Köpt en på Clas Ohsson för 13500:- då vi i Karlstad har ett rabatthäfte som man kan köpa med 20% hos classe ordinarie16995:- ni kanske har något liknande hos er?
 
Hur fungerar din klippare nu drygt 1mån efter inköp?

Min tuffar på som aldrig förr. Gräsmattan är hur fin som helst. Klipper kanterna varannan vecka.

Idag justerade jag begränsningskabeln runt en sektion med buskar, inte p.g.a problem utan för att jag hade varit för generös med avståndet när jag la kabeln till Indegon.

Väntar bara på att det sista ska bli klart med huset till Fido endera dagen.
 
Klockrent kan inte säga något annat den bara går och går. Saknar dock kantklippning.
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
legion skrev:
R160 är i stort sett samma klippare som Automower 220, en av de mest pålitliga och beprövade robotklippare som finns att tillgå.
Så mortimers påstående är ju inte helt off om man ser på saken ur det perspektivet;)
Köpte en 330x och nu har svärmor och svärfar blivit sugna på en robot också. Dock har de mindre tomter och behöver göra 2 installationer, dvs köpa dubbel uppsättning laddare mm ( men flytta roboten i mellan).
Vad är det för skillnad mellan AM220 och R160. Är det någon alls förutom färgen och namnet?
 
Stingray468 skrev:
Köpte en 330x och nu har svärmor och svärfar blivit sugna på en robot också. Dock har de mindre tomter och behöver göra 2 installationer, dvs köpa dubbel uppsättning laddare mm ( men flytta roboten i mellan).
Vad är det för skillnad mellan AM220 och R160. Är det någon alls förutom färgen och namnet?
Finns bara två skillnader:

1. Färgen
2. Klipparean; 1600m2 på R160 och vill minnas runt 2000m2 på AM220. Detta enbart på att man sänkt hastigheten på drivhjulen (f.ö identiska hjulmotorer).
 
Följde dina fotspår, fick bli en "riktig" robot denna gång, en R160.
Mången desillusionerad fd. Indego ägare verkar ju ha gått denna väg och sedan nästan blivit positivt överraskad hur bra gardena eller Husqvarna funkar.
Skall bli kul att testa när man får tid att installera grejerna, nu är det på tok för varmt.

Tanken slog mig, undrar om det går sätta in mjukvara för tex en Automover 320 i r160
Sedan, är inte R160 mer lik en AM320 som är den nya klipparen från Husqvarna. En Automover 220 har ju funnits sedan 2007 eller eg änu längre fast det hette något annat innan...
 
Redigerat:
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
Bockstensmannen skrev:
Tanken slog mig, undrar om det går sätta in mjukvara för tex en Automover 320 i r160
Sedan, är inte R160 mer lik en AM320 som är den nya klipparen från Husqvarna.
Har för mig att det inte är någon gemensam komponent på HVA AM320 och Gardena R160. Kan ev. vara samma lager till hasplåten på knivdisken och några skruvar som är samma iofs..
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Kan bara fortsätta och skriva bra om Gardenan. Den tuffar på som den ska och de få äpplen som ramlar från hos oss som vi inte hinner plocka är inga problem för Gardenan.
Med tanke på jag och sambon är gräsallergiker också så är det en av de bästa investeringarna.
 
Gott att höra man inte gått på en nit igen, fick min för 13100 (y)
 
Bockstensmannen skrev:
Gott att höra man inte gått på en nit igen, fick min för 13100 (y)
Vart ?
 
prisgaranti ;)
 
Bockstensmannen skrev:
prisgaranti ;)
Okej, Hornbach då förmodar jag.
 
Hej
Jag funderar på att skaffa en Gardena R160. Min tomt består i princip av två delar (ca 500 m2 vardera) som är förbundna med en gräsgång som är ca 1 m bred och 4 m lång. Klara en R160 att ta sig genom gången och klippa båda områdena?
 
Spontant skulle jag svarat nej.

Begränsningskabeln ska ligga 35cm från bägge kanterna och sedan guidekabel 30cm från begränsningskabel (om jag minns rätt)

Fast å andra sidan hoppar du över guidekabeln och istället gör installationen så roboten följer begränsingskabeln när den ska hem för laddning bör det fungera. Osäker på minsta avstånd mellan begränsningskablarna på vardera sida i passagen. Uppsökning av laddstationen blir inte så effektiv då roboten kan få gå hela begränsnignskabelns längd runt trädgården för att ladda

Kan du inte bygga om passagen istället på något sätt ?
 
Enligt broschyren ska den klara passager på 70 cm bredd.

De rekommenderar att använda guidekabel vid smala passager. Jag har inga murar på sidorna av passagen och då räcker det med 30 cm avstånd mellan begränsningskabeln och kanten. Guidekabeln får ligga min 30 cm från begränsningskabeln. 30+30+30+30 =120 cm korridorbredd om jag använder guidekabel mitt i korridoren. Klipparen kommer att köra på vänster sida av guidekabeln in mot laddstationen. Man kan ställa in korridorbredd, dvs hur nära klipparen följer guidekabeln.

Jag tror jag har 120 cm om jag låter klipparen gå in lite i rabatten på ena sidan. Annars får jag bygga ut på andra sidan så att passagen blir bredare.

Jag har nu beställt en R160 på Hornbach. Tack för tipset med prisgaranti, Mortimer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.