4 120 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Bordssåg & "för brett" arbetsstycke
Sida 1 av 2
Jag ska eventuellt idag såga ner några OSB, spånplatta eller plyfa skivor till lämplig storlek för sitt ändamål. 1000x580, 600x580 & 400x580 är måtten jag behöver få ut. Detta blir bredare än vad min GTS10J http://www.bosch-professional.com/se/sv/gts-10-j-26180-ocs-p/ bordsåg klarar av med parallellanslag, max där är 470mm. Så det får bli frihand om jag ska använda den. Cirkelsågen är risig samt utan skena, så sänksåg ska införskaffas, men har inte kommit dit hän ännu. Sticksåg går ju inte att använda då det ska bli snyggt. Fogsvans, nja...
Vad säger ni. Går det att köra frihand med bordssåg & få raka snitt? Eller finns det några andra trix för att få till ett bredare parallellanslag som stöd?
Vad säger ni. Går det att köra frihand med bordssåg & få raka snitt? Eller finns det några andra trix för att få till ett bredare parallellanslag som stöd?
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Du kan ju köra baklänges.
Ska du ha en bit som är 1000 mm bred och har en bit som är 1200 mm bred så ställer du in anhållet på 200 mm minus klingans bredd.
Inte samma precision som när man gör rätt men bättre än frihand.
Ska du ha en bit som är 1000 mm bred och har en bit som är 1200 mm bred så ställer du in anhållet på 200 mm minus klingans bredd.
Inte samma precision som när man gör rätt men bättre än frihand.
Håller med föregående talare, att köra utan anhåll känns både oprecist och potentiellt farligt - det är väldigt lätt hänt att du klämmer klingan mer än vad klyvkniven kan hantera på det sättet.
En sänksåg perfekt till detta men en vanlig cirkelsåg (risig eller i perfekt skick) kan köras mot ett anhåll för att få till raka snitt. Så om du har någon rak och fin regel eller något virke med hyvlad kant som är rakt så tror jag du kommer långt. Det är inte så kul att hantera fullstora skivor på en mobil bordsåg...
En sänksåg perfekt till detta men en vanlig cirkelsåg (risig eller i perfekt skick) kan köras mot ett anhåll för att få till raka snitt. Så om du har någon rak och fin regel eller något virke med hyvlad kant som är rakt så tror jag du kommer långt. Det är inte så kul att hantera fullstora skivor på en mobil bordsåg...
Funderar på att köpa 900mm OSB https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...vor/osb-fredricsson-contifinish-11x900x2440mm som jag kapar ner -320mm till 580mm bredd, då 580mm är minsta gemensamma nämnare för alla skivorna. Sen så blir det svårare. En 400mm kan man ju ta ut. Men 1000mm samt 600mm blir trixigare. Kanske får ta den risiga cirkeln där med anhåll, t.ex. mitt 1,8m långa FatMax pass & några tvingar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ta inte passet, ta em bräda.
Protte
Protte
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
För att?
Gör en egen skena till cirkelsågen, tar inte speciellt lång tid och funkar utmärkt till sådana här jobb:
https://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI
https://www.youtube.com/watch?v=mwcOKX7PaRg
https://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI
https://www.youtube.com/watch?v=mwcOKX7PaRg
Jag köpte en 900mm bred OSB. Det fick först bli GTS10J för att ta ner bredden till 580mm med parallellanslaget. Därefter tog jag ut en 400mm skiva med parallellanslaget. Sen provade jag den gamle risiga B&D cirkeln från början på 80-talet. Men den rackaren drog åt vänster. Fattade inte varför när jag stod där i solen med för låg vätskenivå i kroppen. (Grejen var nog att jag skulle haft anslagen det på vänster sida & inte höger.) Så det blev frihand på GTSen. Så tyvärr blev det inte helt perfekt, men bättre än cirkeln. Så kan jag inte ha det. Så nu får det allt bli en sänkis. Har ju sugit på det länge. Festool TS 55 REBQ-Plus ? Bosch GKT 55 GCE Professional ?
Annars var ju de hemmagjorda cirkelsågsjiggarna intressanta.
Annars var ju de hemmagjorda cirkelsågsjiggarna intressanta.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Vilket gäng tillhör du? Båda är utmärkta pris och / eller att man redan är inne i något av systemen bör avgöra. Boschen saknar klyvkniv men om man inte tycker det är en viktig funktion (jag vet vad jag tycker) så är L-boxxen i gengäld väldigt fin (även systainern är fin men L-boxxen känns på en del sätt smartare).
/U
PS: jag har hört åsikter att festoolen känns plastig men det skulle jag personligen avskriva som en subjektiv åsikt från någon som bestämt sig redan innan denne klämde och kände på dem... min grön/svarta ger ett mycket gediget intryck.
/U
PS: jag har hört åsikter att festoolen känns plastig men det skulle jag personligen avskriva som en subjektiv åsikt från någon som bestämt sig redan innan denne klämde och kände på dem... min grön/svarta ger ett mycket gediget intryck.
