostar pengar antar jag, men hur mycket?
Och den viktigaste frågan, blir detta en extra kostnad om jag söker detta separat eller bara något som jag oavsett hade fått betal för senare i bygglovet som då hade inkluderat rivningen?

Ärendet gäller vellinge kommun i ett område med detaljplan.

Tack på förhand för svar.
Mvh Daniel

Hej Daniel!

Rivningslovet kostar, men det är bara att ringa Vellinge kommun bygglovsavdelning.

Om du skall bygga om en befintligbyggnad och riva en del av det "gamla" huset så bakas detta in i bygglovet, men om du skall riva en hel gammal byggnad så tror jag det debiteras separat.

Räkna med att det kan ta tid även med rivningslovet. tog 9,5 veckor innan jag fick påbörja mina åtgärder.

Dock smygbörjade jag rivningen genom att ta ned allt invändigt i den del som skulle rivas, endast tak och väggar stod kvar när lovet kom.

Vad är det du skall bygga? Bor själv i Vellinge kommun

Tackar för svaret. Om det tar 9,5 försvann plötsligt syftet. Kunde iofs göra som du och börja riva lite smått...

Prövar ringa dem imorgon mellan 0903 och 0904 eller när de har sina telefontider.

Tomten vi köpt är i Höllviken längs en av kanalgatorna. Man ser ju fram emot att flytta in i ett nytt hus även om det är lång tid kvar tills dess....

Ditt bygge ser spännande ut! Massa jobb! :p

Mvh Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.