Redigerat:
Allaullberg skrev:
Jag har förvisso många Bosch L-Boxx. Där det ligger både med Bosch & Milwaukee grejor i. Men jag har även AEG-väskor, Bosch-hantverkarväskor, Makita-väskor & Metabo-väskor + Stanley FatMax lådor med vinkelslipar. Så det är en salig blandning.
Jag har länge varit inne på en GKT 55 GCE Pro , L-Boxx, bra skenor & bra skarvstycke, lätt tillgängliga tillbehör, m.m. Men nackdelar som 38mm avstånd till vägg & saknar klyvkniv. Så TS 55 REBQ-Plus har seglat upp som alternativ. Då den har klyvkniv & 12mm avstånd till vägg. Men kortare skenor (1400mm mot 1600mm om det nu spelar någon egentlig roll) Man får väl ändå skaffa till en 800mm och/eller 1100mm skena.
Vad gäller tillbehör & reservdelar har jag dock inte satt mig in i eventuella skillnader, som man kanske borde beakta?
Svårt val, eller inte?
Jag köpte en Bosch för en tid sedan och är mycket nöjd med mitt val, det kan till och med varit jag som skrev kommentaren om att Festools variant kändes plastig i jämförelse (då EBQ varianten). En kommentar som jag står för och som jag inte skulle vilja beskriva som en subjektiv synpunkt då jag inte har någon förutbestämd preferens...
Efter att ha köpt min såg så har det blivit några ytterligare Bosch verktyg (fräs och slipmaskin) men också en del festool. Så här i efterhand skulle jag nog hellre satsat på Festool från början. Den högre kvaliten och precisionen är tydlig om man jämför flera olika maskiner. Därtill så har festool lyckats med ett systemtänk som jag tycker att Bosch saknar. Ser man dock enbart till sänksågen så tycker jag Bosch har lyckats bra, men det kanske inte är så konstigt efterom man köpt konceptet från Mafell som ju tillverkar betydligt dyrare maskiner.
Efter att ha köpt min såg så har det blivit några ytterligare Bosch verktyg (fräs och slipmaskin) men också en del festool. Så här i efterhand skulle jag nog hellre satsat på Festool från början. Den högre kvaliten och precisionen är tydlig om man jämför flera olika maskiner. Därtill så har festool lyckats med ett systemtänk som jag tycker att Bosch saknar. Ser man dock enbart till sänksågen så tycker jag Bosch har lyckats bra, men det kanske inte är så konstigt efterom man köpt konceptet från Mafell som ju tillverkar betydligt dyrare maskiner.
Klyvkniv hade tveklöst avgjort för mig.
Antal mm till vägg är i min värld irrrelevant, känner heller ingen som använder sin sänksåg på detta vis. Är det 12mm till klingan? I så fall blir det ju minst 14,2mm till väggen när du sågat klart, dvs rätt saftigt bred golvsockel i vilket fall.
Vad är L-box smartare på än systainern?
Har man fler festool-maskiner är plug-it i samma slangstorlek otroligt smidigt. Har man inte det så kvittar det.
Jag tycker ofta att 1400-skenan kan vara lite kort....o ibland lite lång...lösningen blev 4 av olika längd, funkar utmärkt men är såklart dyrt. Fick jag bara ha 1 skena hade jag valt 1600.
Sammantaget har de olika maskinerna lite olika styrkor, men svaret vilken jag hade valt står i första meningen.
Antal mm till vägg är i min värld irrrelevant, känner heller ingen som använder sin sänksåg på detta vis. Är det 12mm till klingan? I så fall blir det ju minst 14,2mm till väggen när du sågat klart, dvs rätt saftigt bred golvsockel i vilket fall.
Vad är L-box smartare på än systainern?
Har man fler festool-maskiner är plug-it i samma slangstorlek otroligt smidigt. Har man inte det så kvittar det.
Jag tycker ofta att 1400-skenan kan vara lite kort....o ibland lite lång...lösningen blev 4 av olika längd, funkar utmärkt men är såklart dyrt. Fick jag bara ha 1 skena hade jag valt 1600.
Sammantaget har de olika maskinerna lite olika styrkor, men svaret vilken jag hade valt står i första meningen.
Nä, hur kul e det på en skalacem77 skrev:
Då jag inhandlade materialet denna gång hos K-Rauta Halmstad, så fanns enbart en DeWalt kap/ger på plats, som bara fick användas av personalen. Det stod även klart & tydligt att de inte sågade ner i rätt mått. Utan det var bara till grovkapning för att få plats i bil. Annars tillhanda hölls enbart en slö fogsvans. Så att få nerkapat skivmaterial verkade svårt där, blir ju liiiite svårt med en kap/ger. Men jag vet att andra ställen ibland "kan" tillhandahålla den tjänsten. Även om jag upplevt det lite svårt de ggr jag efterfrågat detta.
Så det handlar ju i mitt fall inte om billigast, utan långsiktigt flexiblast. En sån här maskin har stått på min inköpslista länge. Men jag har av någon anledning aldrig kommit till skott & har klarat mig på olika andra sätt utan eget innehav.
Får köpa en FS2700/2 & kapa ner i en 1600 längd & en 1100 längd. Det borde väl vara görbart & ge flexibilitet?Daniel_N skrev: